Koncepcja akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej
Anna Kamińska
http://orcid.org/0000-0002-2778-6694
Afiliacja: Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies University of Warsaw, Polska
Abstrakt
Cel/Teza: Celem artykułu jest przedstawienie autorskiej koncepcji akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej.
Koncepcja/Metody badań: Koncepcję stworzono w oparciu o pogłębioną wiedzę na temat wybranych aspektów humanistyki cyfrowej oraz wybrane modele życia projektów badawczych. Koncepcja składa się z trzech elementów: opisów celów kształcenia, sylwetki absolwenta oraz zakładanych efektów kształcenia.
Wyniki i wnioski: Koncepcja akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej ma formę specjalizacji na studiach magisterskich. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę w obszarze wybranej dyscypliny humanistycznej, teoretycznych aspektów humanistyki cyfrowej, jej organizacji oraz kontekstu powstania. Pogłębią swoją wiedzę i umiejętności na temat organizacji informacji i wiedzy, cyfrowych źródeł humanistycznych, systemów informacyjnych, bibliotek cyfrowych, zarządzania danymi badawczymi i publikacji tekstów naukowych. Absolwenci tej specjalizacji mogą znaleźć zatrudnienie w instytucjach naukowych rozwijających projektu z obszaru humanistyki cyfrowej lub dostarczających infrastrukturę badawczą dla humanistyki cyfrowej, np. w bibliotekach akademickich, muzeach, archiwach, centrach i laboratoriach humanistyki cyfrowej.
Zastosowania praktyczne: Koncepcja specjalizacji może być wykorzystana do stworzenia szczegółowych programów specjalizacji przez jednostki uczelniane prowadzące studia z zakresu nauki o informacji. Koncepcja uwzględnia polską specyfikę studiów wyższych, jednak może być z powodzeniem zaadaptowana w innych krajach, szczególnie w krajach UE, które, tak jak Polska, muszą przestrzegać Europejskich Ram Kwalifikacji.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Kształcenie specjalistów informacji w obszarze humanistyki cyfrowej na poziomie studiów wyższych nie jest zbyt powszechne. Przedstawiona w artykule koncepcja kształcenia może pomóc w upowszechnieniu tego typu edukacji i tym samym przyczynić się do kształcenia nowych pokoleń bibliotekarzy oraz pozostałych specjalistów informacji jako wysoko wyspecjalizowanych mediatorów między humanistami a informacją.
Słowa kluczowe
Bibliotekarze; Humanistyka cyfrowa; Kształcenie akademickie; Nauka o informacji; Specjaliści informacji; Studia informacyjne
Bibliografia
Hartsell-Gundy, A., Braunstein, L., Golomb, L., eds. (2015). Digital Humanities in the Library: Challenges and Opportunities for Subject Specialists. The Association of College & Research Libraries, the American Library Association.
Kamińska, A. (2020). Cyfrowa humanistyka – koncepcja, kierunki i stan rozwoju oraz powiązania z informatologią [doctoral thesis, University of Warsaw]. The University of Warsaw Repository, https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3853
Lee, H. (2017). Is It Worth It? The Library and Information Science Degree in the Digital Humanities. In: S. Hai-Jew (ed.). Data Analytics in Digital Humanities. Multimedia Systems and Applications. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54499-1_12
LIBER (2019). Europe’s Digital Humanities Landscape — A Report from LIBER’s Digital Humanities & Digital Cultural Heritage Working Group [online]. Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries [20.08.2021], https://libereurope.eu/blog/2019/06/21/dh-survey-2019/
Maron, N. L., Pickle, S. (2014). Sustaining the Digital Humanities: Host Institution Support Beyond the Start-up Phase. Ithata S+R. https://doi.org/10.18665/sr.22548
Millson-Martula, C., Gunn, K. (2017). The Digital Humanities: Implications for Librarians, Libraries, and Librarianship. College & Undergraduate Libraries, 24(2–4), 135–139. https://doi.org/10.1080/10691316.2017.1387011
Minelli, A., Oggioni, A., Pugnetti, A., Sarretta, A., Bastianini, M., Bergami, C., Bernardi Aubry, F. (2018). The Project EcoNAOS: Vision and Practice Towards an Open Approach in the Northern Adriatic Sea Ecological Observatory. Research Ideas and Outcomes, 4(e24224). https://doi.org/10.3897/rio.4.e24224
MNSW (2018). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji. Polska [online]. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [28.07.2021], http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180002218
Sula, C. A. (2013). Digital Humanities and Libraries: A Conceptual Model. Journal of Library Administration, 53(1), 10–26. https://doi.org/10.1080/01930826.2013.756680
White, J. W., Gilbert, H., eds. (2016). Laying the Foundation : Digital Humanities in Academic Libraries. West Lafayette: Purdue University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt163t7kq
Wilson E. A. (2020). Digital Humanities for Librarians. Lanham: Rowman & Littlefield.
http://orcid.org/0000-0002-2778-6694
Afiliacja: Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies University of Warsaw, Polska
Biogram:
ANNA KAMIŃSKA, PhD, is Assistant Professor at the Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw. She received her PhD degree in 2021 at the University of Warsaw. She did a research traineeship in the Laboratoire GERiiCO (University of Lille, France). Her main areas of interest include digital humanities, scholarly communication, data curation, and user studies. Her recent publications are: Jak biblioteki akademickie szkolą badaczy w zakresie otwartej nauki – na przykładzie kursu oferowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie (2021, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/739), The Use of Information and Communication Technologies in Academic Libraries in a Crisis Situation (2020, co-authors: A. Książczak-Gronowska, Z. Wiorogórska, https://doi.org/10.36702/zin.704), Co mogą zaoferować cyfrowej humanistyce biblioteki i ośrodki informacji? (2017, https://doi.org/10.36702/zin.372).
Contact to the Author:
a.kaminska8@uw.edu.pl
Department of Information Studies
Faculty of Journalism, Information and Book Studies
University of Warsaw
Nowy Świat 69
00-046 Warszawa
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe