Tagowanie zdjęć portretowych w serwisie Instagram


Natalia Kosik 

Afiliacja: ,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Celem badania była charakterystyka procesu tagowania zdjęć portretowych w serwisie Instagram.

Koncepcja/Metody badań: Wybrano sześć profili zawodowych fotografów, korzystających z Instagrama, dokonano analizy jakościowej 606 hasztagów oraz przedstawiono charakterystykę ich współwystępowania. Przeprowadzono również wywiady z autorami zdjęć.

Wyniki i wnioski: Najpopularniejsze hasztagi dotyczą formalnych i technicznych aspektów fotografii. Nawiązują też do warstwy wizualnej. Występują hasztagi afektywne, performatywne, „insta-tagi”, sentencje oraz tzw. fałszywe hasztagi. Inspiracje do tworzenia hasztagów badani czerpią z aplikacji, profilów innych użytkowników lub tworzą je samodzielnie, w celu dotarcia do większego grona odbiorców.

Ograniczenia badań: W artykule przeanalizowano stosunkowo niewielką próbę, jednak wydaje się ona wystarczająca do ukazania pewnych trendów. Zagadnienie to wymaga dalszych badań.

Oryginalność/Wartość poznawcza: Tagi często są subiektywne, a ich przydział do zasobów zależy m.in od celu twórcy. Dotychczasowe badania pomijały zrozumienie intencji użytkowników. Artykuł ma stanowić podstawy do bardziej szczegółowych analiz. W polskiej literaturze brakuje specjalistycznych opisów w tej dziedzinie.

Słowa kluczowe

Fotografia; Hasztag; Instagram; Portret; Społeczne indeksowanie; Tagowanie


Babbie, E. R. (2013). Podstawy badań społecznych. Wyd. 1, 2 dodr. Warszawa: PWN.

Dorsch, I. (2018). Content Description on a Mobile Image Sharing Service: Hashtags on Instagram. Journal of Information Science Theory and Practice, 6(2), 46–61. https://doi.org/10.1633/JISTAP.2018.6.2.4

Giannoulakis S., Tsapatsoulis N. (2017). Defining and Identifying Stophashtags in Instagram. In: Angelov P., Manolopoulos Y., Iliadis L., Roy A., Vellasco M. (eds). Advances in Big Data. INNS 2016 (304–313). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-47898-2_31

Ichau, E., Frissen, T., & d’Haenens, L. (2019). From #selfie to #edgy. Hashtag Metworks and Images Associated With the Hashtag #jews on Instagram. Telematics and Informatics, 44. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101275

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Wyd. 1–3 dodr. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leopold, J., Lambert, J. R., Ogunyomi, I. O., & Bell, M. P. (2021). The hashtag heard round the world: how #MeToo did what laws did not. Equality, Diversity & Inclusion, 40(4), 461–476. https://doi.org/10.1108/EDI-04-2019-0129

Niekrewicz, A. A. (2021). Hasztagi jako perswazyjne akty mowy. Język. Religia. Tożsamość, 23(1), 95–108.

Philipps J., Dorsch I. (2019) Gender-Specific Tagging of Images on Instagram. In: Meiselwitz G. (eds). Social Computing and Social Media. Design, Human Behavior and Analytics. HCII 2019 (396–413). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21902-4_29

Rygiel, P. (2011). Opis rzeczowy dokumentu ikonograficznego – wstęp do problematyki. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne 49(2), 102–12. https://doi.org/10.36702/zin.671

Tariq, U. (2018). Famous Social Media Application and Use of Hashtags in Pakistani Context: A Survey. New Media and Mass Communication, 71, 41–47.

Wróblewska-Trochimiuk, E. (2017). #domovina, czyli hashtagowanie ojczyzny. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae, 12(1), 73–86.

Yunhwan K., Donghwi S., & Yeon Ju L. (2020). #Antivaccination on Instagram: A Computational Analysis of Hashtag Activism through Photos and Public Responses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7550), 7550. https://doi.org/10.3390/ijerph17207550

Zhang Y., Ni M., Han W., Pang J. (2017). Does #like4like Indeed Provoke More Likes? In: Proceedings of the International Conference on Web Intelligence (WI ‘17) (179–186). New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3106426.3106460

Pobierz

Opublikowane: 2022-12-12



Natalia Kosik  xyzkosik@gmail.com

Afiliacja: ,  Polska





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe