Wpływ zagrożenia epidemiologicznego na procesy komunikacji naukowej. Uwagi wstępne
Piotr Tafiłowski
http://orcid.org/0000-0003-2798-3249
Afiliacja: Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw, Polska
Abstrakt
Cel/teza: Celem artykułu jest zaprezentowanie refleksji oraz propozycja dyskusji nad zmianami w komunikacji naukowej w okresie kryzysu epidemiologicznego, zarówno w zakresie badań naukowych, jak i dydaktyki uniwersyteckiej.
Koncepcja/metody badań: Prezentowane rozważania dotyczące zmian w komunikacji naukowej mają charakter refleksji teoretycznej. Tekst powstał z dyskusji internetowych ze studentami II roku studiów stacjonarnych na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych, w ramach przedmiotu Komunikacja naukowa w marcu 2020 r.
Wyniki i wnioski: Zagrożenie epidemiologiczne związane z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19, dezorganizujące w ostatnich tygodniach nasze życie społeczne, nie pozostanie bez wpływu również na procesy komunikowania w nauce. Wydaje się, że najbardziej oczywistymi skutkami pandemii w interesującym nas zakresie będą rozwój metod i technologii nauczania zdalnego oraz wzrost zasobów tekstów naukowych w wolnym dostępie. Zmiany są nieuchronne, w związku z czym proponujemy refleksję nad ich kierunkiem, byśmy mogli przygotować się na nie oraz czynnie uczestniczyć w ich projektowaniu.
Oryginalność/wartość poznawcza: Podjęcie tego typu rozważań wydaje się być uzasadnione bieżącymi wypadkami. Znajdujemy się obecnie w centrum procesu zmian, nad którymi należy debatować po to, by w miarę możliwości nadawać im pożądany kierunek.
Słowa kluczowe
COVID-19; Distance learning; Komunikacja naukowa
Bibliografia
Barjak, F. (2006). The Role of the Internet in Informal Scholarly Communication. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(10), 1350–1367, https://doi.org/10.1002/asi.20454
Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Bohannon, J. (2016). Who’s Downloading Pirated Papers? Everyone. Science [online]. April 26, [05.08.2020], https://www.sciencemag.org/news/2016/04/whos-downloading-pirated-papers-everyone#
Borgman, Ch.L. (2007). Scholarship in the Digital Age: Information, Infrastructure, and the Internet. Cambridge, MA: MIT Press.
Cisek, S., Sapa, R. (2007). Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość. In: W. Lubaszewski (ed.). Komputer – Człowiek – Prawo (39–49). Kraków: Wydaw. UJ.
Cochran, A. (2020). What Will We Learn About Scholarly Publishing as a Result of COVID-19? The Scholarly Kitchen [online]. April 28 [05.08.2020], https://scholarlykitchen.sspnet.org/2020/04/28/what-will-we-learn-about-scholarly-publishing-as-a-result-of-covid-19/
Doda, S. (2020). Student – Wykładowca, przemyślenia na temat nauczania zdalnego [online]. Architekci recenzują, [05.08.2020], https://apirecenzje.blogspot.com/2020/04/student-wykadowca--przemyslenia-na-temat.html
Frania, M. (2017). Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Genoni, P., Merrick, H., Willson, M. (2014). Virtual Symposia: An Investigation into Scholarly Communities Online [online]. VALA2004 Proceedings [05.08.2020], https://www.vala.org.au/vala2004/2004pdfs/28GeMeWi.PDF
Genoni, P., Merrick, H., Willson, M. (2005). Community, Communication, Collaboration: Scholarly Practice in Transformation. Proceedings of the Next Wave of Collaboration: Educause Australasia 2005, April 5–8, 2005 [online]. Auckland, NZ: Curtin University, [05.08.2020], http://espace.library.curtin.edu.au/R?func=dbin-jump-full&local_base=gen01-era02&object_id=19204
Kotuła, S.D. (2013). Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web. Lublin: Wydaw. UMCS.
Kozłowski, M. (2020). Komunikacja naukowa w czasach pandemii [online]. Architekci recenzują, [05.08.2020], https://apirecenzje.blogspot.com/2020/04/komunikacja-naukowa-w-czasach-pan-demii.html
Krakowska, M. (2008). Nowe formy komunikacji społecznej w europejskiej przestrzeni edukacyjnej. Kraków: Wydaw. UJ.
Kulczycki, E. (2012). Komunikacja naukowa, czyli co? [online]. Warsztat badacza, [05.08.2020], http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/
Kulczycki, E. (2016). Otwarte Zasoby Edukacyjne w edukacji akademickiej [online]. Warsztat badacza, [05.08.2020], http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/otwarte-zasoby-edukacyjne-w-edukacji-akademickiej/
Larivière V., Shu F., Sugimoto C. R. (2020). The Coronavirus (COVID-19) Outbreak Highlights Serious Deficiencies in Scholarly Communication [online]. London: The London School of Economics and Political Science, [05.08.2020], https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2020/03/05/the-coronavirus-covid-19-outbreak-highlights-serious-deficiencies-in-scholarly-communication/
Lewowicki, T., Siemieniecki, B. (2009). Kształcenie na odległość w praktyce edukacyjnej. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek.
Madej, M., Faron, A., Maciejewski, W. (2016). E-learning w dydaktyce szkoły wyższej. Założenia, doświadczenia, rekomendacje. Wrocław: Wyższa Szkoła Handlowa.
McAvinia, C. (2016). Online Learning and its Users. Lessons for Higher Education. Oxford: Chandos Publishing.
Nahotko, M. (2008) Czy nastąpi koniec druku? Komunikacja naukowa XXI wieku oparta na publikacjach elektronicznych. In: D. Pietruch-Reizes, W. Babik (eds.) Wymiana informacji i rozwój profesjonalnych usług informacyjnych w edukacji, nauce i kulturze na rzecz społeczeństwa opartego na wiedzy (78–91). Katowice: PTIN.
Nahotko, M. (2010). Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym: globalna biblioteka cyfrowa w informatycznej infrastrukturze nauki. Warszawa: Wydaw. SBP.
Plebańska, M. (2011). E-learning: tajniki edukacji na odległość. Warszawa: Wydaw. C. H. Beck. Puckett Rodgers, E., Barbrow, S. (2014). Wskaźniki altmetryczne i ich rosnące znaczenie w bibliotekach naukowych, Biuletyn EBIB [online], 6(151), [05.08.2020], http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/355
Regazzi, J. (2015). Scholarly Communications: A History From Content as King to Content as Kingmaker. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Sapa, R. (2009). Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji. Kraków: Wydaw. UJ.
Świgoń, M. (2006). Bariery informacyjne. Warszawa: Wydaw. SBP.
Świgoń, M. (2015). Dzielenie się wiedzą i informacją: specyfika nieformalnej komunikacji w polskim środowisku akademickim. Olsztyn: Wydaw. UWM.
Tafiłowski, P. (1016). Media społecznościowe jako źródło informacji bibliograficznej w naukach humanistycznych. Komunikat z badań. Zagadnienia Informacji Naukowej, 54(1), 55–66, https://doi.org/10.36702/zin.287
Wierzbicka, A. (2019). Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Żukowska, M. (2020). Komunikacja naukowa – raport [online]. Architekci recenzują, [05.08.2020], https://apirecenzje.blogspot.com/2020/04/komunikacja-naukowa-raport.html
http://orcid.org/0000-0003-2798-3249
Afiliacja: Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw, Polska
Biogram:
PIOTR TAFIŁOWSKI is Associate Professor in Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw. In his research and teaching he focuses on history and current state of social and scholarly communication and on issues of information science. Among his recent publications are two monographs: Inkunabuły zawierające treści geograficzne w zbiorach polskich. Z dziejów komunikacji społecznej i naukowej w dawnej Polsce (Warszawa 2017) and Pomiędzy cywilizacjami. Wojna i praktyki komunikacyjne na pograniczu chrześcijańsko-muzułmańskim na przełomie średniowiecza i ery nowożytnej (Oświęcim 2019).
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe