Czy big data są paradygmatyczny wyzwaniem dla nauki o informacji?
Bruno Jacobfeuerborn
Afiliacja: Bruno Jacobfeuerborn Deutsche Telekom AG, Niemcy
Abstrakt
Cel/Teza: Cel artykułu jest dwojaki: (i) uzasadnienie tezy, że podstawowe idee są ważniejsze w kształtowaniu przedsięwzięć naukowych i inżynierskich niż określone metody, procedury, miary i artefakty; nowe idee i pojęcia są siłami transformacji naszego rozumienia nauki, jej roli w społeczeństwie i sposobów prowadzenia badań; (ii) wskazanie wyzwań i możliwości, które dla nauki o informacji niesie rozwijające się pojęcie „big data”.
Approach/Methods: Badając oddziaływanie nowych idei w nauce przyjęliśmy podejście Thomasa Kuhna przedstawione w słynnej książce Struktura rewolucji naukowych, zgodnie z którym nauka rozwija się cyklami, nazwanymi przez niego paradygmatami, które jakościowo zmieniają sposób konceptualizacji i rozumienia świata.
Results and conclusions: Rezultatem badań jest wskazanie czterech głównych paradygmatów. W artykule krótko przedstawiono trzy paradygmaty, które dziś stanowią kanoniczną część przeszłej i współczesnej nauki, a następnie opisano obiecujący paradygmat czwarty, pozostający jeszcze in statu nascendi, w fazie kształtowania się. Rozpoczęliśmy od Platona and Arystotelesa (pierwszy paradygmat), następnie poprzez Francisa Bacona (drugi paradygmat), Johna von Neumanna (trzeci paradygmat), dotarliśmy do „big data” i odkrywania wiedzy za pomocą narzędzi komputerowych (potencjalnie czwarty paradygmat).
Originality/Value Wyrażono przekonanie, że czwarty paradygmat może pomóc w przekształceniu technologii informacyjnej w równorzędnego partnera ludzi w przedsięwzięciach naukowych i innych zamierzeniach badawczych, znacznie wykraczającego poza jej obecną rolę głównie mechanizmu przechowywania, przetwarzania i rozpowszechniania informacji. Uzasadniono także opinię, że czwarty paradygmat stanowi wyzwanie dla nauki o informacji w obu jej podstawowych wymiarach; (i) rozwijania jej podstaw teoretycznych i metodologicznych przez badanie zjawisk informacyjnych uwidaczniających się w wielkich zbiorach danych, i (ii) zapewnianiu użytkownikom potrzebnej im informacji i wiedzy derywowanej z wielkich zbiorów danych.
Bibliografia
Anderson, Ch. (2008). The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete [online]. Wired Magazine, 23 June [29.10.2013], http://www.wired.com/science/discoveries/magazine/16-07/pb_theory
Aristotle (2009). Organon. From 1a to 164 a according to Bekker numbers [online]. Transl. under the editorship of W.D. Ross. Internet Archive [29.10.2013], http://archive.org/stream/AristotleOrganon/AristotleOrganoncollectedWorks_djvu.txt
Bacon, F. (1620). The New Organon or True Directions Concerning the Interpretation of Nature [online]. Liberty Library of Constitutional Classics [29.10.2013], http://www.constitution.org/bacon/nov_org.htm
Boyd, D., Crawford, K. (2012). Critical Questions for Big Data. Information, Communica-tion & Society, vol. 15 (5), 662-679.
Copernicus, N. (1543). De revolutionibus orbium coelestium [On the Revolutions of the Heavenly Spheres] [online]. ADS Digital Library [29.10.2013], http://ads.harvard.edu/books/1543droc.book/
Fergusson, N. (2012). Civilization: The West and the Rest. Penguin Books
Firstein, S. (2013). The Pursuit of Ignorance [online]. TED. Talks [7.10.2013], http://www.ted.com/talks/stuart_firestein_the_pursuit_of_ignorance.html
Four-colour Theorem (2013). In: Wikipedia. The Free Encyclopedia [29.10.2013], http://en.wikipedia.org/wiki/Four_color_theorem
Fukuyama, F. (2006). The End of History and the Last Man. New York: Free Press; Reprint edition
Ganz, J., Reinsel D. (2011). Extracting Value from Chaos [online]. IDC Report [29.03.2012], http://idcdocserv.com/1142
Ganz, J., Reinsel D. (2012). The Digital Universe in 2020: Big Data, Bigger Digital Shad-ows, and Biggest Growth in the Far East [online]. IDC iView [29.10.2013], http://www.emc.com/collateral/analyst-reports/idc-the-digital-universe-in-2020.pdf
Gray, J. (2009). A Transformed Scientific Method. In: T. Hey, S. Tansley, K. Tolle (eds.) The Fourth Paradigm: Data-Intensive Scientific Discovery. Redmond, Washington: Microsoft Corporation.
Jacobfeuerborn, B. Muraszkiewicz, M. (2012) ICT and Big Data as a Game Changer. In: Z.E. Zieliński (ed.) Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Inno-wacje i implikacje interdyscyplinarne. Kielce: Wydaw. Wyższej Szkoły Handlowej, 51-60.
Jacobfeuerborn, B. (2013). Reflections on Data, Information and Knowledge. Studia Informatica vol. 34 (2A), 7-21.
Kant, I. (1996). What is Enlightenment?[online] Transl. by M. C. Smith. Columbia Univer-sity. CC Required Readings [29.10.2013], http://www.columbia.edu/acis/ets/CCREAD/etscc/kant.html
Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press, 3rd edition.
Pico della Mirandola, G. (1994). Oration on the Dignity of Man [online]. University of Michigan. Cosma’s home Page [29.10.2013], http://vserver1.cscs.lsa.umich.edu/~crshalizi/Mirandola/
Weber, M (1919). Wissenschaft als Beruf. München und Leipzig Verlag von Duncker & Humblot [online]. Wikosource, German version [29.10.2013], http://de.wikisource.org/wiki/Wissenschaft_als_Beruf
Vesalius, A. (1543-1555). De humani corporis fabrica. On the Fabric of the Human Body [online]. Book One. An annotated translation of the 1543 and 1555 editions of Andreas Vesalius' De Humani Corporis Fabrica by D. Garrison and M. Hast. Historical introduction by Vivian Nutton. Northwestern University Evanston, IL USA [9.11.2013], http://vesalius.northwestern.edu/flash.html
Afiliacja: Bruno Jacobfeuerborn Deutsche Telekom AG, Niemcy
Biogram:
Dr Brun o Jac obfeuerb orn is a Director of Technology at Telekom Deutschland GmbH and Member of its Board, and Chief Technology Officer (CTO) of Deutsche Telekom AG. Over the period of 2007–2009 he was the Board Member and Director of Technology, IT, and Procurement of Polska Telefonia Cyfrowa (now T-Mobile Polska). In parallel with his professional activities qua manager, promoter and implementor of innovative solutions he carries out research in the areas of: models of innovation in high-tech environments, knowledge and information organisation to boost innovativeness, and impact of ICT technology on education and society. Towards this end, he has been cooperating with the Warsaw University of Technology, in particular with the BRAMA Lab that is an incubator of innovative mobile applications and facilities involving students and young researchers, and with the Institute of Information Science and Book Studies of University of Warsaw, where he received his Ph.D. in 2005. He published some 40 papers and was the editor of 2 books. His most important recent publications are: B. Jacobfeuerborn: Reflections on Data, Information and Knowledge. Studia Informatica 2013, 34 ( 2A), 7–21; B. Jacobfeuerborn, M. Muraszkiewicz: Media, Information Overload, and Information Science. In: R. Bembenik et. al.(eds.) Intelligent Tools for Building Scientific Information Platform. Advanced Architectures and Solutions Berlin: Heidelberg:, Springer 2013, 3–13 [Studies in Computational Intelligence No. 467]; B. Jacobfeuerborn: An Attempt to Innovate Innovation. In. B. Jacobfeuerborn (ed.) Innovating Innovation. Essays on the Intersection of Information Science and Innovation. Warsaw: MOST Press, IINiSB University of Warsaw, 2013, 21–40.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe