Europejskie czasopisma historyczne w bazach Scopus i Web of Science w kontekście oceny dorobku historyków w Polsce


Zbigniew Osiński 

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej,  Polska

Abstrakt

Cel/teza: Celem pracy jest określenie w jakim stopniu bazy bibliograficzne Web of Science i Scopus mogą być przydatne w procesie przygotowywania badań historycznych oraz w procesie oceny do­robku polskich historyków.

Koncepcja/metody badań: Analiza danych dotyczących europejskich czasopism historycznych indeksowanych w obu bazach.

Wyniki i wnioski: Obie bazy nie są wiarygodnym źródłem informacji ani o europejskich czaso­pismach historycznych wydawanych poza Europą Zachodnią, ani o tendencjach w historiografii, z tym, że Scopus oferuje bardziej kompletny i zróżnicowany terytorialnie i językowo zbiór danych. W przypadku znaczącej części tematyki badawczej europejskiej historiografii nie jest prawdziwa teza mówiąca, że głównym językiem komunikacji naukowej jest angielski. W przypadku czasopism historycznych nie sprawdza się idea tworzenia ich zasadniczego jądra w oparciu o prawo Bradforda. Prowadzenie analiz bibliometrycznych, w celu oceny dorobku polskich historyków, w oparciu o bazę Web of Science pozbawione jest merytorycznego uzasadnienia.

Wartość poznawcza: Dokonane ustalenia podważają część przyjętych w Polsce zasad oceny dorobku historyków.

Słowa kluczowe

Baza bibliograficzna; Czasopismo historyczne; Historiografia; Ocena dorobku naukowego


Antonowicz D.; Brzeziński J. M. (2013). Doświadczenia parametryzacji jednostek naukowych z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2013 – z myślą o parametryzacji 2017. Nauka, 4, 51-85.

Archambault E.; Vignola-Gagne E., (2004). The use of bibliometrics in the Social Sciences and Humanities [online]. Social Sciences and Humanities Research Council of Canada [27.11.2014], http://www.science-metrix.com/pdf/SM_2004_008_SSHRC_Bibliometrics_Social_Science.pdf

De Blaaij C. (2008). The use of grey literature in historical journals and historical research: A bibliometric and qualitative approach. Grey Journal, 4(1), 14-20.

Kolasa W. M. (2011). Retrospektywny indeks cytowań w humanistyce; koncepcja, metoda, zastosowania. Przegląd Biblioteczny, 4, 466-486.

Kolasa W. M. (2013a). Analiza cytowań w naukach historycznych, W: B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro (red.) Nauka o informacji w okresie zmian. Warszawa: Wydaw. SBP, 363-388.

Kolasa W. M., (2013b). Historiografia prasy polskiej (do 1918 roku). Naukometryczna analiza dyscypliny 1945-2009. Kraków: Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Marszakowa-Szajkiewicz, I. (2009). Badania ilościowe nauki: podejście bibliometryczne i webometryczne. Poznań: Wydaw. Naukowe UAM.

Nowak P. (2004). Piśmiennictwo z zakresu nauk społecznych i humanistycznych przedmiotem oceny i analiz metodami bibliometrycznymi. Możliwości i ograniczenia. Roczniki Naukowe PWSZ im. Komeńskiego w Lesznie, 2 (A, 2), 5-18.

Nowak P. (2008). Bibliometria, webometria. Podstawy, wybrane zastosowania, Poznań: Wydaw. Naukowe UAM.

Olechnicka A.; Płoszaj A. (2009). Polskie publikacje z zakresu nauk społecznych i humanistycznych w bazie Web of Science. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 35-45.

Osiński Z. (2012). Bibliometria metodą analizy i oceny dorobku naukowego historyków najnowszych dziejów Polski. W: A. Dymmel, B. Rejak (red.) Kultura, historia, książka. Lublin: Wyd. UMCS, 605-616.

Wagner I. (2012). Odpowiedź na polemikę, czyli więcej na temat publikacji w języku angielskim w zagranicznych czasopismach przez polskich specjalistów nauk społecznych i humanistycznych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2, 278-293.

Wróblewski A. K. (2013). Pozycja nauki polskiej w międzynarodowych rankingach. Studia Biura Analiz Sejmowych, 3, 89-106

Pobierz

Opublikowane: 2015-09-05



Zbigniew Osiński  zbigniew.osinski@gmail.com

Afiliacja: Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej,  Polska

Biogram:

Dr hab. ZBIGNIEW OSIŃSKI: profesor w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS w Lublinie; specjalności: historia najnowsza Polski, metodyka i jakość kształcenia, cyfrowe zasoby informacji i wiedzy; najnowsze publikacje: Działania aparatu bezpieczeństwa wobec oświaty na Lubelszczyźnie w latach 1944–1989, Lublin 2013; Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna, „e-Mentor”, 2013, nr 5, s. 48–55; Otwarte zasoby edukacyjne w języku polskim – idea i praktyka. W: Z. Osiński, R. Malesa (red.) Biblioteka, książka, informacja i Internet 2012. Lublin 2013, s. 35–50.
Kontakt z autorem:
zbigniew.osinski@gmail.com
Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
UMCS w Lublinie
pl. Marii Curie- Skłodowskiej 4
20–031 Lublin





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe