Porównanie samooceny potencjału zawodowego niemieckich i polskich studentów kierunków i specjalności info- i bibliologicznych
Marzena Świgoń
Afiliacja: Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych, Zakład Archiwistyki, Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Polska
Abstrakt
CEL/TEZA: Celem badań było porównanie potencjału zawodowego (kariery, zatrudnialności) niemieckich i polskich studentów kierunków i specjalności informatologiczno-bibliologicznych. KONCEPCJA/METODY BADAŃ: W obu środowiskach wykorzystano taki sam kwestionariusz, obejmujący dziewięć komponentów potencjału zawodowego, m.in. postrzeganie marki uniwersytetu, statusu studiowanej dziedziny oraz własnych umiejętności i kompetencji przydatnych na współczesnym rynku pracy.
WYNIKI I WNIOSKI: Respondenci z polskich ośrodków odznaczali się wyraźnie niższym od studentów w Niemczech poziomem samooceny niektórych komponentów potencjału zawodowego, tj. związanych ze statusem studiowanej dziedziny oraz popytem na absolwentów kierunków i specjalności info- i bibliologicznych. ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Badania są pierwszą próbą porównania potencjału kariery / zatrudnialności niemieckich i polskich studentów studiujących nauki o książce, bibliotece i informacji.
Słowa kluczowe
Indywidualne zarządzanie wiedzą i informacją; Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo; Potencjał kariery; Zatrudnialność; Studenci
Deskryptory Biblioteki Narodowej
2001-; Badania porównawcze; Bibliotekoznawstwo; Informacja naukowa; Poczucie własnej wartości; Rozwój zawodowy; Rynek pracy; Samoocena (ocenianie); Studenci; Szkolnictwo wyższe; Zatrudnienie; Niemcy; Polska; Raport z badań;Bibliografia
Rothwell, A.; Hervert, I.; Rothwell, F. (2008). Self-Perceived Employability: Construction and Initial Validation of a Scale for University Students. Journal of Vocational Behavior, 73, 1–12.
Rothwell, A.; Jewell, S.; Hardie, M. (2009). Self-perceived Employability: Investigating the Responses of Post-Graduate Students. Journal of Vocational Behavior, 75, 152–161.
Świgoń, M. (2014a). Potencjał kariery studentów kierunków i specjalności informatologicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 66(2), 79–90.
Świgoń, M. (2014b). Samoocena potencjału zawodowego studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz specjalności info- i bibliologicznych. Wyniki badań z przełomu 2010 i 2011 roku. Zagadnienia Informacji Naukowej, 52(2), 135–148.
Świgoń, M. (2013). Personal Knowledge and Information Management – Conception and Exemplification. Journal of Information Science, 39(6), 832–845.
Afiliacja: Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych, Zakład Archiwistyki, Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Polska
Biogram:
Dr hab. MARZENA ŚWIGOŃ, prof. UWM specjalizuje się w problematyce zarządzania i dzielenia się
informacją i wiedzą. Habilitowała się w zakresie bibliologii i informatologii na Uniwersytecie Wrocławskim
w 2013 r. Pracuje w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie. Najważniejsze publikacje: Personal Knowledge and Information Management – conception
and exemplification. Journal of Information Science 2013, 39(6); Library anxiety among Polish students:
development and validation of the Polish Library Anxiety Scale. Library & Information Science Research
2011, 33(2); Information limits – definition, types and typologies. Aslib Proceedings: new information
perspectives 2011, 63(4).
Kontakt z autorem:
marzena.swigon@uwm.edu.pl
Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych
Zakład Archiwistyki, Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10–725 Olsztyn
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe