Cele i profil tematyczny
Celem czasopisma ZIN - Studia Informacyjne jest zapewnienie transferu wiedzy o wynikach najnowszych badań dotyczących problematyki informacyjnej, prowadzonych w nauce o informacji i w innych dyscyplinach zajmujących się różnymi aspektami tej problematyki.
Profil tematyczny ZIN obejmuje szeroki zakres problemów związanych z zapewnianiem dostępu do utrwalonych zasobów informacji i wiedzy oraz ich wykorzystywaniem przez współczesnego człowieka i współczesne społeczeństwo. Obejmuje m.in. problematykę:
- usług informacyjnych w instytucjach nauki, kultury, biznesu, edukacji i administracji
- zarządzania informacją i wiedzą
- komunikacji naukowej i cyfrowej komunikacji naukowej
- organizacji informacji i wiedzy
- teorii i praktyki metadanych
- zagadnień Web 2.0
- zagadnień Sieci Semantycznej
- architektury informacji
- projektowania użytecznych serwisów informacyjnych
- humanistyki cyfrowej
- interakcji człowiek – komputer
- przetwarzania języka naturalnego
- wyszukiwania informacji
- eksploracji danych i tekstów
- wykorzystywania informacji i zachowań informacyjnych użytkowników
- społecznej recepcji nowoczesnych technologii informacyjnych
- kultury informacyjnej
- edukacji informacyjnej
- kompetencji informacyjnych, cyfrowych i medialnych
- polityki informacyjnej
- etyki informacyjnej
- teorii, metodologii i epistemologii nauki o informacji.
W ZIN publikowane są artykuły naukowe (rozprawy, artykuły przeglądowe i badawcze) oraz krytyczne artykuły recenzyjne i sprawozdania, dotyczące konferencji i innych ważnych wydarzeń naukowych związanych z nauką o informacji.
Czasopismo adresowane jest do badaczy, wykładowców i studentów nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności nauk o informacji oraz innych dyscyplin zajmujących się szeroko rozumianą problematyką informacyjną. Skierowane jest także do praktyków działalności informacyjnej, krytycznie analizujących metody i narzędzia jej realizacji w różnych środowiskach dziedzinowych i organizacyjnych oraz polityków i donatorów działalności informacyjnej w różnych dziedzinach.