Esej o nadmiarze informacji


Mieczysław Muraszkiewicz 

Afiliacja: Politechnika Warszawska, Wydział Elektronika i Technik Informacyjnych, Instytut Informatyki,  Polska

Abstrakt

Cel/teza: Nadmiar informacji, czy sobie go uświadamiamy czy też nie, jest powszechny. Dotyka on różnego rodzaju pracowników wiedzy i zwykłych konsumentów informacji. Celem tego artykułu jest określenie głównych źródeł i przyczyn zalewu informacją i przeciążenia informacyjnego, oraz zaproponowanie remedium wraz ze sposobem implementacji osobistej troficznej piramidy i zapory informacyjnej, oraz codziennych procedur filtrowania informacji, a także wskazanie środków, które może wypracować nauka o informacji, aby pomóc ograniczyć zalew informacyjny.
Koncepcja/metody badań: Podstawą opracowania tego eseju są osobiste doświadczenia autora jako naukowca i nauczyciela na politechnice oraz intensywnego konsumenta informacji, nieformalne wywiady z innymi pracownikami naukowymi ze środowiska akademickiego i świata korporacji Hi­-Tech, a także rozmowy ze studentami i zwykłymi użytkownikami informacji, uzupełnione przez analizę źródeł wtórnych i danych statystycznych.
Wyniki i wnioski: Głównym wnioskiem z badań jest to, że niezależnie od kategorii odbiorców informacji powszechne jest silne odczucie osobistego przeładowania informacją oraz pewnej luki w zabezpieczeniu przed informacyjną powodzią. Równocześnie jednak rzadkie są przypadki opra­cowywania i wdrażania w praktyce środków zaradczych, które pozwoliłyby kontrolować przepływ informacji oraz jej przyswajanie, wspierając kształtowanie się postaw świadomych użytkowników informacji. Wynikiem badania jest zestaw wskazówek dotyczących indywidualnej ochrony przed zalewem informacji. Autor stwierdził także, że nauka o informacji jako dyscyplina badawcza nie zapewnia użytkownikom informacji wyraźnie określonych metod, które mogłyby im pomóc kontro­lować „spożycie” informacji i chronić ich przed „informacyjnym zanieczyszczeniem”.
Oryginalność/wartość poznawcza: Nadmiar informacji jest tematem szeroko dyskutowanym w światowej literaturze, jednak w małym zakresie jest obecny w polskich czasopismach naukowych. Niniejszy esej próbuje wypełnić tę lukę, jakkolwiek jedynie do pewnego stopnia, oraz wskazać pewne, dotyczące tych zagadnień, rekomendacje dla badań w zakresie nauki o informacji, w szczególności związane z pobudzaniem i promowaniem edukacji cyfrowej (digital literacy) oraz świadomości, że przeładowanie informacyjne istnieje i stanowi zagrożenie dla ludzkich mózgów i

Słowa kluczowe

Demokratyzacja informacji; Digital literacy; Edukacja cyfrowa; Informatologia; Nadmiar informacji; Nauka o informacji; Środki zaradcze dla przeciążenia informacyjnego; Technologie informacyjne


ALA (1989). Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Association of College and Research Libraries, American Library Association. 10 January 1989 [20.12.2013], http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential

Babik, W. (2008). Sustainable Development of Information Society: Towards an Ecology of Information. Geomatics and Environmental Engineering, 2 (1), 13-24.

Carr, N. (2011). The Shallows. What the Internet is Doing to Our Brains. W.W Norton & Company. New York, London

Cisco (2013). The Zettabyte Era—Trends and Analysis. Cisco ® Visual Networking Index (VNI). White Paper, 29 May 2013 [20.12.2013],

http://www.cisco.com/en/US/solutions/collateral/ns341/ns525/ns537/ns705/ns827/VNI_Hyperconnectivity_WP.pdf

Davenport, T.H.; Prusak, L. (1997). Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environment. New York; Oxford: Oxford University Press.

Hilbert, M. (2012). How much information is there in the “information society”? Signifi-cance. Special Issue: Big Data 9(4), 8–12.

IDC (2012). Executive Summary: A Universe of Opportunities and Challenges. IDC Report: The Digital Universe in 2020: Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East. December 2012 [20.12.2013],

http://www.emc.com/leadership/digital-universe/iview/executive-summary-a-universe-of.htm

Jacobfeuerborn, B. (2013a). An Attempt to Innovate Innovation. In: B. Jacobfeuerborn (ed.) Innovating Innovation. Essays on the Intersection of Information Science and Innova-tion. Warsaw: MOST Press, IINiSB Uniwersytet Warszawski, 21-40.

Jacobfeuerborn, B. (2013b). Is Big Data a Paradigm Challenge to Information Science? Za-gadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 51, 2 (102), 52-63.

Johnson, C.A. (2012). The Information Diet. A Case for Conscious Consumption. Beijing; Sebastopol, CA: O’Reilly Media.

Klingberg, T. (2009). The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory. Oxford: Oxford University Press.

Merzenich, M. (2008). Going Googly. Blog “On the Brain”. 8 Aug. 2008 [20.12.2013],

http://merzenich.positscience.com/2008/08/going-googly

Ryzko, D.; Muraszkiewicz, M. (2013): SYNAT – An Innovative Platform for Scientific In-formation Management. In: B. Jacobfeuerborn (ed.) Innovating Innovation. Essays on the Intersection of Information Science and Innovation . Warsaw: MOST Press, IINiSB Uniwersytet Warszawski 181-189.

Sieberg, D. (2011). The Digital Diet. The 4-Step Plan to Break your tech Addiction and Re-gain Balance in your Life. New York: Three Rivers Press.

Spiler, Ch.: Valacich, J.S.: Vessey, I. (1999): The Influence of Task Interruption on Individual Decision Making: An Information Overload Perspective. Decision Sciences, 2(30), 337-360.

Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House.


Opublikowane: 2014-02-10



Mieczysław Muraszkiewicz  m.muraszkiewicz@ii.pw.edu.pl

Afiliacja: Politechnika Warszawska, Wydział Elektronika i Technik Informacyjnych, Instytut Informatyki,  Polska

Biogram:

MIECZYSŁAW MURASZKIEWICZ is a professor of computer science at Warsaw University of Technology interested in knowledge representation and the relationships between technology and culture. His recent publications are: B. Jacobfeuerborn, M. Muraszkiewicz: Media, Information Overload, and Information Science. In: R. Bembenik et. al. (eds.) Intelligent Tools for Building Scientific Information Platform. Advanced Architectures and Solutions Berlin, Heidelberg, Springer 2013, 3–13 [Studies in Computational Intelligence No. 467]; Muraszkiewicz, M.: Information Science Needs Cognitivism. An Essay. Miscellanea Informatologica Varsoviensia, SBP, 2012; Muraszkiewicz M.: Techniki mobilne, edukacja i przedsiębiorczość, Studium przypadku – Laboratorium BRAMA. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, Kielce, 2011, 32–37 [Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Innowacje i implikacje interdyscyplinarne].
Contact to the Author:
m.muraszkiewicz@ii.pw.edu.pl
Instytut Informatyki
Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
Politechnika Warszawska
ul. Nowowiejska 15/19
00-665 Warszawa
(pok. 204)





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe