Synergetyczny wpływ technik sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i łączności 5G na kompetencje informacyjne i edukację


Mieczysław Muraszkiewicz 
http://orcid.org/0000-0002-7885-1476

Afiliacja: Faculty of Economics and Informatics in Vilnius, Lithuania Branch of the University of Bialystok,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Celem pracy jest zaprezentowanie i pokazanie, że współdziałające z sobą trzy techniki, a mianowicie: sztuczna inteligencja (SI), Internet Rzeczy (IRz) oraz dostęp szerokopasmowy 5G mogą pozytywnie wpłynąć na procesy budowania kompetencji informacyjnych oraz na edukację. Techniki te bowiem dostarczają nowych metod i narzędzi, które mogą wesprzeć innowacyjność i kreatywność skutkujące opracowaniem lepszych ekosystemów edukacyjnych.
Koncepcja/Metody badań: Pracę oparto na metodzie, która ma dwa składniki, a mianowicie: (i) pre­zentację i analizę cech technik SI, IRz i 5G oraz sposobów w jakie mogą one wzajemnie współdziałać w celu budowania nowych modeli i wzorców edukacyjnych, po czym następuje analiza zagadnień kompetencji cyfrowych z rozbiciem na kompetencje dotyczące użycia urządzeń cyfrowych (kompute­ry, smartfony, Internet), kompetencje informacyjne i kompetencje w zakresie mediów, (ii) pokazanie jak techniki SI, IRz oraz 5G mogą wspierać procesy edukacyjne i budowanie kompetencji cyfrowych.
Wyniki i wnioski: Wynikiem pracy jest przebadanie i prezentacja współdziałania ze sobą trzech technik: SI, IRz oraz 5G w celu przekształcania modeli i procesów edukacyjnych. Łącznie te trzy techniki mają duży potencjał na rzecz wspierania procesów uczenia się i nauczania oraz inspirowania prac nad tworzeniem ekosystemów edukacyjnych nowej generacji. Trzeba przy tym podkreślić, że w epoce cyfrowej edukacja jest zbyt ważną sprawą, by zostawić ją wyłącznie nauczycielom i inżynie­rom technik informacyjnych. Uczniowie, studenci, a także zainteresowane środowiska obywatelskie powinny również brać czynny udział w tworzeniu nowych form i praktyk edukacyjnych.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Badanie potwierdziło hipotezę, że współdziałanie z sobą trzech technik – SI, IRz oraz 5G – stanowi wartość dodaną i może znacząco wpłynąć na transformację obecnych modeli i wzorców edukacyjnych, w szczególności na kwestie dotyczące kompetencji informacyjnych, co jest warunkiem koniecznym skuteczności systemu edukacyjnego w epoce cy­frowej. Współdziałanie to może pomóc nauczycielom i uczącym się w wyzwoleniu innowacyjności nakierowanej na rozwój ekosystemów edukacyjnych nowej generacji, co powinno uczynić uczenie się i nauczanie bardziej efektywne oraz znacznie zwiększyć liczbę osób uczących się.

Słowa kluczowe

Edukacja; Internet Rzeczy; Kompetencje informacyjne; Łączność 5G; Sztuczna inteligencja

Deskryptory Biblioteki Narodowej

2001-; Kompetencje informacyjne; Kompetencje medialne; Kształcenie; Sztuczna inteligencja;

ALA (1989). Presidential Committee on Information Literacy. Final Report [online]. American Library Association [25.10.2019], http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cfm

ACRL (2006). Information Literacy Standards for Science and Engineering/Technology [online]. Association of College & Research Libraries [25.10.2019], http://www.ala.org/acrl/standards/infolitscitech

ACRL (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education [online]. Association of College & Research Libraries [25.10.2019], http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework

Ashton, K. (2009). That ‘Internet of Things’ Thing. RFID Journal [online], May/June, [30.11.2019], http://www.rfidjournal.com/articles/pdf?4986

Boyland, P. (2019). The State of Mobile Network Experience. Benchmarking Mobile on the Eve of the 5G Revolution [online]. Opensignal [30.11.2019], https://www.opensignal.com/sites/opensignal-com/files/data/reports/global/data-2019–05/the_state_of_mobile_experience_may_2019_0.pdf

Broadband (2019). Wikipedia. The Free Encyclopedia [29.11.2019], https://en.wikipedia.org/wiki/Broadband

Bruck, P. A. (2008). Welcome and Introduction to “Micromedia and Capacity Building”. In: P.A.

Bruck, M. Lindner (eds.). Microlearning and Capacity Building. Proceedings of the 4th International Microlearning 2008 Conference (1–6). Innsbruck: Innsbruck University Press.

Cellan-Jones, R. (2014). Stephen Hawking warns artificial intelligence could end mankind [online].

BBC. News. Technology [29.11.2019], https://www.bbc.com/news/technology-30290540

CRS (2018). Defining Broadband: Minimum Threshold Speeds and Broadband Policy [online]. Congressional Research Service [21.10.2019], https://www.everycrsreport.com/reports/R45039.html

Cummings, M.L. (2019). Crowdsourcing as a Learning Paradigm: A Model Based on Excess Capacity. U-turn Press.

Downes, S. (2007). E-Learning 2.0 in Development [slides] [online] [30.11.2019], http://www.slideshare.net/Downes/elearning-20-in-development

FCC (2010). Connecting America: The National Broadband Plan [online]. Federal Communications Commission [30.11.2019], https://transition.fcc.gov/national-broadband-plan/national-broadband-plan.pdf

Gartner (2019). Gartner Says 5.8 Billion Enterprise and Automotive IoT Endpoints Will Be in use in 2020 [online]. Gartner. Newsroom. Press Releases [30.11.2019], https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019–08-29-gartner-says-5–8-billion-enterprise-and-automotive-io

Good, I.J. (1966). Speculations Concerning the First Ultraintelligent Machine. Advances in Computers, 6 (C), 31–88. https://doi.org/10.1016/S0065–2458(08)60418–0

Jackson, K.L., Goessling, S. (2018). Architecting Cloud Computing Solutions: Build Cloud Strategies That Align Technology and Economics While Effectively Managing Risk. Birmingham: Packt Publishing.

Jacobfeuerborn, B. (2010). e-learning Platforms Evaluation Dilemmas. Edukacja, 2(110), 75–79.

McCarthy, J. (2007). What is Artificial Intelligence? [online]. John McCarthy’s Home Page [18.10.2019], http://jmc.stanford.edu/articles/whatisai/whatisai.pdf

Montebello, M. (2018). AI Injected e-Learning: The Future of Online Education. Cham: Springer.

MT (2019). Media Tracker [online]. data.gov.uk [27.10.2019], http://data.gov.uk/dataset/0a1edff8-adbe-472c-aa34–6a7ae38230e8/media-tracker

NAMLE (2019). Media Literacy Defined. The Basic Definition [online]. National Association for Media Literacy Education [27.10.2019], https://namle.net/publications/media-literacy-definitions/

Ofcom (2019a). About Media Literacy [online]. Ofcom, May 2019 [27.10.2019], http://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research/media-literacy

Ofcom (2019b). Adults: Media Use and Attitudes Report [online] [02.12.2019], https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0021/149124/adults-media-use-and-attitudes-report.pdf

Palloff, R.M., Pratt, K. (2009). Building Online Learning Communities: Effective Strategies for the Virtual Classroom, 2nd ed. San Franciso: Jossey-Bass.

Reich, E., Knight, K,. (1991). Artificial Intelligence. New York: McGraw-Hill.

Robinson, K. (2010, Feb.). Bring on the Learning Revolution! [video file] [online] [16.10.2019], http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html

Rosenberg, J. (2010). The Cloud at Your Service: the When, How, and Why of Enterprise Cloud Computing. Greenwich: Manning Publications.

Sosinsky, B. (2011). Cloud Computing Bible. Indianapolis: Wiley Publishing.

Stevenson, C.N., Bauer, J.C., eds. (2019). Enriching Collaboration and Communication in Online Learning Communities. Hershey, PA: IGI Global.

Surowiecki, J. (2005). The Wisdom of Crowds. London: Abacus.


Opublikowane: 2019-12-05



Mieczysław Muraszkiewicz 
http://orcid.org/0000-0002-7885-1476

Afiliacja: Faculty of Economics and Informatics in Vilnius, Lithuania Branch of the University of Bialystok,  Polska

Biogram:

MIECZYSŁAW MURASZKIEWICZ is a full professor at the Faculty of Economics and Informatics in Vilnius, Lithuania (Branch of University of Bialystok) and at the Institute of Computer Science at Warsaw University of Technology. His research interests cover intelligent information systems, methods of knowledge representation, the issues of academic education, and the relationships between technology and culture as well as the issues of innovativeness. His recent publications are: S. Grabowski, M. Muraszkiewicz: Modelowanie ekosystemów informacyjnych dla innowacyjnych społeczności programistycznych (Zagadnienia Informacji Naukowej, 2017); M. Muraszkiewicz: An Essay on Information Overload (Zagadnienia Informacji Naukowej, 2014); B. Jacobfeuerborn, M. Muraszkiewicz: Some Challenges and Trends in Information Science.
(R. Bembenik et. al. (red.), Intelligent Tools for Building a Scientific Information Platform: From Research
to Implementation, Springer, 2014); B. Jacobfeuerborn,M. Muraszkiewicz: Media, Information Overload,
and Information Science (R. Bembenik et. al. (red.), Intelligent Tools for Building Scientific Information
Platform. Advanced Architectures and Solutions, Springer, 2013).
Contact to the Author:
m.muraszkiewicz@uwb.edu.pl
Uniwersytet w Białymstoku
Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie
Kalvarijų g. 135
Lt-08221 Vilnius, Lithuania





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe