Kompetencje informacyjne polskich studentów kierunków społecznych i humanistycznych


Ewa Głowacka 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Małgorzata Kisilowska 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski,  Polska

Magdalena Paul 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

CEL/TEZA: Celem badań było poznanie opinii studentów kierunków: historia, dziennikarstwo oraz informacja naukowa i bibliotekoznawstwo (i pokrewnych) dotyczących znaczenia poszczególnych kategorii kompetencji informacyjnych oraz ich samooceny w tym zakresie.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Przeprowadzono badania ilościowe z zastosowaniem kwestionariusza IL-HUMASS, obejmującego 26 rodzajów kompetencji informacyjnych.
WYNIKI I WNIOSKI: W wyniku badań wskazano pewne znaczące statystycznie podobieństwa w ocenie ważności kompetencji informacyjnych wśród polskich studentów, wynikające z ich sytuacji życiowej, a także różnice związane ze studiowaniem na różnych kierunkach i w różnych dyscyplinach.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Uzyskane wyniki pozwalają na wstępną ocenę kompetencji informacyjnych studentów wybranych kierunków, a także na porównanie ich postaw i umiejętności z respondentami analogicznych badań zagranicznych.

Słowa kluczowe

Badanie ilościowe; Kompetencje informacyjne; Nauki humanistyczne; Nauki społeczne; Samoocena; Studenci


Blumer, E., Hügi, J., Bekavac, B., Schneider, R. (2013, October). Information Literacy Competences of LIS-Students in Switzerland–a case study. In: S. Kurbanoğlu, E. Grassian, D. Mizrachi, R. Catts, S. Špiranec (eds.), Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice. ECIL 2013 (596–602). Springer, Cham.

Bronstein, J. (2014). The Role of Perceived Self-Efficacy in the Information Seeking Behavior of Library and Information Science Students. The Journal of Academic Librarianship, 40(2), 101–106.

Chen, Y. H. (2015). Testing the Impact of an Information Literacy Course: Undergraduates’ Perceptions and Use of the University Libraries’ Web Portal. Library & Information Science Research, 37(3), 263–274.

Conway, K. (2011). How Prepared are Students for Postgraduate Study? A Comparison of the Information Literacy Skills of Commencing Undergraduate and Postgraduate Information Studies Students at Curtin University. Australian Academic & Research Libraries, 42(2), 121–135.

Daugherty, A. L., Russo, M. F. (2011). An Assessment of the Lasting Effects of a Stand-alone Information Literacy Course: The Students’ Perspective. The Journal of Academic Librarianship, 37(4), 319–326.

Fain, M. (2011). Assessing Information Literacy Skills Development in First Year Students: A Multi-year Study. The Journal of Academic Librarianship, 37(2), 109–119.

Gustavson, A., Nall, H. C. (2011). Freshman Overconfidence and Library Research Skills: A Troubling Relationship? College & Undergraduate Libraries, 18(4), 291–306.

Head, A. J., Eisenberg, M. B. (2010). Truth Be Told: How College Students Evaluate and Use Information in the Digital Age [online], [18.11.2017], https://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/U_WASHUS/W101101H.pdf

Kavšek, T., Peklaj, C., Žugelj, U. (2016). Information Literacy Training Evaluation: The Case of First Year Psychology Students. The Journal of Academic Librarianship, 42(4), 293–299.

Kim, S. U., Shumaker, D. (2015). Student, Librarian, and Instructor Perceptions of Information Literacy Instruction and Skills in a First-year Experience Program: A Case Study. The Journal of Academic Librarianship, 41(4), 449–456.

Kurbanoğlu, S. (2003). Self-efficacy: A Concept Closely Linked to Information Literacy and Lifelong Learning. Journal of Documentation, 59(6), 635–646.

Mahmood, K. (2013). Relationship of Students’ Perceived Information Literacy Skills with Personal and Academic Variables. Libri, 63(3), 232–239.

Michalak, R., Rysavy, M. D. (2016). Information Literacy in 2015: International Graduate Business Students’ Perceptions of Information Literacy Skills Compared to Test-assessed Skills. Journal of Business & Finance Librarianship, 21(2), 152–174.

Pinto, M. (2012,). Information Literacy Perceptions and Behaviour Among History Students. Aslib Proceedings 64(3), 304–327.

Pinto, M., Fernández-Pascual, R., Gómez-Hernández, J. A., Cuevas, A., Granell, X., Puertas, S., Palomares, R. (2016). Attitudes Toward Information Competency of University Students in Social Sciences. portal: Libraries and the Academy, 16(4), 737–761.

Pinto, M., Pascual, R. F. (2017). Exploring LIS Students’ Beliefs in Importance and Self-efficacy of Core Information Literacy Competencies. College & Research Libraries, 77(6), 703–726.

Saunders, L., Kurbanoglu, S., Boustany, J., Dogan, G., Becker, P., Blumer, E., ... Haddow, G. (2015). Information Behaviors and Information Literacy Skills of LIS

Students: An International Perspective. Journal of Education for Library and Information Science, 56, 80–99.


Opublikowane: 2018-09-01



Ewa Głowacka  egt@umk.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Biogram:

Ewa Głowacka is Full Professor and the director of the Institute of Information Science and Book Studies of the Nicolaus Copernicus University in Toruń. Her research interests are focused on the assessment of the quality of library and information resources and services, the methodology of research in information and library science as well as the individual information space of academic staff and students. She is the author of four books, the most recent being Culture of assessment in libraries: areas, models and methods of researching the quality of resources and library and information services (2015) and Mechanisms of the Formation and Evolution of Personal Information Spaces in the Humanities (2017; in cooperation with M. Górny, M. Kisilowska and Z. Osiński). She is also the author of several dozens of articles and the editor of several collective works. 

Contact to the Author:
egt@umk.pl
Institute of Scientific Information and Book Studies, Nicolaus Copernicus University
Collegium Humanisticum NCU
Wł. Bojarskiego 1
87-100 Toruń

Małgorzata Kisilowska 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Dr habil. Małgorzata Kisilowska, is Associate Professor at the Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw; her research topics cover cultural functions of libraries and information.
Selected publications: Kultura informacji (2016); Researchers’ expectations regarding the online presence of academic libraries. College & Research Libraries (2017; in cooperation with A. Mierzecka and A. Suminas); Problemy metodologiczne diagnozowania kompetencji informacyjnych badaczy z obszaru humanistyki. W: R. Sapa (ed.)., Diagnostyka w zarządzaniu informacją: Perspektywa informatologiczna (2017; in cooperation with E. Głowacka).

Contact to the Author:
mdkisilo@uw.edu.pl
Department for the Study of Libraries and Other Cultural Heritage Institutions
Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw
Nowy Świat 69
00-927 Warszawa

Magdalena Paul 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Magdalena Paul, PhD, is a graduate from the Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw. Her research interests are focused on: information literacy, library evaluation, application of social research methods in LIS. Selected publications: Czym jest czytanie: intuicje i definicje. Kultura Popularna (2016, in cooperation with M. Kisilowska); Wpływ społeczny bibliotek publicznych – badania i dobre praktyki. Zarządzanie Biblioteką (2016); Współczesna polska bibliologia – Słownik pracowników
książki polskiej w liczbach i w perspektywie sieciowej. Toruńskie Studia Bibliologiczne (2017).

Contact to the Author:
magdaa.paul@gmail.com
Department for the Study of Libraries and Other Cultural Heritage Institutions
Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw
Nowy Świat 69
00-927 Warszawa





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe