KRYZYS WARTOŚCI WIEDZY?


Jadwiga Woźniak-Kasperek 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukoweji Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego,  Polska

Abstrakt

Refleksje autora na temat wartości informacji. Kontekst ograniczony jest do zagadnień istotnych i ważnych dla bibliotekarzy w Polsce w pierwszej dekadzie XXI wieku. Artykuł dotyczy m.in.: oczekiwanych atrybutów i cech informacji, imperatywu informacyjnego, wartości w życiu człowieka i społeczeństwa, wiedzy jako wartości, wzajemnych relacji informacji i wiedzy, dewaluacji wiedzy, nadużywania terminu „wiedza”. Odpowiadając na tytułowe pytanie, autor stwierdza, odwołując się do kontekstów socjologicznych i aksjologicznych, że współcześnie jesteśmy świadkami kryzysu wartości wiedzy.

Słowa kluczowe

Informacja; prawda; system aksjologiczny; wartości; wiedza jako wartość; zarządzanie wiedzą

Deskryptory Biblioteki Narodowej

1901-2000; 1945-1989; 1989-2000; 2001-; Aksjologia; Informacja; Informatologia; Wiedza; Zarządzanie wiedzą;

Bauman Z.: Etyka ponowoczesności. Warszawa 2003.

Cieśliński J. L.: Zrozumienie kluczem do wiedzy. W: Między unifikacją a dezintegracją: kondycja wiedzy we współczesnym społeczeństwie. Pod red. A. Jabłońskiego i M. Żemły. Lublin 2008 s. 37-84.

Fiedorczuk J.; Filozoficzne spojrzenie na pojęcie wartości, [oniine]. [dostęp: 17.07.2010], Dostępny w World Wide Web:<http://www.eid.edu.pl/publikacje/filozoficzne_spojrzenie_na_pojecie_wartosci,202.html>.

Goćkowski J., Machowska K. M.: Społeczeństwo wiedzy a społeczeństwo informatyczne. W: Społeczeństwo informatyczne: szansa czy zagrożenie. Pod red. B. Chyrowicz. Lublin 2003 s. 141-179.

Gołka M.: Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa 2008.

Heller M.: Filozofia nauki: wprowadzenie. Kraków, 2009.

Hodge G.: Systems of Knowledge Organization for Digital llbraries. Beyond traditionał authority files. [oniine]. [dostęp; 27.07.2010] <http://clir.org/pubs/reports/pub91/1knowledge.html>.

Kamińska-Czubała B.: Informacja jako fetysz w społeczeństwie wiedzy i w społeczeństwie ryzyka. W: Edukacja w społeczeństwie „ryzyka": bezpieczeństwo jako wartość. Pod red. M. Gwoździckiej-Piotrowskiej, J. Wołejszo i A. Zduniaka. Poznań 2007, s. 92-99.

Kamiński S.: Nauka i metoda: pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Pod red. A. Bronk. Lublin, 1992.

Kleiber M.: Racjonalna wizja rozwoju to warunek przyszłych sukcesów, [oniine]. [dostęp: 10.07.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.aktualnosci.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=254:racjona!na-wizja-rozwoju-to-warunekprzyszych-

sukcesow&catid=16:opinie-i-pogldy&ltemid=21>.

Krytyka i krytycyzm w nauce. Warszawa, 1998.

Krzysztofek K.: Jaka polityka kulturalna w epoce globalizacji I mediów elektronicznych? „Kultura współczesna” 2005 nr 1(43), s. 5-18.

Majcherek J. A.: Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX w. Od teorii względności do postmodernizmu. Kraków, 2004.

Materska K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa, 2007.

Muraszkiewicz M.: Esej: Nowy paradygmat, czyli od systemu do sieci. W: Od Informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Praca zbiór, pod red. B. Sosińskiej- Kalaty i M. Przastek-Samokowej przy współpracy A. Skrzypczaka. Warszawa 2005, s. 83-86.

Ożog K.: O prymacie wolności nad prawdą - wartościowanie w dobie postmodernistycznej. W: Człowiek wobec wyzwań współczesności: upadek wartości czy walka o wartość? Pod red. J. Mazura, A. Małyski, K. Sobstel. Lublin 2007, s. 46-57.

McOuail D.: Prawda i jakość informacji, [oniine], [dostęp: 10.07. 2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://wiedzaiedukacja,eu/archives/546>.

Pacek J.: Uwolnić informację! EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy. 2009 nr 1 (101). [oniine]. [dostęp: 27.07 2010], Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.info/2009/101/a.php?pacek>.

Poczobut R.: Fenomen wielowymiarowości umysłu a emergencja. Z antologii i metodologii badań Inter-1 transdyscypllnarnych. W: Między unifikacją a dezintegracją: kondycja wiedzy we współczesnym społeczeństwie. Pod red. A. Jabłońskiego i M. Żemły. Lublin 2008, s. 11-35.

Puzynina J.: Co znaczy „walka o wartości”? W: Człowiek wobec wyzwań współczesności: upadek wartości czy walka o wartość? Pod red. J. Mazura, A. Małyski, K. Sobstel. Lublin 2007, s. 24-36.

Radwański A.: Psychologiczne i socjologiczne aspekty prezentacji informacji i wiedzy. W: Informacja. Wiedza. Gospodarka. Pod red. W. Pindlowej i D. Pietruch-Reizes. Warszawa 2001, s. 157-163.

Saracević T.: Information Science. „Journal of ttie American Society for Information Science” 1999, vol. 50, no. 12, pp. 1051-1063.

Sitarska A.: Problemy przekształcania informacji w wiedzę. W: Informacja. Wiedza. Gospodarka. Pod red. W. Pindlowej i D. Pietruch-Reizes. Warszawa 2001, s. 199-208.

Stanula-Boroń M.; Informacja, język i wiedza w ujęciu Karla R. Poppera. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2000, nr 1, s. 3-16.

Szaniawski K.: Nauka jako proces poszukiwania informacji. W: Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach: pisma wybrane. Wybrał i opracował J. Woleński. Wstępem opatrzyli S. Amsterdamski i J. Woleński. Warszawa 1994, s. 110-119.

Szefliński P: Społeczeństwo informacyjne - o czym biblioteka XXI w. powinna wiedzieć? W: II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej: Biblioteki XXI w. Czy przetrwamy? Łódź, 19-21 czerwca 2006 r. Mateńały konferencyjne. Łódź 2006, s. 31-40.

Tischner J.: Myślenie według wartości. Kraków, 1982.

Wilson T. D.; The nonsense of The nonsense of ‘knowledge management. „Information Research” no. 8. [onlinej. [dostęp: 27.07.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://lnformationR.net/ir/8-1/paper144.html>.

Wiśniewska D.: Postmodernizm w procesie edukacji akademickiej. W: Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”: bezpieczeństwo jako wartość. Pod red. M. Gwożdzickiej-Piotrowskiej, J. Wołejszo i A. Zduniaka. Poznań 2007, s. 382-388.

Wojciechowski J.: W kręgu informacji i nieinformacji. „Bibliotekarz” 1998, nr 4, s. 2-5.

Wojciechowski J.: Biblioteka w komunikacji publicznej. Warszawa, 2010.

Zacher L. W.: Od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa wiedzy (dylematy tranzycyjne: między informacją, wiedzą i wyobraźnią). W: Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość? Pod red. L. Haber. T. 1. Kraków 2004, s. 103-112.

Ziman J.: Public knowledge: the social dimension of science. Cambridge, 1968.

Żbikowska-Migoń A: Rola czasopism w krytyce piśmiennictwa naukowego. W: Dokument, książka i biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Pod red. M. Skalskiej-Zlat i A. Żbikowskiej-Migoń. Wrocław 2008, s. 139-155.

Życiński J.: Formacja do wartości humanistycznych w kulturze postmoderny W: Człowiek wobec wyzwań współczesności: upadek wartości czy walka o wartość? Pod red. J. Mazura, A. Małyski, K. Sobstel. Lublin 2007, s. 13-23.

Pobierz

Opublikowane: 2010-06-16



Jadwiga Woźniak-Kasperek 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukoweji Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego,  Polska

Biogram:







CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe