Nauczanie kompetencji informacyjnych na przykładzie praktyk stosowanych w Docklands Library University of East London


Katarzyna Cyran 

Afiliacja: Biblioteka Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,  Polska

Monika Gościk 

Afiliacja: Biblioteka Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,  Polska

Abstrakt

Artykuł przybliża interaktywny serwis online – Info Skills, utworzony przez pracowników Docklands Library University East of London, którego podstawowym celem jest rozwijanie umiejętności informacyjnych studentów. Biblioteka UEL przełamała szablon tradycyjnego szkolenia wstępnego, proponując bardzo atrakcyjną i bogatą treściowo formę nabywania i doskonalenia kompetencji informacyjnych. Twórcy portalu Info skills założyli, że trafiają do nich użytkownicy, którym należy pomóc znaleźć dostęp do źródeł informacji, dobrze je ocenić i wykorzystać zgodnie z prawem. Artykuł w skrócie przedstawia zawartośd Info Skills jako przykład dobrych rozwiązań stosowanych w Wielkiej Brytanii, które warto zapromować i zaimplementować na grunt polski.

Słowa kluczowe

Erasmus; Docklands Library University East of London; Information literacy; Info Skills; kompetencje informacyjne

Deskryptory Biblioteki Narodowej

Erasmus (program); 2001-; Biblioteki akademickie; Kompetencje informacyjne; Studenci; Przysposobienie biblioteczne; Wyszukiwanie informacji; Londyn (Wielka Brytania);

Derfert-Wolf L.: Information Literacy- kształcenie umiejętności informacyjnych w bibliotekach akademickich. W: Przestrzeń informacyjna biblioteki akademickiej: tradycja i nowoczesność. Red. B. Antczak-Sabala, M. Kowalska, L. Tkaczyk. Toruń 2009, s. 191 Za: Information Skills in Higher Education: A SCONUL Position Paper. W: SCONUL [online]. [dostęp: 12.05.2008]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/papers/Seven_pillars.html.>

Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A.: Młodzi i Media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Warszawa, 2010.

Kurek-Kokocinska S.: Społeczeństwo biblioteczne jako społeczeństwo informacyjne. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2001, nr 2, s. 43-63.

OECD Learning to bridge the digital divide. Za: L. Derfert-Wolf: Information literacy – koncepcje i nauczanie umiejętności informacyjnych. EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy. 2005, nr 1 (62). [online]. [dostęp: 8.12. 2008]. Dostępny w World Wide Web: <http://ebib.oss.wroc.pl/2005/62/derfert.php.>

Sójkowska I., Podgórski F.: Dokąd zmierza informacja? - czyli co oferuje biblioteka, a czego oczekuje użytkownik. Stan obecny i rozwój informacji naukowej w bibliotekach uczelni technicznych. W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej. Materiały Konferencyjne. Łódź 2006, s.407-420 .

Stąporek M.: Ucz się bibliotekarzu ucz… : stypendia zagraniczne dla bibliotekarzy. EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy. 2008, nr 8 (99). [online]. [dostęp: 28.09.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.info/2010/99/a.php?staporek.>

Szefliński P.: Społeczeństwo informacyjne – o czym biblioteka XXI wieku powinna wiedzieć? W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej. Łódź 2006, s. 31-42.

Tychek W.: Umiejętności informacyjne użytkowników zasobów informacyjnych. „Bibliotekarz Warmińsko-Mazurski”. 2008, nr 3-4. [online]. [dostęp: 28.09.2012]. Dostępny w World Wide Web <http://www.wbp.olsztyn.pl/bwm/3-4_08-ie/umiejetnosci.htm.>

Waleszko M.: Zawodowy rozwój 2.0 dla bibliotekarzy: tworzenie osobistej sieci kształcenia online. Za: N. A. COOKE: Professional development 2.0 for librarians: developing an online personal learning network (PLN) (Rozwój zawodowy 2.0 dla bibliotekarzy: rozwój osobistej sieci kształcenia online). “Library Hi Tech News”. 2012, vol. 29, no. 3, s. 1-10. [online]. [dostęp: 24.06.2012]. Dostępny World Wide Web (dla subskrybentów) w: emeraldinsight.com.

Walsh C.: ‘Help! I’ve got an assignment to do…’ Info skills at the University of East London. “Library and Learning Services (scholarly publications)”. [online]. [dostęp: 28.09. 2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://hdl.handle.net/10552/1430>

Walsh C., Mitchell E., Travers K. : 'Info skills' at the University of East London. “Library and Learning Services (scholarly publications)”. [online]. [dostęp: 28.09. 2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://hdl.handle.net/10552/1417>

Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim : wybór tekstów. Pod red. I. Kemp, T. Wildhardt. Warszawa 1998.

Pobierz

Opublikowane: 2012-04-21



Katarzyna Cyran 

Afiliacja: Biblioteka Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,  Polska

Monika Gościk 

Afiliacja: Biblioteka Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,  Polska





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe