Humanities Crowdsourcing


Laurence Favier 

Afiliacja: Laboratoire GERiiCO, Universite de Lille, Villeneuve d'Ascq, France,  Francja

Abstrakt

CEL/TEZA: W literaturze z zakresu nauk o zarządzaniu wprowadzony został ogólny model crowdsourcingu dla wszelkich zastosowań. Niniejszy artykuł dotyczy specyficznych cech crowdsourcingu wykorzystywanego w nauce i humanistyce w porównaniu z nauką obywatelską. Podkreślony został w nim związek między modelowaniem crowdsourcingu wykorzystywanego w badaniach w humanistyce a debatą nad infrastrukturą badawczą.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Analiza porównawcza modeli crowdsourcingu wykorzystywanych w humanistyce na podstawie analizy literatury akademickiej i istniejących projektów crowdsourcingowych.
WYNIKI I WNIOSKI: Próby modelowania crowdsourcingu nie prowadzą do wyodrębnienia jednego podejścia do e-współpracy i jednego modelu e-nauki. Nauki humanistyczne, które cechują specyficzne problemy i zasoby, mają do czynienia z różnorodnością kulturową i są wspierane przez właściwe im metody badawcze. Co więcej, standaryzacja opisu przedmiotów badań nauk humanistycznych oraz modelowanie ich praktyk badawczych nie zredukują ich różnorodności. potrzebne są dalsze badania w zakresie: praktyk uczenia się i sposobów współpracy.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Porównanie podejść do zjawiska crowdsourcingu stosowanych w literaturze nauk o zarządzaniu, analiza praktyk crowdsourcingu w naukach obywatelskich i wzorów crowdsourcingu w literaturze humanistycznej.

Słowa kluczowe

Crowdsourcing w humanistyce; Nauki obywatelskie; Infrastruktura badawcza

Deskryptory Biblioteki Narodowej

2001-; Crowdsourcing; Nauki humanistyczne; Nauki społeczne; Środowisko informacyjne;

Borgman C. (2009). A Digital Future is Now: A Call to Action for the Humanities. Digital Humanities Qu-aterly [online] 3(4) [17.10.2016], http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/3/4/000077/000077.html

Bowker, G. C.; Baker, K. S.; Millerand, F.; Ribes, D. (2010). Toward Information Infrastructure Studies: Ways of Knowing in a Networked Environment. In: J. Hunsinger, L. Klastrup, J. M. Allen (eds.), International Handbook of Internet Research, Londres, Springer, 97–118.

Burger-Helmchen, T.; Pénin, J. (2011). Crowdsourcing: définition, enjeux, typologie. Management & Avenir (41), 254–269.

Carletti, L.; McAuley, D.; Price, D.; Giannachi, G.; Benford, S. (2013). Digital Humanities and Crowd-sourcing: an exploration. MW 2013: Museums and the Web. The Annual Conference of Museums and the Web[online], April 17–20 2013, Portland, USA [17.10.2016], http://mw2013.museumsand-theweb.com/proposals/digital-humanities-and-crowdsourcing-an-exploration/

Dunn, S.; Hedges, M. (2012). Crowd-Sourcing Scoping Study. Engaging the Crowd with Huma-nities Research [online]. Arts & Humanities Research Council, A project of AHRC Connected Communities Theme [17.10.2016], http://crowds.cerch.kcl.ac.uk/wp-content/uploads/2012/12/Crowdsourcing-connected-communities.pdf

Dunn, S.; Hedges, M. (2013). Crowdsourcing as a Component of Humanities Research Infrastructures. International Journal of Humanities and Arts Computing 7(1–2), 147–169.

Edwards, P. N.; Mayernik, M. S.; Batcheller, A. L.; Bowker G. C.; Borgman, Ch. L. (2011). Science Friction: Data, Metadata, and Collaboration. Social Studies of Science 41(5), 667–690.

Estellés-Arolas, E.; Gonzáles-Ladrón-de-Guevara, F. (2012). Towards an Integrated Crowdsourcing Definition. Journal of Information Science 38(2), 1–14

Favier, L. (2015). Les Humanités numériques et l’évolution des infrastructures de recherche: quels enjeux pour l’organisation des connaissances? [online]. 1 Les Humanités numériques et l’évolution des infrastructures de recherche: quels enjeux pour l’organisation des connaissances [online]. The 10th ISKO-France conference, 5–6 novembre 2015, Systèmes d’organisation des connaissances et humanités numériques [17.10.2016], http://www.isko-france.asso.fr/isko2015/

Fraisse, A.; Paroubek, P. (2015). Vers des pratiques collaboratives pour les systèmes d’organisation de connaissances [online]. The10th ISKO-France Conference, 5–6 novembre 2015, Systèmes d’organisation des connaissances et humanités numériques [17.10.2016], http://www.isko-france.asso.fr/isko2015/

Fraisse, A.; Paroubek, P. (2014). Toward a Unifying Model for Opinion, Sentiment and Emotion Annotation and Information Extraction. In: Proceedings of (LREC 2014) the 9th International Conference on Language Resources and Evaluation, May 26–31, 2014. Reykjavik, Iceland, 3881–3886.

Goody, J. (1977). The Domestication of the Savage Mind . Cambridge : Cambridge University Press. La raison graphique. La domestication de la pensée sauvage. French translation: Minuit, coll. “Le sens commun”, 1979

Goody, J. (2000). The Power of the Written Tradition. London: Smithsonian Institution Press. French translation: Pouvoirs et savoirs de l’écrit. Paris: la Dispute, 2007.

Grams, Ch. (2010). Why the Open Source Way Trumps the Crowdsourcing Way [online]. Opensource.com Blog [17.10.2016], http://opensource.com/business/10/4/why-open-source-way-trumps--crowdsourcing-way

Hennicke, S.; Gradmann, S.; Dill, K.; Tschumpel, G.; Thoden, K.; Morbindoni, Ch.; Pichler, A. (2015). Research Report on DH Scholarly Primitives. Digitised Manuscripts to Europeana. Project cofunded by the European Commission within the ICT Policy Support Programme, http://dm2e.eu/files/D3.4_1.0_Research_Report_on_DH_Scholarly_Primitives_150210.pdf

Howe, J. (2006). The Rise of Crowsourcing [online]. Wired Magazine [6.03.2015], http://archive.wired.com/wired/archive/14.06/crowds_pr.html

Jacob, C. (ed.) (2007). Lieux de savoir. Espaces et communautés. Paris: Albin Michel.

Nakatsu, R.T.; Grossmann, E.B.; Iacovou, Ch.L. (2014). A Taxonomy of Crowdsourcing Based on Task Complexity. Journal of Information Science, 40(6), 823–834.

Oomen, J.; Aroyo, L. (2011). Crowdsourcing in the Cultural Heritage Domain: Opportunities and Challenges. In: 5th International Conference on Communities & Technologies – C&T 29 June – 2 July 2011, The Edge, State Library of Queensland, Brisbane, Australia. ACM 978-1-4503-0824-3

Rouse, C. A. (2010). A Preliminary Taxonomy of Crowdsourcing. In: ACIS 2010 Proceedings[online], Paper 76, http://aisel.aisnet.org/acis2010/76

Sabou, M.; Bontcheva, K.; Scharl, A.; Föls, M. (2013). Games with a Purpose or Mechanised Labour? A Comparative Study. In: I-Know’13. Proceedings of the 13th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies, Graz, Austria, Paper 19.

Schreibman, S., Siemens, R., and Unsworth, J. (eds) (2016). Crowdsourcing in the Digital Humanities. In: A New Companion to Digital Humanities. Wiley-Blackwel, 420–439.

Schreibman, S.; Gradmann, S.; Hennicke, S.; Blanke, T.; Chambers, S.; Dunning, A.; Gray, J.; Lau-er, G.; Pichler, A.; Renn, J. et al. (2013). Beyond Infrastructure Modelling Scholarly Research and Collaboration. Digital Humanities, Jul 2013, Lincoln, United States. , https://hal.inria.fr/hal-00801439/document

Unsworth, J. (2000). Scholarly Primitives: What Methods Do Humanities Researchers Have in Com-mon, and How Might Our Tools Reflect This? [online]. Symposium on “Humanities Computing: formal methods, experimental practice” sponsored by King’s College, London, May 13, 2000 [17.10.2016], http://people.brandeis.edu/~unsworth/Kings.5–00/primitives.html

Van Peursen, W. Th., Thoutenhoofd, E.; van der Weel, A. (2010). Text Comparison and Digital Creativity: The Production of Presence and Meaning in Digital Text Scholarship . Leiden BRILL.


Opublikowane: 2016-10-01



Laurence Favier  laurence.favier@univ-lille3.fr

Afiliacja: Laboratoire GERiiCO, Universite de Lille, Villeneuve d'Ascq, France,  Francja

Biogram:

Laurence FAVIER is Professor of information and communication sciences at University of Lille3-Charles
de Gaulle (France). She teaches library and information science. Her main research interests are: knowledge
organization, history of documentation and e-government. In these fields she’s focused on: social aspects
of information organization, use and practices (crowdsourcing, collaborative information filtering, social
influence, research infrastructures and digital humanities, interoperability issues to facilitate communication
of information between groups and disciplines) and the European tradition of document and documentation.
Selected publications: Favier, L.: Diderot et Otlet : quelques remarques sur deux contributions
majeures à l’organisation des connaissances. AIDA Informazioni n°3–4 2016, (to be published); Favier, L.;
Vinck, D.; Mustafa El Hadi, W. (eds.): L’interopérabilité culturelle. Communication 2016 vol. 34/1 (https://
communication.revues.org/6606); Favier, L.: Les Humanités numériques et l’évolution des infrastructures de
recherche : quels enjeux pour l’organisation des connaissances?; 10ème Colloque ISKO-France, Strasbourg
5–6 novembre 2015, Systèmes d’organisation des connaissances et humanités numériques; Favier, L.: The
Library as Place in the Digital Age. In: B. Sosińska-Kalata et al. (eds.). Information science in the change: conceptions, methods, research, practices. Miscellanea Informatologica Varsoviensia vol. VII. Warsaw: Wydaw.
SBP 2014, 195–207; Favier, L.; Mustafa El Hadi, W.: L’interopérabilité des systèmes d’organisation des
connaissances : une nouvelle conception de l’universalité du savoir? In: Recherches ouvertes sur le numérique.
Editions Hermès, Traité des sciences et techniques de l’information 2013, 23–38; Favier, L.; Mustafa El Hadi,
W.: From text to image: the concept of universality in Knowledge Organization systems designed by Paul
Otlet and the International Institute of Bibliography. In: Categories, Contexts and Relations in Knowledge
Organization. Proceedings of the 12th International ISKO (International Society of Knowledge Society)
Conference, 6–8 August 2012, Mysore, India. Würzburg: Ergon Verlag 2012, 220–229.

Contact to the Author:
e-mail: laurence.favier@univ-lille3.fr
University of Lille 3
Department of Information and Document Sciences, GERiiCO Laboratory
B.P. 60149
59 653 Villeneuve d’Ascq Cedex, France





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe