Wykorzystanie metody person w projektowaniu usług bibliotek szkół wyższych


Jakub Opas 

Afiliacja: Cheil Poland,  Polska

Abstrakt

CEL/TEZA: Celem artykułu jest przedstawienie nowego podejścia do identyfikacji potrzeb użytkowników bibliotek na podstawie tzw. metody person.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Podstawą artykułu jest analiza piśmiennictwa przedmiotu oraz materiałów źródłowych uzyskanych od pracownika biblioteki Högskolan i Borås (Szkoły Wyższej w Borås). Wykorzystanie metody person w projektowaniu usług bibliotecznych przedstawiono na przykładzie czterech studiów przypadków: Biblioteki Högskolan i Borås (Szwecja), bibliotek wydziałowych Uniwersytetu Kolorado w Boulder (USA), Biblioteki Uniwersytetu Cornella w Ithace (USA), Biblioteki Uniwersytetu Macquarie w Sydney (Australia).
WYNIKI I WNIOSKI: Scharakteryzowano metodę wypracowaną na gruncie pola naukowego komunikacji człowiek-komputer. Analiza przykładów opisanych w niniejszym artykule potwierdziła, iż wykorzystanie w badaniu potrzeb użytkowników nowych metod wypracowanych w innych naukach może zaowocować zapewnieniem większej funkcjonalności placówek bibliotecznych i lepszym dopasowaniem ich usług do potrzeb użytkowników.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: W artykule zaproponowano nowe podejście do identyfikacji potrzeb użytkowników, jak dotąd nie obecne w polskiej literaturze przedmiotu.

Słowa kluczowe

Biblioteki szkół wyższych; Badania użytkowników; Metoda person; Profile użytkowników; Użytkownicy informacji


Adlin, T.; Pruitt, J.; Goodwin, K.; Hynes, C.; McGrane, K.; Rosenstein, A.; Muller, M. J. (2006). Putting Personas to Work. In: Gulz, A. (eds.). CHI ’06 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ‘06). New York: ACM Press, 13–16.

Casement, A. (2010). Persona. In: Leeming, D. A., Madden, K., Marlan, S. (eds.). Encyclopedia of Psychology and Religion. New York: Springer, 670–672.

Chang, Y.; Lim, Y.; Stolerman, E. (2008). Personas: From Theory to Practices. In: K. Tollmar (ed.). Proceedings of the 5th Nordic conference on Human-computer interaction: building bridges. New York: ACM, 439–442.

Cooper (2013). Cooper [online]. Cooper, [23.01.2017], http://www.cooper.com

Cooper, A. (2004). The Inmates Are Running the Asylum. Indianapolis: SAMS.

Cooper Interaction Design (1996). Why I Am Called “the Father of Visual Basic.” [online]. Cooper Interaction Design, [23.01.2017], http://www.cooper.com/alan/father_of_vb.html

Cornell Univeristy (2007). The Cornell University Library Personas [online].Cornell University, [23.01.2017], http://hdl.handle.net/1813/8302

Digital native. (2014). In: Oxford Dictionaries [online]. Oxford University Press [23.01.2017], http://en.oxforddictionaries.com/definition/digital_native

Djajadiningrat, J. P.; Gaver, W. W.; Fres, J. W. (2000). Interaction Relabelling and Extreme Characters: Methods for Exploring Aesthetic Interactions. In: D. Boyarski , W. A. Kellogg (eds.) Proceedings of the 3rd Conference on Designing Interactive Systems: Processes, Practices, Methods, and Techniques (DIS ’00). New York: ACM Press, 66–71.

Floyd, I.; Jones, M. C.; Twidale, M. (2008). Resolving Incommensurable Debates : A Preliminary Identification of Persona Kinds, Attributes, and Properties. Artifact [online], 2(1), [ 23.01.2017], http://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/artifact/article/view/3912

Högskolan i Borås (2014a). Borås Academic Digital Archive (BADA) [online]. Högskolan i Borås, [23.01.2017], http://bada.hb.se

Högskolan i Borås (2014b). University of Boras: Ping Pong [online]. Högskolan i Borås, [23.01.2017], https://pingpong.hb.se/login/processlogin?targeturl=%2FstartPage.do Interaction Design Association (2014). IxDA Mission [online]. Interaction Design Association, [23.01.2017], http://web.archive.org/web/20160608125807/http://ixda.org/about/ixda-mission

Kennedy, P. (2008). Audience Personas for the Macquarie University Library Website [online]. Step Two Designs Pty Ltd, [23.01.2017], http://www.steptwo.com.au/papers/kmc_macquariecasestudy/index.html

Koltay, Z.; Tancheva, K. (2008). Personas and a User-Centered Visioning Process. Library Assessment Conference: Building Effective, Sustainable, Practical Assessment, Seattle, Washington, August 4–7, 2008 [online]. Cornell University Library, [23.01.2017], http://libraryassessment.org/bm~doc/koltay.pps

Koltay, Z.; Tancheva, K. (2010). Personas and a User-Centered Visioning Process. Performance Measurement and Metrics [online], 11(2), 172–183, [23.01.2017], http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/14678041011064089

Lage, K.; Losoff, B.; Maness, J. (2011). Receptivity to Library Involvement in Scientific Data Curation: A Case Study at the University of Colorado Boulder. Portal: Libraries and the Academy [online], 11(4), 915–937, [23.01.2017], https://doi.org/10.1353/pla.2011.0049

LaGuardia, C. (1998). Recreating the Academic Library: Breaking Virtual Ground. New York: Neal Schuman Publishers.

Maness, J. M.; Miaskiewicz, T.; Sumner, T. (2008). Using Personas to Understand the Needs and Goals of Institutional Repositories. D-Lib Magazine [online], 14(9/10), [23.01.2017], http://www.dlib.org/dlib/september08/maness/09maness.html

Nielsen, L. (2013). Personas – User Focused Design. London: Springer.

Norman, D. (2004). Ad-Hoc Personas & Empathetic Focus [online]. jnd.org, [23.01.2017], http://www.jnd.org/dn.mss/personas_empath.html

Plezia, M. (red.). (1999). Słownik łacińsko-polski. T. 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pruitt, J.; Grudin, J. (2003). Personas: Practice and Theory. In: Proceedings of the 2003 conference on designing for user experiences (DUX ’03). New York: ACM Press.

Rind, B. (2007). The Power of the Persona. The Pragmatic Marketer, 5(4), 18–22.

Schmidt, A. (2012). Persona Guidance. Library Journal, 137(16), 19.

Serials Solutions. (2012). The Summon Service [online]. Serials Solutions, [23.01.2017], http://www.proquest.com/products-services/The-Summon-Service.html

Sinha, R. (2003). Persona Development for Information-Rich Domains. In: CHI ’03 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ‘03). New York: ACM Press, 830–831.

Usability.gov (2013) Develop Personas [online]. U.S. Department of Health & Human Services, [23.01.2017], https://web.archive.org/web/20130208181401/http://www.usability.gov/methods/analyze_current/personas.html#.WIXgMvnhBp8

Pobierz

Opublikowane: 2016-10-01



Jakub Opas  jakub.opas@gmail.com

Afiliacja: Cheil Poland,  Polska

Biogram:

Mgr Jakub Opas jest absolwentem studiów drugiego stopnia (2015) na kierunku Informacja Naukowa
i Bibliotekoznawstwo w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Obecnie pracuje w agencji reklamowej Cheil Poland jako kierownik działu centrum usług wspólnych.

Kontakt z autorem:
jakub.opas@gmail.com





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe