Co mogą zaoferować cyfrowej humanistyce biblioteki i ośrodki informacji?
Anna Kamińska
Afiliacja: Katedra Informatologii, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski, Polska
Abstrakt
CEL/TEZA: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących usług oferowanych przez biblioteki i ośrodki informacji dla cyfrowej humanistyki.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Termin „usługa” został zdefiniowany jako pomoc oferowana cyfrowym humanistom przy realizacji ich badań oraz projektów. Usługi zidentyfikowano na podstawie wyselekcjonowanych abstraktów referatów wygłoszonych podczas międzynarodowej konferencji „Digital Humanities” w 2016 r. w Krakowie.
WYNIKI I WNIOSKI: Wśród zidentyfikowanych możliwych do zaproponowania lub już proponowanych usług znalazły się usługi z zakresu udostępniania cyfrowych dokumentów oraz metadanych dokumentów, tworzenia archiwów i repozytoriów cyfrowych oraz innych systemów informacyjnych, tworzenia ontologii i taksonomii oraz pomoc przy prowadzeniu kursów cyfrowej humanistyki dla studentów i naukowców. Zwrócono uwagę na problem interoperacyjności cyfrowych narzędzi, takich jak biblioteki cyfrowe czy bibliograficzne bazy danych, oferowanych przez pracowników informacji z aplikacjami spoza środowiska bibliotekarskiego, długoterminowej archiwizacji zasobów cyfrowych oraz na konieczność posiadania przez pracowników informacji wiedzy dziedzinowej z obszaru nauk humanistycznych.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Identyfikacja i opis usług dla humanistyki cyfrowej przyniesie specjalistom informacji cenną wiedzę na temat nowych perspektyw dla ich zadań zawodowych oraz możliwości rozwoju ich miejsc pracy – bibliotek i ośrodków informacji. Uzyskane wyniki mogą być szczególnie ważne właśnie dla bibliotek, które w czasach zmieniającej się roli biblioteki poszukują nowych zadań i obszarów działania. Warto też zauważyć, że w Polsce humanistyka cyfrowa rozwija się dosyć intensywnie od kilku lat, co może stanowić dobry moment na włączenie się bibliotek i ośrodków informacji w rozwój tego nowego nurtu w naukach humanistycznych.
Słowa kluczowe
Bibliotekarze; Biblioteki; Cyfrowa humanistyka; Ośrodki informacji; Pracownicy informacji; Usługi; Usługi informacyjne
Deskryptory Biblioteki Narodowej
2001-; Bibliotekarki i bibliotekarze; Biblioteki; Cyberkultura; Humanistyka cyfrowa; Ośrodki informacji; Usługi informacyjne; Użytkownicy bibliotek; Użytkownicy informacji;Bibliografia
Academica (b.d.). O projekcie [online]. Academica wypożyczalnia [1.09.2017], https://academica.edu.pl/about/new_quality
Babik, W., red. (2016). Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP.
Bates, M. J., & Maack, M. N., eds. (2010). Encyclopedia of Library and Information Sciences. T. 1–7 (3rd Edition.). Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group.
Bień, J. S. (2011). Skanowane teksty jako korpusy [online]. Biblioteka Cyfrowa KLF UW [1.09.2017], http://bc.klf.uw.edu.pl/192/
Bizer, C., Heath, T., Berners-Lee, T. (2011). Linked Data – The Story So Far. In: A. Sheth (ed.), Semantic Services, Interoperability and Web Applications: Emerging Concepts (205–228). Hershey: Information Science Reference.
Dariah-eu (b.d.). Dariah-eu [online] [1.09.2017], http://www.dariah.eu/DH 2016 (2016). Zaproszenie do udziału w konferencji [online]. Digital Humanities 2016 [7.08.2017], http://dh2016.adho.org/cfp-polish/
Eder, M., Rybicki, J., eds. (2016). Digital Humanities 2016 – Conference Abstracts. KrakoÏw: European Association for Digital Humanities et al.
Gmiterek, G. (2013). Długoterminowa archiwizacja zasobów cyfrowych. Res Historica, 35, 213–235.
Idzik, P. (2013). Analiza Big Data. Badania niereaktywne w erze Internetu 2.0. W: A. Radomski, R. Bomba.(red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (153–167). Lublin: E-naukowiec.
Kurek-Kokocińska, S. (2016). Usługi informacyjne. W: W. Babik (red.), Nauka o informacji (157–188). Warszawa: Wydaw. SBP.
Maryl, M. (2017). Kim są polscy humaniści cyfrowi? Teksty Drugie, 1, 286–300.
Mościchowska, I., Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Sosińska-Kalata, B., Roszkowski, M. (2016). Organizacja informacji i wiedzy. W: W. Babik (red.), Nauka o informacji (305–357). Warszawa: Wydaw. SBP.
Starczewski, M. (2015). e-Infrastruktura: preludium cyfrowej humanistyki. Czas Kultury, 185(2), 42–47.
Tokarska, A., red. (2013). Bibliotekarstwo. Warszawa: Wydaw. SBP.
Vanhoutte, E. (2004). An Introduction to the TEI and the TEI Consortium. Literary and Linguistic Computing, 19(1), 9–16.
Afiliacja: Katedra Informatologii, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski, Polska
Biogram:
Anna Kamińska jest doktorantką w Katedrze Informatologii na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozprawę doktorską pisze na temat cyfrowej humanistyki – jej koncepcji, istoty, kierunków rozwoju oraz powiązań z bibliologią i informatologią. Specjalności naukowe: cyfrowa humanistyka, komunikacja naukowa oraz zachowania informacyjne.
Kontakt z autorką:
a.kaminska8@uw.edu.pl
Katedra Informatologii
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Uniwersytet Warszawski
Nowy Świat 69
00–927 Warszawa
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe