Model indywidualnej przestrzeni informacyjnej w procesie badawczym - wstępne założenia


Ewa Głowacka 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Mirosław Górny 

Afiliacja: Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Collegium Novum,  Polska

Małgorzata Kisilowska 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Zbigniew Osiński 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,  Polska

Abstrakt

CEL/TEZA: wprowadzenie indywidualnej przestrzeni informacyjnej (IPI) jako konstruktu metodologicznego w badaniach procesów informacyjnych.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: przyjęto założenie, że każdy użytkownik informacji działa w obrębie swojej przestrzeni informacyjnej, która jest wynikiem oddziaływania trzech sfer: zespołu umiejętności i doświadczeń informacyjnych użytkownika, zespołu jego świadomości informacyjnej (czyli m in. postaw, uprzedzeń i przekonań związanych z działalnością informacyjną, ujawniających się w trakcie realizacji zadania informacyjnego) i rzeczywistej dostępności infrastruktury informacyjnej.
WYNIKI I WNIOSKI: cyfryzacja humanistyki jest istotnym czynnikiem kształtującym indywidualną przestrzeń informacyjną. Wykorzystanie modelu IPI może ułatwić wyjaśnienie mechanizmów zmian zachodzących pod wpływem rozwoju technologii informatycznych w procesach informacyjnych.
ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE: konstrukt IPI może być stosowany w badaniach zmian zachowań informacyjnych oraz czynników je kształtujących wśród różnych kategorii użytkowników.

Słowa kluczowe

Indywidualna przestrzeń informacyjna; Infrastuktura informacyjna; Świadomość informacyjna


Boisot, M.H. (ed). (1995). Information Space. A Framework for Learning in Organizations, Institutions and Culture. London & New York: Routledge.

Bruce, H. (2005). Personal, anticipated information need [online]. Information Research, 10(3), [19.03.2014], http://www.informationr.net/ir/10-3/paper232.html

Diekema, A.R.; Olsen, M.W. (2011). Personal Information Management Practices of Teachers. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, vol. 48, no 1, 1-10.

Dillon, A. (2000). Spatial-semantics: How Users Derive Shape from Information Space. Journal of the American Society for Information Science, 51(6), 521-528.

Dörk, M.; Carpendale, S.; Williamson, C. (2011). The Information Flaneur: A Fresh Look at Information Seeking [online]. In: ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, May 7–12, 2011, Vancouver, BC, Canada, [30.04.2015], http://mariandoerk.de/informationflaneur/chi2011.pdf

Evans, J.A. (2008). Electronic Publication and the Narrowing of Science and Scholarship. Science, 321, 395-399.

Gwizdka, J. (2006). Finding to keep and organize: Personal information collections as context [online]. In: Personal Information Management. A SIGIR 2006 Workshop, [30.04.2015],: http://pim.ischool.washington.edu/pim06/files/gwizdka-paper.pdf

Hartel, J.; Thomson, L. (2011). Visual Approaches and Photography for the Study of Immediate Information Space. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(11), 2214-2224.

Hornbaek, K.; Hertzum, M. (2011). The Notion of Overview in Information Visualization. International Journal of Human-Computer Studies, 69, 509-525.

Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej, 2, 35-52.

Kljun, M.; Dix, A. (2012). Collaboration practices within personal information space [online]. In: Personal Information Management (PIM 2102), workshop at CSCW 2012, Feb 11, 2013, Seattle [17.03.2014], http://alandix.com/academic/publist-2012.html

Krishnan, A.; Jones, S. (2005). TimeSpace: Activity-based Temporal Visualization of Personal Information Spaces. Personal Ubiquitous Computing , 9(1), 46-65.

Kwasnik, B.H. (1991). The importance of factors that are not document attributes in the organization of personal documents. Journal of Documentation, 47(4), 389–398.

Lansdale, M.W. (1988). The psychology of personal information management. Applied Ergonomic, 19(1), 55-66.

Lee, H-L. (2003). Information Spaces and Collections: Implications for Organization. Library & Information Science Research, 25, 419-436.

Malone, T. (1983). How do people organize their desks? Implications for the design of office information systems. Proceedings of ACM Transactions on Office Information Systems, 1(1), 99–112.

McKnight, C. (2000). The personal construction of information space. Journal of the American Society for Information Science, 51(8), 730-733.

Robinson, L. (2009). A Taste for the Necessary: A Bourdieuian Approach to Digital Inequality. Information, Communication & Society, 12(4), 488-507.

Sauermann, L.; van Elst, L.; Dengel, A. (2007). PIMO - a Framework for Representing Personal Information Models [online]. In: Proceedings of I-Semantics 2007, [19.03.2014], http://www.dfki.uni-kl.de/~sauermann/papers/sauermann+2007b.pdf

Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Kraków: Universitas.

Steinerova, J. (2008). Seeking Relevance in Academic Information Use. Information Research, [online], 13(4) [17.03.2014], http://www.informationr.net/ir/13-4/paper380.html

Van Acker, W. (2010). Reconnecting Library Architecture and the Information Space. Art Libraries Journal, 35(4), 29-34.

Pobierz

Opublikowane: 2015-10-01



Ewa Głowacka  egt@umk.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Biogram:

Dr hab. EWA GŁOWACKA – profesor UMK i dyrektor Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół metodologii oceny jakości zasobów i usług biblioteczno-informacyjnych, zarządzania jakością i wiedzą. Wybrane publikacje: 
Studium zastosowania kompleksowego zarządzania jakością (TQM) w bibliotekoznawstwie i informacji
naukowej, Toruń 2000; Społeczne korzyści z funkcjonowania bibliotek. Obszary, metody analizy i oceny. Przegląd Biblioteczny 2013, 4, 431–439; E. Głowacka, L. Derfert-Wolf, Wskaźniki funkcjonalności elektronicznych usług bibliotecznych według Raportu Technicznego ISO/TR 20983. Przegląd Biblioteczny 2006, 4, 445–460. Udział w przygotowaniu publikacji: 25%

Kontakt z autorką:
egt@umk.pl
Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Collegium Humanisticum UMK
ul. Wł. Bojarskiego 1
87–100 Toruń

 

Mirosław Górny 

Afiliacja: Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Collegium Novum,  Polska

Biogram:

Dr hab. Mirosław Górny, profesor UAM, kierownik Zakładu Systemów Informacyjnych w Instytucie Językoznawstwa UAM. Wybrane publikacje: From the Old-Fashioned Library to the Public Library: Changes in the Cultural Functions of Polish Academic Libraries. [W:] W. Graves III et al., Advances in Library Administration and Organization. Emerald. Bingley 2009, 27, 109–122; M. Górny, P. Wierzchoń, Polish Digital Libraries as a Philologists’ Tools. Poznań, 2010; M. Górny, J. Mazurek, Key Users of Polish Digital Libraries. The Electronic Library 2012, 4, 543–556. Udział w przygotowaniu publikacji: 25%

Kontakt z autorem:
mgorny@amu.edu.pl
Instytut Językoznawstwa
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Collegium Novum
al. Niepodległości 4
61–874 Poznań

Małgorzata Kisilowska 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Dr hab. Małgorzata Kisilowska, adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się zagadnieniami kulturowej funkcji bibliotek i informacji, a także problematyką zdrowotnych kompetencji informacyjnych. Wybrane publikacje: M. Kisilowska, J. Jasiewicz, Informacja zdrowotna. Oczekiwania i kompetencje polskich użytkowników. Raport z badań eksploracyjnych. Warszawa 2013; M. Kisilowska, Kultura informacji – definicja, możliwe interpretacje, potencjał badawczy. [W:] B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro, M. Luterek, red., Nauka o informacji w okresie zmian. Warszawa 2013, 185–205. Udział w przygotowaniu publikacji: 25%

Kontakt z autorką:
emka@uw.edu.pl
Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych
Uniwersytet Warszawski
ul. Nowy Świat 69
00–927 Warszawa

Zbigniew Osiński 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,  Polska

Biogram:

Dr hab. Zbigniew Osiński – profesor UMCS, kierownik Zakładu Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie; specjalności: informatologia, historia najnowsza Polski, metodyka i jakość kształcenia. Najnowsze publikacje: The Polish historian and information revolution – dilemmas and challenges. [W:] M. Juda, A. Has-Tokarz, R. Malesa, ed., Around the Book, the Library and Information. Lublin 2014, 269–282; Europejskie czasopisma historyczne w bazach Scopus i Web of Science w kontekście oceny dorobku naukowego historyków w Polsce, Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 2014, 2, 47–91; Tools of historian’s work in a digital world, [W:] A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, ed., History 2.0. Lublin 2014, 31–46. Udział w przygotowaniu publikacji: 25%

Kontakt z autorem:
zbigniew.osinski@gmail.com
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4
20–031 Lublin





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe