Postawy i zachowania młodych naukowców – doniesienie z pierwszego etapu badań międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem polskich respondentów


Marzena Świgoń 

Afiliacja: Pracownia Badań nad Komunikacją i Zarządzaniem Informacją, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,  Polska

David Nicholas 

Afiliacja: CIBER Research Ltd,  Wielka Brytania

Abstrakt

CEL/TEZA: W artykule omówiono wybrane wyniki międzynarodowego projektu badawczego „Harbingers”, których celem jest prognoza zmian w komunikacji naukowej na podstawie analizy postaw i zachowań współczesnych młodych pracowników naukowych. Uwagę skupiono w szczególności na wynikach uzyskanych w badaniach przeprowadzonych na grupie polskich respondentów, porównując je z wynikami uzyskanymi dla całej międzynarodowej grupy badawczej.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Projekt „Harbingers” obejmuje badania prowadzone w siedmiu krajach w latach 2016–2018 metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych z wykorzystaniem znormalizowanego kwestionariusza. Dodatkowo na zgromadzonych danych szczegółowych prowadzone są analizy statystyczne. W pierwszym etapie badań udział wzięło 116 młodych naukowców, w tym 10 z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
WYNIKI I WNIOSKI: Większość respondentów z badanych krajów zwracała uwagę na przeciążenie obowiązkami zawodowymi, wysokie wymagania oraz niepewne warunki pracy. Widoczne było ich skupienie na finalnej części pracy naukowej, a mianowicie publikowaniu jak największej liczby artykułów w najbardziej prestiżowych czasopismach. Nie stwierdzono znaczących różnic w zachowaniach i postawach związanych z komunikacją naukową uczestniczących w badaniach polskich młodych naukowców, w stosunku do zachowań i postaw młodych badaczy z innych krajów.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Prowadzone badania są pierwszymi na świecie długookresowymi studiami związanymi ze zmianami w systemie komunikacji naukowej wśród młodych pracowników nauki.

Słowa kluczowe

Badania międzynarodowe; Komunikacja naukowa; Młodzi naukowcy


Bar-Ilan, J., Haustein, S., Peters, I., Priem, J., Shema, H. and Terliesner, J. (2012). Beyond Citations: Scholars’ Visibility on the Social Web [online]. arXiv preprint, [22.12.2017],. arXiv:1205.5611.

Bazeley, P. (2003). Defining Early Career in Research. Higher Education, 45(3), 257–79.

Bennion, A., Locke, W. (2010). The Early Career Paths and Employment Conditions of the Academic Profession in 17 Countries. European Review, 1These 8(S1), S7–S33.

Brechelmacher, A., Park, E., Ates, G., Campbell, D. F. (2015). The Rocky Road to Tenure–Career Paths in Academia. In: T. Fumasoli, G. Goastellec, B.M. Kehm (eds.) Academic Work and Careers in Europe: Trends, Challenges, Perspectives (13–40). Springer International Publishing.

Bridle, H., Vrieling, A., Cardillo, M., Araya, Y., Hinojosa, L. (2013). Preparing for an Interdisciplinary Future: A Perspective from Early-Career Researchers. Futures, 53, 22–32.

CIBER Report (2016). Early Career Researchers: The Harbingers of Change? [online]. Final Report CIBER, Year 1, [9.10.2017], http://ciber-research.eu/download/20161120-ECR_Year_1_final_report_071116.pdf

Corkery, C., Mitchell, J., Walker, V., Annan, R., Goel, N., Harvey, L., ... Vilches, S. L. (2013). The 2013 Canadian Postdoc Survey: Painting a Picture of Canadian Postdoctoral Scholars [online]. CASP-ACSP and Mitacs [26.12.2017], https://www.mitacs.ca/sites/default/files/caps-mitacs_postdoc_report-full_oct22013-final.pdf

Fransman, J. (2014). Becoming Academic in the Digital Age: Negotiations of Identity in the Daily Practices of Early Career Researchers [online]. Connected Communities and Early Career Researchers Workshop, City University, May 2014, [9.10.2017], https://www.srhe.ac.uk/downloads/FRANSMAN_Final_Report.pdf

Friesenhahn, I., Beaudry, C. (2014). The Global State of Young Scientists – Project Report and Recommendations. Berlin: Akademie Verlag.

Graham, H., Hill, K., Matthews, P., O’Brien, D.,Taylor, M. (2014). Connecting Epistemologies: Methods and Early Career Researchers in the Connected Communities Programme [online]. [9.10.2017], https://earlycareerresearchers.files.wordpress.com/2014/10/connecting-epistemologies-report.pdf

Harley, D., Acord, S.K., Earl-Novell, S., Lawrence, S., King, C.J. (2010). Assessing the Future Landscape of Scholarly Communication: An Exploration of Faculty Values and Needs in Seven Disciplines [online]. UC Berkeley: Center for Studies in Higher Education. [9.10.2017], https://escholarship.org/uc/item/15x7385g

Housewright, R., Schonfeld, R. C., Wulfson, K. (2013). Ithaka S+R US Faculty Survey 2012 [online]. Ithaka S+R [26.12.2017], http://www.sr.ithaka.org/wp-content/uploads/2015/08/Ithaka_SR_US_Faculty_Survey_2012_FINAL.pdf

James, L., Norman, J., De Baets, A. S., Burchell-Hughes, I., Burchmore, H., Philips, A., Sheppard, D., Wilks, L., Wolffe, J. (2009). The Lives and Technologies of Early Career Researchers [online]. JISC; CARET, University of Cambridge; The Open University, UK. [9.10.2017],

http://www.webarchive.org.uk/wayback/archive/20140614204612/http://www.jisc.ac.uk/publications/reports/2009/earlycareerresearchersstudy.aspx

Müller, R. (2014a). Racing for What? Anticipation and Acceleration in the Work and Career Practices of Academic Life Science Postdocs. Forum Qualitative

Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [online], 15(3), [22.12.2017], http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2245

Müller, R. (2014b). Postdoctoral Life Scientists and Supervision Work in the Contemporary University: A Case Study of Changes in the Cultural Norms of Science. Minerva, 52(3), 329–349.

Mulligan, A., Mabe, M. (2011). The Effect of the Internet on Researcher Motivations, Behaviour and Attitudes. Journal of Documentation, 67(2), 290–311.

Nicholas, D., Rowlands, I. (2011). Social Media Use in the Research Workflow. Information Services and Use, 31(1–2), 61–83.

Nicholas, D., Boukacem-Zeghmouri Ch., Rodríguez-Bravo, B., Xu, J., Watkinson, A., Abrizah, A., Herman, E., Świgoń, M. (2017a). Where and How Early Career Researchers Find Scholarly Information. Learned Publishing, 30(1), 19–29.

Nicholas, D., Jamali, H. R., Watkinson, A., Herman, E., Tenopir, C., Volentine, R., Allard, S., Levine, K. (2015a). Do Younger Researchers Assess Trustworthiness Differently When Deciding What to Read and Cite and Where to Publish? International Journal of Knowledge Content Development and Technology, 5(2), 45–63.

Nicholas, D., Herman, E., Jamali, H.R. (2015b). Analysis of Emerging Reputation Mechanisms for Scholars [online]. In: R. Vuorikari & Y. Punie (eds.). Analysis of Emerging Reputation and Funding Mechanisms in the Context of Open Science 2.0 (3–72). Part 1. European Commission, Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies. [9.10.2017], http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC94952/jrc94952.pdf

Nicholas, D., Rodríguez Bravo, B., Watkinson, A., Boukacem-Zeghmouri, Ch., Herman, E., Xu, J., Abrizah, A., Świgoń, M. (2017c). Early Career Researchers: Their Publishing and Authorship Practices. Learned Publishing, 30(3), 205–217.

Nicholas, D., Watkinson, A., Boukacem-Zeghmouri, Ch., Rodríguez Bravo, B., Xu, J., Abrizah, A., Świgoń, M., Herman, E. (2017b). Early Career Researchers: Scholarly Behaviour and the Prospect of Change. Learned Publishing, 30(2), 157–166.

Rodríguez Bravo, B., Nicholas, D., Herman, E., Boukacem-Zeghmouri, Ch., Watkinson, A., Abrizah, A., Xu, J., Świgoń, M. (2017). Peer Review: the Experience and Views of Early Career Researchers. Learned Publishing 30(4), 269277.

Rowlands, I., Nicholas, D., Russell, B., Canty, N., Watkinson, A. (2011). Social Media Use in the Research Workflow. Learned Publishing, 24(3), 183–195.

Teichler, U., Cummings, W. K. (2015). Forming, Recruiting and Managing the Academic Profession: A Varied Scene. In: Teichler, U., & Cummings, W. K. (eds) Forming, Recruiting and Managing the Academic Profession (1–10). Springer International Publishing.

Tenopir, C., Volentine, R., King, D. (2013). Social Media and Scholarly Reading. Online Information Review, 37(2), 193–216.

Van Dalen, H.P., Henkens, K. (2012). Intended and Unintended Consequences of a Publish-or-Perish Culture: A Worldwide Survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(7), 1282–1293.

Waaijer, C. J., Macaluso, B., Sugimoto, C. R., Larivière, V. (2016). Stability and Longevity in the Publication Careers of US Doctorate Recipients. PloS one, 11(4), e0154741.

Watkinson, A., Nicholas, D., Thornley, C., Herman, E., Jamali, H. R., Volentine, R., ...and Tenopir, C. (2016). Changes in the Digital Scholarly Environment and Issues of Trust: An Exploratory, Qualitative Analysis. Information Processing & Management, 52(3), 446–458.

Pobierz

Opublikowane: 2017-10-01



Marzena Świgoń  marzena.swigon@uwm.edu.pl

Afiliacja: Pracownia Badań nad Komunikacją i Zarządzaniem Informacją, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,  Polska

Biogram:

Dr hab. Marzena Świgoń, prof. UWM specjalizuje się w problematyce zarządzania i dzielenia się informacją i wiedzą. Habilitowała się w zakresie bibliologii i informatologii na Uniwersytecie Wrocławskim w 2013 r. Pracuje w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, kieruje Pracownią Badań nad Komunikacją i Zarządzaniem Informacją. Najważniejsze publikacje: M. Świgoń (2013). Personal Knowledge and Information Management – Conception and Exemplification. Journal of Information Science, 39(6); M. Świgoń (2011). Library Anxiety Among Polish Students: Development and Validation of the Polish Library Anxiety Scale. Library & Information Science Research, 33(2); M. Świgoń (2011). Information Limits – Definition, Types and Typologies. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 63(4).

Kontakt z autorką:
marzena.swigon@uwm.edu.pl
Pracownia Badań nad Komunikacją i Zarządzaniem Informacją
Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych
Wydział Humanistyczny
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10–725 Olsztyn

David Nicholas 

Afiliacja: CIBER Research Ltd,  Wielka Brytania

Biogram:

David Nicholas (PhD. DSc. MPhil.) jest kierownikiem niezależnego centrum badawczego CIBER Research Ltd. i profesorem na University of Tennessee. Autor kilkuset publikacji z obszaru nauki o informacji, komunikacji naukowej i zachowań informacyjnych. Do najnowszych należą m.in.: D. Nicholas, E. Herman, D. Clark (2016). Scholarly Reputation Building — How Does ResearchGate Fare? International Journal of Knowledge Content Development & Technology,6(2); D. Nicholas, D. Clark, E. Herman (2016). ResearchGate: Reputation Uncovered. Learned Publishing , 29(3); D. Nicholas, H. R. Jamali, A. Watkinson, E. Herman, C. Tenopir, R. Volentine, S. Allard, K. Levine (2015). Do Younger Researchers Assess Trustworthiness Differently When Deciding What to Read and Cite and Where to Publish? International Journal of Knowledge Content Development & echnology,5(2).

Kontakt z autorem:
CIBER Research Ltd.
1 Westwood Farmhouse
Greenham
Newbury
RG14 7RU





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe