Internetowe formy informacji turystycznej największych miast Polski


Michał Rogoż 
http://orcid.org/0000-0002-8041-0610

Afiliacja: Institute of Information Sciences,Pedagogical University of Cracow,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Przedmiotem artykułu są wybrane internetowe serwisy informacji turystycznej dla sze­ściu miast Polski. W artykule poszukiwano odpowiedzi na następujące problemy badawcze: czy strony internetowe poświęcone informacjom turystycznym na temat poszczególnych miast mają zestandaryzowaną konstrukcję?; czy lokalne warunki wpływają na charakter treści pojawiających się na stronach internetowych poświęconych turystyce miejskiej oraz formę ich prezentacji?; czy interesujące nas strony są wielojęzyczne?; czy serwisy te sugerują jakieś trasy zwiedzania?; jaki był kierunek ich ewolucji?
Koncepcja/Metody badań: Posługując się metodami analizy porównawczej, statystyki oraz krytycz­nego opisu, porównano systemy elektronicznej informacji turystycznej największych miast Polski: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Gdańska. Ośrodki te w większym lub mniejszym stopniu istnieją w świadomości społecznej jako potencjalne cele turystyczne – każdy z nich ma odrębny system informacji odzwierciedlający po części lokalne różnice w rozwoju rozpatrywanego sektora usług. Internetowa przestrzeń informacyjna odpowiada złożonemu charakterowi tej dzie­dziny aktywności gospodarczej, z którą
Wyniki i wnioski: Przeanalizowane serwisy turystyczne charakteryzują się wysokim stopniem zindy­widualizowania, mimo że pochodzą z powiązanych jednostek organizacyjnych zebranych w Polskiej Organizacji Turystycznej. Każda witryna to inny projekt pod względem zasobów, projektu, grafiki i szczegółowych rozwiązań, które składają się na architekturę informacji. Pod tym względem roz­patrywane centra informacji turystycznej są znacznie bardziej zróżnicowane niż podobne serwisy działające np. w: Niemczech, Holandii i Szwecji. Specyfika lokalna ma bardzo duży wpływ na treści pojawiające się na stronach internetowych poświęconych turystyce miejskiej. W ostatnich latach widoczna jest ewolucja pierwotnie statycznych witryn WWW stanowiących ekwiwalent papiero­wych przewodników w kierunku multimedialnych platform umożliwiających rozmaite interakcje i prezentujących bardziej zdynamizowane treści. Ważnym elementem dzisiejszej oferty informacyjnej stają się aplikacje multimedialne ułatwiające wszechstronną aktywność turystyczną stanowiące też niekiedy wyraz inicjatywy w kreowaniu konkretnego produktu turystycznego.
Oryginalność/Wartość: Zgodnie z wiedzą autora, artykuł jest pierwszą próbą charakterystyki i porównania internetowych serwisów informacji turystycznej sześciu największych miast Polski.  związane są podmioty o rozmaitej randze i proweniencji.

Słowa kluczowe

Analiza porównawcza; Informacja turystyczna; Struktura stron internetowych; Zawartość stron internetowych


Goworecki, W. (2003). Turystyka, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kalecińska, J. (2013). Nowe technologie w branży turystycznej [online]. Warszawa: AWF. [04.12.2019], http://docplayer.pl/439358-Nowe-technologie-w-branzy-turystycznej.html

Kempf, P. (2017). Zielony wymiar miejskiego szczęścia. In: H. Mazur (ed.). Miasto na plus. Eseje o polskich przestrzeniach miejskich (93–113). Kraków: Wysoki Zamek.

Kęprowska, U. (2012). Promocja produktu turystycznego na przykładzie Gdańska. Zarządzanie i Finanse, 2, 73–89.

Kruczek, Z., Walas, B. (2004). Promocja i informacja turystyczna. Kraków: Proksenia.

Meyer, B., Pawlicz, J. (2010). Informacja w turystyce. In: A. Panasiuk (ed.). Informacja turystyczna. Warszawa: Wydaw. C.H. Beck.

Ostrowska, B. (2010). Ocena funkcji turystycznej miast wojewódzkich w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 842, 53–67.

Paliś, B. (2017). Miejsce turystyki zakupowej w strategiach miast w Polsce i na świecie. Marketing i Zarządzanie, 1, 39–49.

Proszowska-Sala, A., Florek M. (2010). Promocja miast. Nowa perspektywa. Warszawa: Ströer Polska.

Reformat, B. (2015). E-turystyka i uwarunkowania jej rozwoju w Polsce – wybrane aspekty analizy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 215, 74–89.

Smoleńska, O. (2009). Najnowsze trendy w turystyce eventowej: gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku. Turystyka Kulturowa, 8, 31–39.


Opublikowane: 2019-12-05



Michał Rogoż  michal.rogoz@up.krakow.pl
http://orcid.org/0000-0002-8041-0610

Afiliacja: Institute of Information Sciences,Pedagogical University of Cracow,  Polska

Biogram:

Dr hab. MICHAŁ ROGOŻ is a professor of the Pedagogical University of National Education Commission in Krakow and the director of its Institute of Information Sciences. He is the thematic editor of “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” and a secretary of „Yearbook of the History of the Polish Press”. He is a member of the Polish Librarians' Association and the local coordinator of the International Society for Knowledge Organization. His research interests encompass children’s media, issues in tourism considered through the lens of library and information science, censorship, and protection of intellectual property in digital environment. He published over 100 texts, among them several books: Czasopisma dla dzieci i młodzieży Instytutu Wydawniczego „Nasza Księgarnia” w latach 1945–1989 (Kraków, 2009), Fantastycznie obecne. Anglojęzyczne bestsellerowe cykle powieściowe dla dzieci i młodzieży we współczesnej polskiej przestrzeni medialnej (Kraków 2015), Prasa dla dzieci i młodzieży 1824–1918, t. 1–3, Kraków 2018 (co-author).

Contact to the Author
michal.rogoz@up.krakow.pl
Instytut Nauk o Informacji
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
ul. Podchorążych 2
30-084 Kraków





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe