Cyfrowa mądrość w pracy badawczej


Anna Matysek 
https://orcid.org/0000-0003-1042-7895

Afiliacja: Institute of Culture Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Poland,  Polska

Jacek Tomaszczyk 

Afiliacja: Institute of Culture Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Poland,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Pod pojęciem cyfrowej mądrości, za Markiem Prenskym, rozumie się umiejętność racjonalnego wykorzystywania współczesnej technologii komputerowej w celu usprawnienia myślenia i podejmowania lepszych decyzji oraz dzielenia się uzyskanymi rezultatami. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych narzędzi cyfrowych, które przyczyniają się do zwiększenia efektywności prowadzenia badań naukowych, ułatwiając pracę koncepcyjną, wyszukiwanie informacji, tworzenie notatek oraz proces pisania tekstu.

Koncepcja/Metody badań: Wyróżniono podstawowe etapy procesu badawczego i do każdego z nich wybrano narzędzie (program komputerowy), które bezpośrednio wpływa na wzrost efektywności pracy, pokazując jednocześnie, w jaki sposób funkcje realizowane przez aplikacje komputerowe przewyższają możliwości człowieka.

Wyniki i wnioski: Najnowsze narzędzia cyfrowe wyposażone są w funkcje, które usprawniają prace na wszystkich etapach procesu badawczego. Usprawnienie to obejmuje zarówno przyspieszenie realizacji zadań (np. wyszukiwania informacji), jak i ukazywanie trudno dostrzegalnych związków między dokumentami czy indywidualnymi pojęciami (np. wizualizacja danych i informacji).

Oryginalność/Wartość poznawcza: Umiejętne korzystanie z nowoczesnych narzędzi cyfrowych jest podstawowym wykładnikiem cyfrowej mądrości, ponieważ programy komputerowe i aplikacje internetowe w istotny sposób poszerzają możliwości percepcyjne i kognitywne człowieka

Słowa kluczowe

Cyfrowa mądrość; Narzędzia cyfrowe; Notowanie; Praca badawcza; Wyszukiwanie informacji


Ahrens, S. (2017). How to Take Smart Notes: One Simple Technique to Boost Writing, Learning and Thinking: For Students, Academics and Nonfiction Book Writers . Columbia, SC: CreateSpace.

Battershill, C., Ross, S. (2017). Using Digital Humanities in the Classroom: A Practical Introduction for Teachers, Lecturers and Students. London, New York: Bloomsbury Academic.

Brunnbauer, T. (2020). The History of Roam Research and the Roamcult. Medium [online]. Medium, September 3 [16.11.2020], https://medium.com/@hasenweg.tobi/the-history-of-roam-research-and-the-roamcult-4c1e1897633d

Culkin, J. M. (1967, March 18). A Schoolman’s Guide to Marshall McLuhan. Saturday Review, 51–53, 70–72.

Currier, R. L. (2017). Unbound: How Eight Technologies Made Us Human and Brought Our World to the Brink. New York: Arcade Publishing.

Fekete, J.-D., Van Wijk, J. J., Stasko, J. T., North, C. (2008). The Value of Information Visualization. In: A. Kerren (ed.), Information visualization. Berlin, Heidelberg : Springer, 1–18.

Harari, Y. N. (2015). Sapiens: A Brief History of Humankind. New York: Harper.

Johannsen, J., Sun, Y. (2017). An Intelligent and Semantics-Aware Distraction-Free Writing System. 2017 IEEE 11th International Conference on Semantic Computing (ICSC), 465–468, https://doi.org/10.1109/ICSC.2017.23

Keim, D. A. (2002). Information Visualization and Visual Data Mining. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 8(1), 1–8.

Matysek, A., Tomaszczyk, J. (2020). Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa: PWN.

Mwanandeke, K. (n.d.). When Knowledge Is Put Into Practice That’s When Wisdom Is Born Within a Person [online]. Quotes [30.09.2020], https://www.quotes.net/quote/79816

Neidlinger, J. (2014). How To Stop Being So Distracted While You Write In WordPress [online]. CoSchedule Blog [30.09.2020], https://coschedule.com/blog/distraction-free-writing/Painless Dissertation Writing–Gingko App. (n.d.) [online]. [30.09.2020], https://gingkoapp.com/p/academic-writing-software/

Prensky, M. (2012a). Brain Gain: Technology and the Quest for Digital Wisdom. New York: Palgrave Macmillan.

Prensky, M. (2012b). From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. California, London: Corwin.

Sadiku, M. N. O., Shadare, A. E., Musa, S. M. (2017). Digital Wisdom. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 7(8), 72,7. https://doi.org/10.23956/ijarcsse.v7i8.25

Scrivener (n.d.). Literature & Latte [online][30.09.2020], https://www.literatureandlatte.com/scrivener/overview

Shaughnessy, M. F., Fulgham, S. M., Prensky, M. (2010). Interview with Marc Prensky. Educational Technology, 50(2), 28–33.

Sosińska-Kalata, B. (2016). Indywidualna organizacja wiedzy: Pojęcia, problemy badawcze, stan badań i ich perspektywy. PTINT Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej, 24(4), 3–21.

Wilkinson-Ryan, T. (2020). Our Minds Aren’t Equipped for This Kind of Reopening [online]. The Atlantic [30.09.2020], https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/07/reopening-psychological-morass/613858/


Opublikowane: 2020-12-30



Anna Matysek  amatysek.us@gmail.com
https://orcid.org/0000-0003-1042-7895

Afiliacja: Institute of Culture Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Poland,  Polska

Biogram:

Dr ANNA MATYSEK is Assistant Professor in the Institute of Culture Studies, University of Silesia, Poland. Her research interests focus on information architecture and information retrieval. She teaches a wide range of undergraduate and graduate courses in information behavior and digital tools for researchers, teachers and educators. Recent publications: Matysek, A. (2018). Architektura informacji w piśmiennictwie zagranicznym 1982–2018: analiza ilościowa. Zagadnienia Informacji Naukowej, 56(2), 88–111. Matysek, A., Tomaszczyk, J. (2020). Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN SA. Tomaszczyk, J.; Matysek, A. (2020). IA, UX, UID, IxD – analiza terminów i pojęć. Zagadnienia Informacji Naukowej, 58(1), 121–143.

Jacek Tomaszczyk 

Afiliacja: Institute of Culture Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Poland,  Polska

Biogram:

Dr hab. JACEK TOMASZCZYK is Associate Professor, Deputy Head of the Institute of Culture Studies, University of Silesia, Poland. He has twenty years’ experience in teaching information technology courses to undergraduate, graduate and PhD students. His main field of scientific inquiry focuses on personal information management, knowledge organization and terminology management. Recent publications: Tomaszczyk, J. (2014). Model systemu informacji terminologicznej. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego. Matysek, A., Tomaszczyk, J. (2020). Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN SA. Tomaszczyk, J.; Matysek, A. (2020). IA, UX, UID, IxD – analiza terminów i pojęć. Zagadnienia Informacji Naukowej, 58(1), 121–143.





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe