Przekaz symboliczny i podejście User Experience na przykładzie serwisów internetowych teatrów krakowskich


Magdalena Zych 

Afiliacja: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński,  Polska

Abstrakt

CEL/TEZA: Głównymi celami były opis przekazu symbolicznego oraz ocena User Experience serwisów teatrów krakowskich. Serwisom WWW przypisano możliwość wspomagania realizacji pozainstrumentalnych potrzeb użytkownika.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Zastosowano metodologię jakościową. Materiał gromadzono za pomocą TAP i techniki inspirowanej procedurą ZMET. W badaniu wzięło udział dziesięciu użytkowników związanych ze środowiskiem teatralnych. Zbadano serwisy dziewięciu teatrów. Materiał poddano analizie tematycznej.
WYNIKI I WNIOSKI: Przekaz symboliczny opisano na przykładzie serwisu Teatru Scena STU. Za czynniki wpływające na przekaz symboliczny uznano cechy indywidualne użytkownika, nastawienie emocjonalne i elementy wnoszone przez interakcję użytkownik-serwis. Stwierdzono, że pozytywna ocena użyteczności niekoniecznie przekłada się na oczekiwany przekaz symboliczny.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Artykuł stanowi przyczynek do badań nad zależnościami między przekazem symbolicznym, przekazem informacyjnym oraz użytecznością serwisów WWW, dotąd nieporuszanymi na gruncie informatologii.

Słowa kluczowe

Funkcja serwisu WWW; Przekaz symboliczny; Serwis WWW teatru; User Experience; Użyteczność


AlRoobaea, R. S.; Al-Badi, A. H.; Mayhew, P. J. (2013). Generating a Domain Specific Inspection Evaluation Method through an Adaptive Framework: A Comparative Study on Educational Websites. International Journal of Human Computer Interaction, 4(2), 88–116.

Bargas-Avila, J. A.; Hornbæk, K. (2011). Old Wine in New Bottles or Novel Challenges? A Critical Analysis of Empirical Studies of User Experience. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2689–2698.

Bhui, K.; Ibrahim, Y. (2013). Marketing the ‘‘radical’’: Symbolic communication and persuasive technologies in jihadist websites. Transcultural Psychiatry, 50(2), 216–234.

Coursaris, C. K.; Swierenga, S. J.; Pierce, G. L. (2010). Effects of Aesthetics and Playfulness on Web Usability – An empirical investigation. Americas Conference on Information Systems 2010 Proceedings [online], paper 549, AIS Electronic Library [21.06.2017], http://aisel.aisnet.org/amcis2010/549/

Diefenbach, S.; Hassenzahl, M. (2011). The dilemma of the hedonic – Appreciated, but hard to justify. Interacting with Computers, 23(5), 461–472.

Elling, S.; Lentz, L.; Jong, M. de (2012). Combining Concurrent Think-Aloud Protocols and Eye-Tracking Observations: An Analysis of Verbalizations and Silences. IEEE Transactions On Professional Communication, 55(3), 206–220.

Haak, M. J. van den; Jong, M. de; Schellens, P. J. (2009). Evaluating municipal websites: A methodological comparison of three think-aloud variants. Government Information Quarterly, 26(1), 193–202.

Hager, M. A.; Kopczynski-Winkler, M. (2012). Motivational and Demographic Factors for Performing Arts Attendance Across Place and Form. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 41(3), 474–496.

Helfenstein, S. (2012). Increasingly emotional design for growingly pragmatic users? A report from Finland. Behaviour & Information Technology, 31(2), 185–204.

Hernik, J. (2012). Morfologia marki organizacji niekomercyjnych na przykładzie polskich teatrów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 24, 303–316.

Karapanos, E.; Zimmerman, J.; Forlizzi, J.; Martens J.-B. (2009). User experience over time: an initial framework. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 729–738.

Kossecki, P.; Świerczyńska-Kaczor, U. (2014). Acquiring a Digital Audience for Theaters – Looking Through The Lenses of Customer Equity and Empirical Research. Proceedings of the 2014 Federated Conference on Computer Science and Information Systems, 1277–1284.

Laskowski, M. (2011). Czynniki zwiększające jakość użytkową interfejsów aplikacji internetowych. Logistyka, 6, 2191–2199.

Nawaz, A. (2013). Website user experience: A cross-cultural study of the relation between users´ cognitive style, context of use, and information architecture of local websites [online]. Copenhagen Business School Handelshøjskolen [21.06.2017], http://openarchive.cbs.dk/handle/10398/8871

O’Brien, H. L. (2010). The influence of hedonic and utilitarian motivations on user engagement: The case of online shopping experiences. Interacting with Computers: Special Issue on User Experience, 22(5), 344–352.

Pallud, J.; Straub, D. W. (2014). Effective website design for experience-influenced environments: The case of high culture museums. Information & Management, 51(3), 359–373.

Partala, T.; Kallinen, A. (2011). Understanding the most satisfying and unsatisfying user experiences: Emotions, psychological needs, and context. Interacting with Computers, 24(1), 25–34.

Riley-Huff, D. A. (2009). Design Insights and Inspiration from the Tate: What Museum Web Sites Can Offer Us. Libraries and the Academy, 9(1), 79–98.

Sajkiewicz, V. (2010). Teatr w świecie widowisk. W: E. Wąchocka (red.) Widowisko – teatr – dramat: skrypt dla studentów kulturoznawstwa. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 21–38.

Saucken, C. von; Gomez, R. (2014). Unified user experience model enabling a more comprehensive understanding of emotional experience design. Proceedings of the 9th International Conference on Design and Emotion : The Colors of Care, 631–640.

Schuitema, G; Anable, J.; Skippon, S.; Kinnear, N. (2013). The role of instrumental, hedonic and symbolic attributes in the intention to adopt electric vehicles. Transportation Research Part A--Policy and Practice, 48, 39–49.

Siwiak, A; Burszta, W.; Duniec, K.; Guderian-Czaplińska, E.; Wittels, K. (2013). Badanie publiczności teatrów w stolicy [online]. Narodowe Centrum Kultury [21.06.2017], http://www.nck.pl/bazabadan/302562–2013-badanie-publicznosci-teatrow-w-stolicy/

Szóstek, A. (2011). Metody ilościowe i jakościowe w dyscyplinie interakcja człowiek–komputer. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 56, 93–107.

Troilo, G.; Cito, M. C.; Soscia, I. (2014). Repurchase Behavior in the Performing Arts: Do Emotions Matter without Involvement? Psychology & Marketing, 31(8), 635–646.

Trosheva, N. (2013). The Royal Opera House Website Evaluation Report [online]. Kingston University [21.06.2017], http://ninatrosheva.com/assets/files/ROH_Evaluation_Report.pdf

Turrini, A.; Soscia, I.; Maulini, A. (2012). Web communication can help theaters attract and keep younger audiences. International Journal of Cultural Policy, 18(4), 474–485.

Wu, J.; Holsapple, C. W. (2014). Imaginal and emotional experiences in pleasure–oriented IT usage: A hedonic consumption perspective. Information & Management, 51(1), 80–92.

Yamin M.S.; Jaafar E.A. (2013). Web Design for Science Museum towards Engaging User Experience. In: Kotzé P., Marsden G., Lindgaard G., Wesson J., Winckler M. (eds) Human-Computer Interaction – INTERACT 2013. INTERACT 2013. Lecture Notes in Computer Science. Berlin: Heidelberg: Springer, 745–754.

Zaltman, G. (1996). Metaphorically speaking. Marketing Research, 8(2), 13–20.

Pobierz

Opublikowane: 2017-09-01



Magdalena Zych  magdalena.zych@student.uj.edu.pl

Afiliacja: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński,  Polska

Biogram:

Magdalena Zych jest absolwentką Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od roku akad. 2016/17 jest doktorantką informatologii i bibliologii na Wydziale Zarządzania
i Komunikacji Społecznej UJ. Zajmuje się problematyką użytkowników serwisów internetowych.

Kontakt z autorką:
magdalena.zych@student.uj.edu.pl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Uniwersytet Jagielloński
ul. prof. Stanisława Łojasiewicza 4
30–348 Kraków





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe