Samoocena potencjału zawodowego studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz specjalności info- i bibliologicznych. Wyniki badań z przełomu 2010–2011 roku


Marzena Świgoń 

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski,  Polska

Marzena Świgoń 

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski,  Polska

Abstrakt

Cel/teza: Celem badań było określenie potencjału kariery (tzw. zatrudnialności) polskich studentów kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo oraz pokrewnych specjalności.

Koncepcja/metody badań: W badaniach o zasięgu ogólnopolskim (9 uniwersytetów) wykorzystano kwestionariusz zgodny z modelem potencjału kariery polskich studentów obejmującym dziewięć komponentów, m.in. postrzeganie marki uniwersytetu, statusu studiowanej dziedziny oraz własnych umiejętności i kompetencji przydatnych na współczesnym rynku pracy.

Wyniki i wnioski: Respondenci odznaczali się przeciętnym poziomem potencjału kariery oraz wyso­kim poziomem kompetencji związanych z zarządzaniem własnymi zasobami wiedzy i umiejętności. Absolwenci badanych kierunków i specjalności są raczej niedoceniani na rynku pracy.

Oryginalność/wartość poznawcza: Badania wypełniają lukę w zakresie poznania potencjału kariery/ zatrudnialności polskich studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa.

Słowa kluczowe

Indywidualne zarządzanie wiedzą i informacją; Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo; Potencjał kariery; Studenci; Zatrudnialność


Pobierz

Opublikowane: 2014-09-05



Marzena Świgoń 

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski,  Polska

Biogram:

Dr hab. MARZENA ŚWIGOŃ specjalizuje się w problematyce zarządzania i dzielenia się informacją i wiedzą.
Habilitowała się w zakresie bibliologii i informatologii na Uniwersytecie Wrocławskim w 2013 r. Pracuje w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Najważniejsze publikacje: Library anxiety among Polish students: development and validation of the Polish Library Anxiety Scale. Library & Information Science Research 2011, 33(2); Information limits – definition,
types and typologies. Aslib Proceedings: new information perspectives 2011, 63(4); Personal Knowledge and
Information Management – conception and exemplification. Journal of Information Science 2013, 39(6).
Kontakt z autorem:
marzena.swigon@uwm.edu.pl
Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych
Zakład Archiwistyki, Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10–725 Olsztyn

Marzena Świgoń  marzena.swigon@uwm.edu.pl

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski,  Polska

Biogram:

Dr hab. MARZENA ŚWIGOŃ specjalizuje się w problematyce zarządzania i dzielenia się informacją i wiedzą.
Habilitowała się w zakresie bibliologii i informatologii na Uniwersytecie Wrocławskim w 2013 r. Pracuje w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Najważniejsze publikacje: Library anxiety among Polish students: development and validation of the Polish Library Anxiety Scale. Library & Information Science Research 2011, 33(2); Information limits – definition,
types and typologies. Aslib Proceedings: new information perspectives 2011, 63(4); Personal Knowledge and
Information Management – conception and exemplification. Journal of Information Science 2013, 39(6).
Kontakt z autorem:
marzena.swigon@uwm.edu.pl
Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych
Zakład Archiwistyki, Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10–725 Olsztyn





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe