Wykorzystanie Google Scholar do identyfikowania najczęściej cytowanych badaczy i ich prac naukowych. Przypadek publikacji z zakresu nauki o informacji w języku polskim
Zbigniew Osiński
https://orcid.org/0000-0003-4484-7265
Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze, Wydział Humanistyczny Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polska
Abstrakt
Cel/Teza: Ustalenie, czy Google Scholar (GS) umożliwia wiarygodną identyfikację najczęściej cytowanych badaczy i ich prac naukowych opublikowanych w języku polskim. Określenie, czy liczba cytowań i stosowanie słów kluczowych są istotnymi kryteriami hierarchizacji wyników wyszukiwania w GS. Stworzenie rankingu najczęściej cytowanych polskich badaczy i prac z zakresu nauki o informacji w okresie 2010–2019. Weryfikacja hipotezy, sugerującej, że zarówno obecność danej pracy w wynikach wyszukiwania, jak i pozycję na liście tych wyników, zaburza problem słów kluczowych tej publikacji, np. ich brak.
Koncepcja/Metody badań: Weryfikacja i analiza ilościowa danych pobranych z Google Scholar. Próbę badawczą wyodrębniono za pomocą czterdziestu pytań wyszukiwawczych, którymi były wyrażenia kluczowe dla nauki o informacji oraz dodatkowo imiona i nazwiska badaczy z tej dyscypliny.
Wyniki i wnioski: W przypadku haseł wyszukiwawczych w języku polskim nie znajduje potwierdzenia teza mówiąca, iż wyszukiwarka Google Scholar nadaje się do niezawodnej identyfikacji najczęściej cytowanych prac i badaczy. Znacząca statystycznie część prac indeksowanych w GS nie pojawia się w wynikach wyszukiwania przy zastosowaniu wyrażeń związanych z nauką o informacji. Duża grupa często cytowanych tekstów umieszczona jest na bardzo dalekich miejscach w wynikach wyszukiwania. Nie znajduje także potwierdzenia teza mówiąca, że głównym kryterium szeregowania prac naukowych w wynikach wyszukiwania jest liczba cytowań. Zdecydowana większość pozycji bibliograficznych w wynikach wyszukiwania GS nie jest adekwatna do intencji wyszukującego. Właściwe zastosowanie słów kluczowych w metadanych publikacji nie zwiększa jej szansy na wyszukanie w Google Scholar za pomocą polskich terminów wyszukiwawczych.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Praca obala coraz bardziej popularne przekonanie o tym, że Google Scholar można profesjonalnie wykorzystywać do wyszukiwania najbardziej wartościowych (a raczej stosunkowo często cytowanych) prac naukowych oraz do formułowania ocen (bazujących na cytowaniach) tychże opublikowanych w języku polskim i badaczy publikujących głównie w tym języku.
Słowa kluczowe
Cytowania pracy naukowej; Google Scholar; Nauka o informacji; Ranking wyników wyszukiwania
Deskryptory Biblioteki Narodowej
2001-; Google Scholar; Informatologia; Naukometria; Przypisy bibliograficzne; Wskaźnik cytowań; Wyszukiwanie informacji; Polska;Bibliografia
Beel, J., Gipp, B., Eilde, E. (2010). Academic Search Engine Optimization. Journal of Scholarly Publishing, 41(2), 176–190, https://doi.org/ 10.3138/jsp.41.2.176
Delgado López-Cózar, E., Orduna-Malea, E., Martín-Martín, A. (2019). Google Scholar as a Data Source for Research Assessment. In: W. Glänzel, H.F. Moed, U. Schmoch, M. Thelwall, (eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators, (95–127). Springer International Publishing.
Halevi, G., Moed, H., Bar-Ilan, J. (2017). Suitability of Google Scholar as a Source of Scientific Information and as a Source of Data for Scientific Evaluation. Review of the Literature. Journal of Informetrics, 11(3), 823–834, https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.06.005
Martin-Martin, A., Orduna-Malea, E., Harzing, A-W., Delgado López-Cózar, E. (2017). Can We Use Google Scholar to Identify Highly-cited Documents? Journal of Informetrics, 11(1), 152–163, https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.11.008
Martin-Martin, A., Orduna-Malea, E., Delgado López-Cózar, E. (2018). A Novel Method for Depicting Academic Disciplines Through Google Scholar Citations: The Case of Bibliometrics. Scientometrics, 14, 1251–1273, https://doi.org/10.1007/s11192-017-2587-4
Babik, W., red. (2016). Nauka o informacji, Warszawa: Wydaw. SBP.
Osiński, Z. (2019). Analysis of the Thematic Overlap Between Library and Information Science and Other Sub-disciplines of the Social Communication and Media Sciences in Poland. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 57(2A), 28–44, https://doi.org/10.36702/zin.468
Osiński, Z. (2019). The Usefulness of Data from Web of Science and Scopus Databases for Analyzing the State of a Scientific Discipline. The Case of Library and Information Science. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 57(2A), 45–93, https://doi.org/10.36702/zin.469
Racki, G., Drabek, A. (2013). Cytowania i wskaźnik Hirscha: gdzie szukać, jak obliczać? [online]. Forum Akademickie, (2) [28.04.2021], https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2013/02/cytowania-i-wskaznik-hirscha-gdzie-szukac-jak-obliczac/
Siłka, P., Śleszyński, P., Jaworska, B. (2016). Cytowania członków komitetów naukowych Polskiej Akademii Nauk według Google Scholar, Zagadnienia Naukoznawstwa, 4(210), 529–560, htpps:// doi.org/10.24425/118025
Sosińska-Kalata, B. (2013). Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji), Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 51(2), 9–41, https://doi.org/10.36702/zin.600
Stirbu, S., Thirion, P., Schmitz, S., Haesbroeck, G., Greco, N. (2015). The Utility of Google Scholar When Searching Geographical Literature: Comparison with Three Commercial Bibliographic Databases. The Journal of Academic Librarianship, 41(3), 322–329, https://doi.org/10.1016/j. acalib.2015.02.013
Śleszyński, P. (2013). Cytowania i oddziaływanie polskich ośrodków geograficznych według Google Scholar. Przegląd Geograficzny, 85(4), 599–627, https://doi.org/10.7163/PrzG.2013.4.5
Wróblewski, A.K. (2013). Pozycja nauki polskiej w międzynarodowych rankingach [online]. Studia BAS, 3(35), 89–106 [28.04.2021], http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/5FA50C2A6481F62FC1257BC200435A20/$file/Infos_152.pdf
https://orcid.org/0000-0003-4484-7265
Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze, Wydział Humanistyczny Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polska
Biogram:
Dr hab. ZBIGNIEW OSIŃSKI jest profesorem w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS w Lublinie; specjalności: nauka o informacji, cyfrowa humanistyka. Najnowsze publikacje: Information Infrastructure of Contemporary Humanities and the Digital Humanities Development as a Cause of Creating New Information Barriers. A Polish case (Digital Scholarship in the Humanities, 2019), Analysis of the Thematic Overlap Between Library and Information Science and Other Sub-disciplines of the Social Communication and Media Sciences in Poland ( Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 2019), The Usefulness of Data from Web of Science and Scopus Databases for Analyzing the State of a Scientific Discipline. The Case of Library and Information Science (Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 2019), Big data w praktyce badawczej humanistów – problemy metodyczne (Big Data w humanistyce i naukach społecznych, 2020).
Kontakt z autorem:
zbigniew.osinski@gmail.com
Instytut Nauk o Kulturze
Wydział Humanistyczny
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4
20-031 Lublin
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe