Kierunki rozwoju informacji i sytuacja informacyjna użytkownika książki


Jolanta Szulc 

Afiliacja: Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytet Łódzki,  Polska

Abstrakt

Cel/teza: Celem jest charakterystyka dokumentu IFLA Rapport sur les tendances oraz rozważenie na tym tle sytuacji użytkownika książki.

Koncepcja/metody badań: Zastosowano metody: omówienie zawartości publikacji IFLA, analiza wybranej literatury, interpretacja danych źródłowych, opis i ocena kilku przypadków obrazujących sytuację użytkownika-czytelnika.

Wyniki i wnioski: Prognoza uwzględnia: (1) dostępność informacji, (2) e-nauczanie, (3) bezpie­czeństwo i ochrona życia prywatnego, (4) zaangażowanie obywatelskie, (5) zarządzanie informacją; akcentuje rozwój modeli biznesowych w dostępie do informacji. Korzystanie z obecnych w Sieci informacji o istniejących publikacjach może kierować użytkownika-czytelnika do biblioteki; nierzadko stawia go w sytuacji klienta określonych firm, ułatwia zakup tekstu i dostarcza obserwatorom rynku określonych wiadomości. Świat cyfrowy, oferując dostęp do informacji o książkach, może usposabiać do poruszania się w tej przestrzeni na poziomie informacji hasłowych i skrótów. Aktualne staje się pytanie, jak na te sytuacje zareagują użytkownicy?

Oryginalność/wartość poznawcza: Przedstawiona analiza przybliża treść dokumentu IFLA i stano­wi głos w dyskusji na temat zawartych tam prognoz. W dotychczasowym piśmiennictwie brak jest wypowiedzi poruszającej podjęty temat


Ahn, J.; Brusilovsky, P. (2009). Adaptive Visualization of Search Results: Bringing User Models to Visual Analytics. Information Visualization . 8 (3), 167-179.

Ahn, J.; Brusilovsky, P. (2010). What You See Is What You Search: Adaptive Visual Search Framework for the Web [Poster]. In: Proceedings of the 19th international conference on World Wide Web. New York, NY: ACM, 1049–1050.

Ayres, F.H.; Nielsen, L.P.S.; Ridley, M.J.; Torsun, I.S. (1996). USBC (Universal Standard Bibliographic Code): its origin and evolution. Journal of Librarianship and Information Science 28(2), 83-91.

Cieciura, M. (2006). Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań. Warszawa: Vizja Press&It.

CLAES (2011). The Central lab for Agricultural Expert Systems [online] [14.04.2011], http://www.claes.sci.eg/Home.aspx?TabId=0&lang=en

Eurovoc (2011). Eurovoc, wielojęzyczny tezaurus Unii Europejskiej [online] [14.04.2011] Dostępny w WWW: http://www.vocabularyserver.com/eurovoc/pl/index.php

Expert System Business Information (2011). Expert System. Semantic Technology [online] [14.04.2011], http://www.expertsystem.net/demo_prodotti.asp?lang=1&id=1554

Grosz, B.; Davis, R. (eds) (2011). A Report to ARPA on Twenty-First Century Intelligent Systems [online]. American Association for Artificial Intelligence [14.04.2011], http://www.aaai.org/Library/Reports/arpa-report.php

Hawkins, D.T. (1988). Applications of artificial intelligence (AI) and expert systems for online searching. Online 12(1), 31-38.

Hjerppe, R.; Olander, B. (1989). Cataloging and expert systems: AACR2 as a knowledge base. Journal of the American Society for Information Science 40 (1), 27-44.

Klincewicz, K.; Żemigała, M.; Mijal, M. (2012). Bibliometria w zarządzaniu technologiami i badaniami naukowymi [online]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [15.03.2013], http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/20120118_Bibliometria_w_zarzadzaniu_technologiami_i_badaniami_naukowymi.pdf

Kocójowa M. (2010). Badania interdyscyplinarne bibliotek, informacji naukowej, książki: szansa i utrapienia dla uczonych [online] Seria III: ePublikacje Instytutu INiB UJ. Red. M. Kocójowa. Nr 7 2010: Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI wieku. [dostęp: 14.04.2010]. Dostępny w WWW: http://www.inib.uj.edu.pl//wydawnictwa-iinib-uj/seria-3/07

Kwaśnicka, H. (2000). Sztuczna inteligencja – meandry przeszłości i kierunki dalszego rozwoju. W: J. Tchórzewski (red.) IV Krajowa Konferencja Naukowa nt. Sztuczna inteligencja SzI - 15'2000 : badania- zastosowania- rozwój. Siedlce-Warszawa, 27-28 września 2000 r.: materiały pokonferencyjne. Siedlce: Wydaw. Akademii Podlaskiej, 15-22.

Leydesdorff L. (2010). Eugene Garfield and Algorithmic Historiography: Co-Words, Co-Authors, and Journal Names. Annals of Library and Information Studies 57(3), 248-260.

Leydesdorff, L. (b.d.). Heterogenous network of title words, journal names, and co-authors of Eugene Garfield, 1950-2010 [online]. Title words, journal titles, and coauthor names of 305 publication of Eugene Garfield. 1950-2010 [14.04.2011], http://www.leydesdorff.net/garfield/animation

Lucio-Arias, D.; Leydesdorff, L. (2008). Main-Path Analysis and Path-Dependent Transitions in HistCite-Based Historiograms. Journal of the American Society for Information Science and Technology 59(12), 1948-1962.

MatheMEDics® expert online health software (2011). EasyDiagnosis. Osteoporosis Questions [online] [14.04.2011], http://www.easydiagnosis.com/cgi-bin/expert/quest.cgi?mod=Osteoporosis&code=&accept.x=58&accept.y=10

Michalik, K. (2011). Systemy ekspertowe [online]. AITECH. Artificial Intelligence Laboratory [ 14.04.2011], http://aitech.pl/content/blogcategory/46/142/lang,ISO-8859-2/

Morris, A.; O'Neill, M. (1990). Library and information science professionals and knowledge engineering. Expert Systems for Information Management, 3(2), 115-128.

Niederliński A. (2000). Regułowe systemy ekspertowe. Gliwice: Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego.

Nowak, E.J.; Szablowski, B.F. (1984). Expert systems in scientific information exchange. Journal of Information Science 8 (3), 103-111.

Medonet.pl (2011). Audiodiagnoza [online] [14.04.2011], http://www.medonet.pl/testy-i-kalkulatory,autodiagnoza,index.html

Pazzani, M.J.; Brunk, C.A.; Silverstein, G. (1991). A knowledge-intensive approach to learning relational concepts. In: Machine Learning. Proceedings of the Eighth International Workshop on Machine Learning (ML91). San Mateo, CA, USA: Morgan Kaufmann, 432-436.

Pindlowa, W. (1991). Systemy ekspertowe w badaniach nad książką. W: M. Kocójowa (red.) Książka polska w okresie zaborów: wybrane problemy metodologii i dydaktyki bibliologii, bibliotekoznawstwa i informatologii. Kraków: Universitas, 75-104.

Rutkowski, L. (2005). Metody i techniki sztucznej inteligencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silva, S.M. De (1997). A review of expert systems in library and information sciences. Malaysian Journal of Library & Information Science 2(2), 57-92.

Singh, D.K.; Singh, B.K.; Dubey, Y.P. (1996). Expert systems and their application in library and information systems. DESIDOC Bulletin of Information Technology, 16(4), 9-12.

Sosińska-Kalata, B. (1990). Wykorzystanie technik sztucznej inteligencji we współczesnym bibliotekarstwie i systemach wspomagających wyszukiwanie online. Zagadnienia Informacji Naukowej, 1 (56), 111-138.

Tomaszczyk, J. (2009). Angielsko-polski słownik informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Katowice: Uniwersytet Śląski; Studio Noa.

Tseng, G.; Drenth, H.; Morris, A. (1995). The selection of online databases for UK company information. Journal of Librarianship and Information Science 27(3), 159-170.

Webster (2011). Webster's online dictionary with multilingual thesaurus translation [online] [14.04.2011], http://www.websters-online-dictionary.org/definitions/

Zainib, A.N.; Zaid, N.E.M. (1996). Introducing Maklum: the general reference expert adviser developed for a university library. Malaysian Journal of Library and Information Science, 1(1), 93-107.

Zahir, S.; Chang, Ch. L. (1992). Online-Expert: an expert system for online database selection. Journal of the American Society for Information Science 43(5), 340-357.

Pobierz

Opublikowane: 2014-02-10



Jolanta Szulc 

Afiliacja: Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytet Łódzki,  Polska

Biogram:

Dr hab., prof. UŁ STANISŁAWA KUREK-KOKOCIŃSKA jest pracownikiem naukowym Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się problematyką: kultury książki i informacji w społeczeństwie wiedzy. Ostatnie publikacje to m.in.: Rozwój bibliografii chopinowskiej w Polsce. Zagadnienia Informacji Naukowej 2013 (1); Być bibliotekarzem i pracować w bibliotece. Przegląd wyników badań. Zagadnienia Informacji Naukowej 2012 (2); Z upodobania do czytania: kultura książki wieku dziecięcego w świetle wypowiedzi wspomnieniowych. W: Książka i prasa w kulturze. Red. K. Domańska, B. Iwańska-Cieślik. Bydgoszcz: Wydaw. Uniw. Kazimierza Wielkiego, 2013, 342–353.
Kontakt z autorem:
kokos@uni.lodz.pl
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Wydział Filologiczny
Uniwersytet Łódzki
ul. Matejki 34a
91-463 Łódź





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe