Architektura informacji w witrynach internetowych Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej


Paulina Sajna-Kosobucka 
http://orcid.org/0000-0002-8587-1280

Afiliacja: Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska Nauk Społecznych – Academia Rerum Socialium Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Głównym celem badań jest ocena jakości architektury informacji w witrynach internetowych dwóch partii dominujących obecnie na polskiej scenie politycznej: Prawa i Sprawiedliwości (PiS) oraz Platformy Obywatelskiej (PO).

Koncepcja/Metody badań: W badaniach wykorzystano triangulację kilku metod badawczych: ocenę jakościowo-heurystyczną architektury informacji na stronach WWW partii PiS i PO, ocenę ekspercką, analizę porównawczą witryn oraz obserwacje własne.

Wyniki i wnioski: Choć obie witryny charakteryzują się standardową jakością, zostały zaprojektowane z uwzględnieniem zasad funkcjonalności. W obrębie badanych stron WWW widoczny jest brak niektórych istotnych składowych architektury informacji. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że witryna partii PO jest jakościowo nieco lepsza od witryny partii PiS.

Zastosowania praktyczne: Wyniki przeprowadzonych badań mogą być podstawą dla doskonalenia witryn poddanych analizie. Mogą mieć one również wpływ nie tylko na ocenę zaawansowania technologicznego partii PIS i PO, ale i także na ich wizerunek oraz odbiór społeczny, a w związku z tym też skuteczność w dotarciu do wyborców danej partii.

Oryginalność/Wartość poznawcza: Przygotowane opracowanie ukazuje nową interpretację metody badawczej, którą jest ocena jakościowo-heurystyczna oparta na 74 kryteriach skupionych na potrzebach i kompetencjach użytkownika danego serwisu. Owo podejście wspomoże badania stron WWW w celu poprawy jakości doświadczeń użytkowników i bezproblemowej realizacji procesów informacyjnych.

Słowa kluczowe

Algorytmy Google; Architektura informacji; Platforma Obywatelska; Prawo i Sprawiedliwość; Systemy etykietowania; Systemy nawigowania; Systemy organizowania; Systemy wyszukiwania; Analiza jakościowo-heurystyczna; Partie polityczne; Strony WWW


Borowska, D., Rozworska, N. (2022). Wpływ internetu na sposób komunikowania polityków z elektoratem. Acta Politica Polonica 53(1), 75–87. https://doi.org/10.18276/ap.2022.53.06

Cieślik-Florczyk, M. (2014). Analiza strukturalna stron internetowych głównych polskich partii politycznych. Świat Idei i Polityki, 13, 23–35.

Dade-Robertson, M. (2011). The Architecture of Information: Architecture, Interaction Design and the Patterning of Digital Information. London: Routledge.

Darling, J. (2008). Latin America, Media, and Revolution. Communication in Modern Mesoamerica, New York, NY: Palgrave Macmillan.

Davis, N. (2010). Information Architecture, Black Holes and Discipline: On Developing a Framework for a Practice of Information Architecture. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 36 (6), 25–29. https://doi.org/10.1002/bult.2010.1720360608

Davis, N. (2018). What is Information Architecture? [online]. Methodbrain [18.08.2022], https://methodbrain.com/2018/10/08/what-is-information-architecture/#informationarchitecturescience

Dijck Van, P. (2003). Information Architecture for Designers. Structuring Websites for Business Success. Mies: RotoVision SA.

Drosik, A. (2010). Wykorzystanie Internetu jako podstawowej formy komunikacji w kampanii wyborczej. Studium kampanii do PE Sergiusza Najara (165–178). W: M. Jeliński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego. Media i marketing polityczny. Toruń: Wydaw. „Dom Organizatora”.

Gajowniczek, T. (2019). Internet w komunikowaniu politycznym. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 2(15), 53–67. https://doi.org/10.31648/mkks.5136

Garlicki, J., Mider, D. (2012). Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami. Studia Politologiczne, 25, 177–209.

Głowacka, E. (2016). Propozycja modelu badań funkcjonalności serwisów WWW bibliotek cyfrowych opartego na zasadach architektury informacji. Biblioteka Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, (2), 23–32. http://www.sbc.org.pl/dlibra/publication?id=267003&tab=3

Grupa iCEA (b.d.). Alternatywne wyszukiwarki – na które warto zwrócić uwagę? [online]. Grupa iCEA [2.08.2022], https://www.grupa-icea.pl/alternatywne-wyszukiwarki-naktore-warto-zwrocic-uwage/

Haratyk, K. (2011). Open source = open democracy? Perspektywy przemian polityczności pod wpływem nowych mediów. W: K. Kopecka-Piech, A. Woźny (red.), New Media (Studies) (37–53). Wrocław: Wydaw. UWr.

Hubert-Miller de, B.A. (2006). The IA of Potentiality: Toward a Grounded Theory of Information Architecture. Philosophy, Theory and Research. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology; 32 (6), 10–12. https://doi.org/10.1002/bult.2006.1720320605

Kurzak, T. (2022). Yandex, czyli rosyjskie Google – czym jest, co oferuje i komu chce jeszcze zagrozić [online]. Komputer Świat – Komputery, Testy Sprzętu, Newsy [2.08.2022],https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/historia-yandexu-czy-rosyjskigigant-jest-za-duzy-zeby-upasc/1h3k8sk

Lange-Sadzińska, K. (2011). Architektura informacji w praktyce [online]. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, (53), 93–103 [27.05.2021], http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t053_pszw_2011_lange-sadzinska_-_architektura_informacji_w_praktyce.pdf

Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2011). Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka. Nowe Media, 2 31–54. https://doi.org/10.12775/NM.2011.002

Louw, E. (2005). The Media and Political Process. London: SAGE.

Maarek, P.J. (2016). Marketing político y comunicación. Claves para una buena información política. Barcelona: Paidós.

Muñoz Ramírez, G. (2008). El Fuego y La Palabra: Una Historia del Movimiento Zapatista. San Francisco, CA: City Lights Books. Neuman, J. (1996). Lights, Camera, War: Is Media Technology Driving International Politics?, Manhattan, NY: St Martin’s Press.

Oniszczuk, Z. (2018). Internet jako ważna przestrzeń komunikacji politycznej [online]. W: A. Czyż, S. Kubas (red.), Na drodze do wyjaśnienia problemów politycznych: księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Markowi Barańskiemu (664–674). Katowice: Wydaw. UŚ [17.08.2022], https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/21557/1/Oniszczuk_Internet_jako_wazna_przestrzen_komunikacji_politycznej.pdf

Osińska, V. (2014). Rola mechanizmów wizualizacyjnych w architekturze informacji. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 6 (2), 81–96. https://doi.org.10.12775/TSB.2013.023

Osiński, Z. (2014). Architektura informacji polskich internetowych serwisów edukacyjnych. W: B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro (red.), Nauka o informacji w okresie zmian (569–596). Warszawa: Wydaw. SBP.

Ricci A. (2013). The Early Political Web, 1995–2005: A Ten-year Observational Research Seeking Evidence of eDemocracy in the Information Architecture of Political Parties Web Sites Worldwide [online]. Université Libre de Bruxelles, DI-fusion [17.08.2022], https://difusion.ulb.ac.be/vufind/Record/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209496/Holdings

Rosenfeld, L., Morville, P., Arango, J. (2017). Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Wydanie IV, Gliwice: Helion.

Roszkowski M. (2019). Każda reprezentacja jest interpretacją – w stronę hermeneutycznej koncepcji architektury informacji. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 57, 2(114), 61–79. https://doi.org/10.36702/zin.455

Seddighi, A.H. (2021). An Information Architecture Evaluation Framework for Websites. Iranian Journal of Information Processing and Management, 36 (4), 995–1030. https://doi.org/10.52547/jipm.36.4.995

Skolnikoff, E.B. (1992). The Elusive Transformation: Science, Technology, and the Evolution of International Politics. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Skórka, S. (2011). Architekt informacji – kreator przestrzeni informacyjnych [online]. Przegląd Biblioteczny, 79(1), 47–61. https://doi.org/10.36702/pb.42

Skórka, S. (2021). Nauka o architekturze informacji: koncepcja dyscypliny naukowej. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 59(1), 7–28. https://doi.org/10.36702/zin.720

Smith, A.W. (2019). User Experience Design for Older Adults: Experience Architecture and Methodology for Users Aged 60+. SIGDOC ‘19: Proceedings of the 37th ACM International Conference on the Design of Communication, 1–9. https://doi.org/10.1145/3328020.3353952.

Sosińska-Kalata, B. (2013). Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 51 (2), 9–41. https://doi.org/10.36702/zin.600

Street, J. (2001). Mass Media, Politics and Democracy. New York, NY: Palgrave Macmillan.

Tafiłowski, P. (2016). Architektura informacji jako problem badawczy informatologii, Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 54(2), 37–47. https://doi.org/10.36702/zin.302

Trend, D. (1997). Cultural Democracy: Politics, Media, New Technology. New York, NY: State University of New York Press.

Turska-Kawa, A. (2011). Poczucie alienacji a użytkowanie mediów. W poszukiwaniu nowych obszarów zastosowania teorii użytkowania i gratyfikacji. Katowice: Wydaw. Nauk. „Śląsk”.

Utracka, D. (2017). Humanistyczne aspekty architektury informacji. Rekonesans. Zagadnienia Rodzajów Literackich, (3), 171–189.

Weare, C. (2002). The Internet and Democracy: The Causal Links Between Technology and Politics. International Journal of Public Administration, 25 (5), 659–691. https://doi.org/10.1081/PAD-120003294

Pobierz

Opublikowane: 2023-02-16



Paulina Sajna-Kosobucka  psk@doktorant.umk.pl
http://orcid.org/0000-0002-8587-1280

Afiliacja: Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska Nauk Społecznych – Academia Rerum Socialium Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe