Epistemologia społeczna dla nauki o informacji


Jadwiga Woźniak-Kasperek 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, ul. Nowy Świat 69, 00-927 Warszawa,  Polska

Abstrakt

Autorka przywołuje koncepcję epistemologii społecznej Jessego Shera. Omawia potrzebę jej modyfikacji, odwołując się do aktualnych prac z zakresu nauk społecznych, w szczególności wzbogacenia pierwotnej koncepcji o element antropologiczny, co znajduje uzasadnienie w analizie nauki jako "dobrej praktyki społecznej". Dyskusję na temat zastosowania epistemologii społecznej w tworzeniu ram teoretycznych nauki o informacji poprzedzają rozważania na temat słabych związków kwalifikowanych badań LIS z praktyką biblioteczno-informacyjną.

Słowa kluczowe

INFORMATION SCIENCE; SOCIAL EPISTEMOLOGY

Deskryptory Biblioteki Narodowej

Shera, Jesse Hauk (1903-1982); 1901-2000; 1945-1989; 1989-2000; 2001-; Badania naukowe; Bibliologia; Bibliotekarki i bibliotekarze; Epistemologia społeczna; Informacja; Informacja naukowa; Informatologia; Specjaliści informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej;

Benbasat, I.; Zmud, R.W. (1999). Empirical research in information systems: the practice of relevance. MIS Quarterly 23(1), 3-14

Capurro, R. (1991). Foundation of information science: review and perspectives [online], [30.06.2012], http://www.capurro.de/tampere91.html

Cieśliński, J.L. (2008). Zrozumienie kluczem do wiedzy. W: A. Jabłoński, M. Zemły (red.) Między unifikacją a dezintegracją: kondycja wiedezy we współczesnym społeczeństwie. Lublin, 37-84

Cisek, S. (2002). Filozoficzne aspekty informacji naukowej. Kraków: Wydaw. UJ

Dembowska, M. (1991). Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań. Warszawa: IINTE

Furner, J. (2002). Shera's social epistemology recast as psychological bibliology. Social Epistemology 16(1), 5-22

Hartman, J. (2011). Wiedza Byt Człowiek. Z głównych zagadnień filozofii. Kraków

Hetmański, M. (2010). Miedzy epistemologią a nauką o informacji. W: M. Kocójowa (red.) Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI w. Kraków, Wydaw. UJ, 159-165.i

Chmielewski, A.; Dudzikowa, M.; Grobler, A., red. (2012). Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Kraków

Jabłoński, A. (2008). Socjologiczna analiza wiedzy a kształtowanie rzeczywistosci społecznej. W: A. Jabłoński, M. Zemły (red.) Między unifikacją a dezintegracją: kondycja wiedzy we współczesnym społeczeństwie, s. 97-120.

Lekka-Kowalik, A. (2008). Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki. Lublin

Migoń, K. (1982). Główne kierunki i perspektywy teorii księgoznawstwa. Studia o Książce 2, 49-57.

Shera, J. (1970). Socialogical foundations of librarianship. New York

Zins, Ch. (2007). Conceptions of information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology 58(3), 335-350.

Pobierz

Opublikowane: 2013-03-15



Jadwiga Woźniak-Kasperek 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, ul. Nowy Świat 69, 00-927 Warszawa,  Polska





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe