The Wpływ COVID-19 na kompetencje informacyjne użytkowników grup typu business sharing


Dorota Rak 
https://orcid.org/0000-0001-8113-9132

Afiliacja: nstitute of Information Studies, Faculty of Management and Social CommunicationJagiellonian University in Kraków, Poland,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Wybuch pandemii koronawirusa „wymusił” wzmocnienie znaczenia przestrzeni cyfrowej w codziennym funkcjonowaniu jednostek. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o to, czy COVID-19 przyczynił się w jakikolwiek sposób do zmian w obrębie kompetencji informacyjnych określonego typu użytkownika informacji, jakim są członkowie grup internetowych z obszaru business sharing.

Koncepcja/Metody badań: Do rozwiązania powyższego problemu badawczego posłużyły przede wszystkim: ankieta oraz krytyczna analiza piśmiennictwa naukowego.

Wyniki i wnioski: W badaniach pilotażowych wzięły udział 104 osoby z ośmiu grup reprezentujących zarówno region małopolski, jak również Trójmiasto, Śląsk i Mazowsze. Ankieta dotyczyła takich zagadnień, jak: rozpoznawanie potrzeby informacyjnej i pozyskiwanie informacji, ewaluacja i wykorzystanie informacji, definiowanie i subiektywna ocena kompetencji informacyjnych. Jak wynika z przeprowadzonej analizy, w odczuciu użytkowników grup, epidemia COVID-19 nie wpłynęła w znaczący sposób na ich kompetencje informacyjne, a oni sami oceniają poziom swoich kompetencji dostatecznie lub wysoko.

Oryginalność/Wartość poznawcza: Artykuł uzupełnia dotychczasowe piśmiennictwo o nowe badania i może być inspiracją do dyskusji nad szerszą grupą użytkowników mediów społecznościowych.

Słowa kluczowe

COVID-19; Kompetencje informacyjne; Media społecznościowe; Użytkownik informacji; Zachowania informacyjne


Adam, M., Werner, D., Wendt, C., Benlian, A. (2020). Containing COVID-19 Through Physical Distancing: The Impact of Real-Time Crowding Information. European Journal of Information Systems, 1–13, https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1814681

Ågerfalk, P. J., Conboy, K., Myers, M. D. (2020). Information Systems in the Age of Pandemics: COVID-19 and Beyond. European Journal of Information Systems, 29(3), 203–207, https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1771968

Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L., Valderrama-Zurián, J. C. (2020). Información Y Comunicación Durante Los Primeros Meses de COVID-19. Infodemia, Desinformación Y Papel de Los Profesionales de la Información. El Profesional de la Información (EPI), 29(4), 1–17, https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08

Bąk, A. (2016). Serwisy społecznościowe – efekt Facebooka i nie tylko. Media Społeczeństwo, 6, 134–146.

Beheshti, J. (2012). Teens, Virtual Environments and Information Literacy. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 38(3), 54–57, https://doi.org/10.1002/bult.2012.1720380313

Chia, J., Geow, J. C. L., Khoo, C. S. (2015). Characteristics of Information Shared on Facebook: An Exploratory Study. In 6th International Conference on Asia-Pacific Library and Information Education and Practice, Manila, Philippines, October 28–30, 2015. Quezon City: University of the Philippines, School of Library and Information Studies, 231–243.

Cisek, S. (2002). Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Zarys problematyki. EBIB – Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [online], 11(40), [12.08.2020], http://www.ebib.pl/2002/40/cisek.php

Das, K., Mahapatra, R. K. (2018). Collaboration and Knowledge Sharing via Facebook Groups: Analysis of Postings of Library and Information Science Community. Desidoc Journal of Library & Information Technology, 38(2), 95–101.

Filipek, K. (2016). Sharing Resources on Facebook Groups: Polish Immigrants in Germany, Norway and UK. Konteksty Społeczne, 1(7), 42–53.

Ghaisani, A. P., Handayani, P. W., Munajat, Q. (2017). Users’ Motivation in Sharing Information on Social Media. Procedia Computer Science, 124, 530–535.

Iyer, S., Cheng, J., Brown, N., Wang, X. (2020). When Does Trust in Online Social Groups Grow? Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media [online], 14(1), 283–293, [14.12.2020], https://www.aaai.org/ojs/index.php/ICWSM/article/view/7299

Januszko, W. (2001). Systemy informacji gospodarczej. Warszawa: Wydaw. SBP.

Kerka, S. (2000). Extending Information Literacy in Electronic Environments. New Directions for Adult and Continuing Education, 2000(88), 27–38, https://doi.org/10.1002/ace.8803

Kümpel, A. S., Karnowski, V., Keyling, T. (2015). News Sharing in Social Media: A Review of Current Research on News Sharing Users, Content, and Networks. Social Media + Society, 1(2), https://doi.org/10.1177/2056305115610141

Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B., Umay, A. (2006). Developing the Information Literacy Self-Efficacy Scale. Journal of Documentation, 62(6), 730–743.

Lázaro-Rodríguez, P. (2020). Covid-19, medios digitales y Facebook: interacciones, tratamiento y análisis de contenido basado en palabras clave de noticias de okdiario. com y eldiario. Profesional de la información, 29(4), https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.09

Leitner, S. (2020). On the Dynamics Emerging From Pandemics and Infodemics. Mind & Society, https://doi.org/10.1007/s11299-020-00256-y

Ma, X., Cheng, J., Iyer, S., Naaman, M. (2019). When Do People Trust Their Social Groups? In Chi Conference on Human Factors in Computing Systems Proceedings (CHI 2019), May 4–9, 2019, Glasgow, Scotland UK, ACM, New York, NY, USA, https://doi.org/10.1145/3290605.3300297

Marin, L. (2020). Three Contextual Dimensions of Information on Social Media: Lessons Learned From the COVID-19 Infodemic. Ethics and Information Technology, 1–8, https://doi.org/10.1007/s10676-020-09550–-2

Materska, K. (2007). Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP.

Mazza, B., Palermo, A. (2018). Social Media Content for Business and User Engagement on Facebook. Essachess – Journal for Communication Studies, 11(1), 49–73.

Naeem, S. B., Bhatti, R. (2020). The COVID-19 ‘Infodemic’: A New Front for Information Professionals. Health Information & Libraries Journal, 37, 233–239, https://doi.org/10.1111/hir.12311

Nisar, T., Prabhakar, G., Strakova, L. (2019). Social Media Information Benefits, Knowledge Management and Smart Organizations. Journal of Business Research, 94, 264–272, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.05.005

Pi, S. M., Chou, C. H., Liao, H. L. (2013). A Study of Facebook Groups Members’ Knowledge Sharing. Computers in Human Behavior, 29(5), 1971–1979.

Rodríguez, C. P., Carballido, B. V., Redondo-Sama, G., Guo, M., Ramis, M., Flecha, R. (2020). False News Around COVID-19 Circulated Less on Sina Weibo Than on Twitter. How to Overcome False Information? International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 1–22, http://dx.doi.org/10.17583/rimcis.2020.5386

Steijn, W. M. P., Schouten, A. P. (2013). Information Sharing and Relationships on Social Network Sites. Cyberpsychology. Behaviour, & Social Networking, 16(8), 582–587.

Świgoń, M. (2015). Dzielenie się wiedzą i informacją Specyfika nieformalnej komunikacji w polskim środowisku akademickim. Olsztyn: Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Yusof, A. N. M., Muuti, M. Z., Ariffin, L. A., Tan, M. K. M. (2020). Sharing Information on COVID-19: The Ethical Challenges in the Malaysian Setting. Asian Bioethics Review, 12(3), 349–361.

Zhang, J., Wu, Y. (2020). Providing Multilingual Logistics Communication in COVID-19 Disaster Relief. Multilingua, 39(5), 517–528.


Opublikowane: 2020-12-30



Dorota Rak  dorota.rak@uj.edu.pl
https://orcid.org/0000-0001-8113-9132

Afiliacja: nstitute of Information Studies, Faculty of Management and Social CommunicationJagiellonian University in Kraków, Poland,  Polska

Biogram:

DOROTA RAK, PhD, is Associate Professor at the Institute of Information Studies at the Jagiellonian Uni-versity. She studies information literacy of different social groups. Her major publications include: Deja, M., Rak. D. (2019). Knowledge management and academic information behaviour: a preliminary study of metaliteracy among junior faculty staff in the digital environment. Aslib Journal of Information Manage-ment, 71, 4, 480–499, https://doi.org/10.1108/AJIM-09-2018-0219; Rak, D. (2018). Funkcje informacyjna i naukowa podhalaników w zbiorach Archiwum Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Kraków: WUJ, 240 pp.





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe