Wiarygodność informacji w epoce cyfrowej: przegląd wybranych koncepcji


Magdalena Shishenkova 

Afiliacja: Laboratoire GERiiCO, Universite de Lille, France,  Francja

Abstrakt

CEL/TEZA: Podstawowym celem artykułu jest prezentacja wybranych koncepcji wiarygodności informacji w odniesieniu do środowiska cyfrowego z ostatnich dziesięciu lat. Dodatkowym celem badań była próba syntetycznego ujęcia pojęć związanych z zagadnieniem wiarygodności informacji w ujęciu interdyscyplinarnym.
KONCEPCJA/METODY BADAŃ: W badaniach zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Uwzględniono również próby interpretacji pojęcia wiarygodności informacji w ujęciu filozoficznym, psychologicznym oraz z punktu widzenia nauki o komunikacji oraz informacji naukowej.
WYNIKI I WNIOSKI: W artykule wskazano na kilka konstruktów pojęciowych związanych z pojęciem wiarygodności oraz scharakteryzowano próby ich interpretacji w kontekście badań nad informacją w ostatnich dziesięciu latach. Przedstawiono również zagadnienie wpływu środowiska cyfrowego na postrzeganie zjawiska wiarygodności informacji. W artykule stwierdzono, że dotychczasowe wyniki badań dają podstawę do dalszych dociekań nad zjawiskiem wiarygodności informacji wykraczających poza ujęcie komunikacyjne.
ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Zaprezentowane wyniki badań stanowią głos w dyskursie naukowym, którego przedmiotem jest zagadnienie wiarygodności informacji poprzez charakterystykę jego zakresu pojęciowego i wewnętrznej złożoności oraz jego multidyscyplinarny charakter.

Słowa kluczowe

Wiarygodność informacji; Treści cyfrowe; Epoka cyfrowa; Percepcja użytkownika informacji


Batini, C.; Palmonari M.; Viscusi, G. (2014). Opening the closed world: A survey of information quality research in the wild. In: Floridi, L.; Illari, P. (eds.). The Philosophy of Information Quality. Heidelberg: Springer, 43–74.

Beldad, A., De Jong, M.; Steehouder, M. (2010). How shall I trust the faceless and the intangible? A literature review on the antecedents of online trust. Computers in Human Behavior, 26 (5), 857–869.

Bergson-Michelson, T. G. I. (2012). Believe it or not: Authority and credibility of sources on the Web, Google, [video file], [12.07.2016], https://www.youtube.com/watch?v=vUp3P-fPmBM

Betsch, C.; Brewer, N. T.; Brocard, P.; Davies, P.; Gaissmaier, W.; Haase, N.; ... Stryk, M. (2012). Opportunities and challenges of Web 2.0 for vaccination decisions. Vaccine, 30(25), 3727–3733.

Brabazon, T. (2006). The Google effect: Googling, blogging, wikis and the flattening of expertise. Libri, 56, 157–167.

Choi, W.; Stvilia, B. (2015). Web credibility assessment: Conceptualization, operationalization, variability, and models. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(12), 2399–2414.

Dervin, B. (2011). Connecting with Specific Publics: Treating Communication Communicatively. Eastern spotlight, [video file], [12.07.2016], https://www.youtube.com/watch?v=foyH6eoIseQ

Dong, X. L. (2015). Knowledge Vault and Knowledge-Based Trust – Xin Luna Dong of Google. Stanford University, [video file], [12.07.2016], https://www.youtube.com/watch?v=Z6tmDdrBnpU

Dong, X. L.; Gabrilovich, E.; Murphy, K.; Dang, V.; Horn, W.; Lugaresi, C.; Sun, S.; Zhang, W. (2015). Knowledge-Based Trust: Estimating the Trustworthiness of Web Sources, [online], arXiv preprint arXiv:1502.03519, [12.07.2016], http://arxiv.org/pdf/1502.03519.pdf

Doty, C. (2015). Social Epistemology and Cognitive Authority in Online Comments about Vaccine Safety. iConference 2015 Proceedings, [online], [12.07.2016], https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/73664/210_ready.pdf

Flanagin, A. J.; Metzger, M. J. (2007). The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 9(2), 319–342.

Garfinkel, S. L. (2008). Wikipedia and the Meaning of Truth. Technology Review, 111(6), 84–86.

Goldman, A.; Blanchard T. (2015). Social Epistemology. In: E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2015 ed.). Stanford: The Metaphysics Research Lab.

Goodrich, M. A.; Stirling, W. C.; Boer, E. R. (2000). Satisficing Revisited. Minds and Machines: Journal for Artificial Intelligence, Philosophy and Cognitive Science , 10(1), 79–109.

Jeon, G. Y. R.; Reih, S. Y. (2014). Answers from the crowd: How credible are strangers in social Q&A? [online] iConference 2014, 663–668, [12.07.2016], https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/47266

Kottasova, I. (2015). The truth, according to Google [online]. CNN Money, [12.07.2016], http://money.cnn.com/2015/03/04/news/google-truth-ranking/

Lackaff, D.; Cheong, P. H. (2008). Communicating authority online: Perceptions and interpretations of Internet credibility among college students. Open Communication Journal, 2, 143–155.

Lankes, R. D. (2008). Credibility on the internet: shifting from authority to reliability. Journal of Documentation, 64(5), 667–686.

Metzger, M. J.; Flanagin, A. J.; Medders, R. B. (2010). Social and heuristic approaches to credibility evaluation online. Journal of Communication, 60(3), 413–439.

Metzger, M. J.; Flanagin, A. J. (2013). Credibility and trust of information in online environments: The use of cognitive heuristics. Journal of Pragmatics, 59, 210–220.

Metzger, M. J.; Flanagin, A. J. (2015). Psychological approaches to credibility assessment online. In: S. Shyam Sundar (ed.) The Handbook of the Psychology of Communication Technology , New Jersey: Wiley-Blackwell, 445–466.

Nielek, R.; Wawer, A.; Jankowski-Lorek, M.; Wierzbicki, A. (2013). Temporal, cultural and thematic aspects of web credibility. Social Informatics, 419–428.

Nurse, J. R. C.; Agrafiotis, I.; Goldsmith, M.; Creese, S.; Lamberts, K. (2014). Two sides of the coin: measuring and communicating the trustworthiness of online information. Journal of Trust Management, [online], 1(5), [12.07.2016], http://journaloftrustmanagement.springeropen.com/articles/10.1186/2196–064X-1–5

Pentland, A. (2014). Social Physics: How Good Ideas Spread-The Lessons from a New Science. Talks at Google, [video file], [12.07.2016], https://www.youtube.com/watch?v=HMBl0ttu-Ow

Rieh, S.Y. (2009). Credibility and Human Information Behavior [online]. Presentation at Information Ethics Roundtable Misinformation and Disinformation April 3–4, 2009. University of Arizona, Tucson. [12.07.2016], http://www.powershow.com/view/3d0dbf-NmIwZ/Credibility_and_Hu-man_Information_Behavior_powerpoint_ppt_presentation

Rieh, S. Y. (2010). Credibility and Cognitive Authority of Information. In M. Bates & M. N. Maack (Eds.) Encyclopedia of Library and Information Sciences, 3rd Ed. New York: Taylor & Francis, 1337–1344.

Rieh, S. Y.; Danielson, D. R. (2007). Credibility: A multidisciplinary framework. Annual review of information science and technology, 41(1), 307–364.

Rieh, S. Y.; Morris, M. R.; Metzger, M. J.; Francke, H.; Jeon, G. Y. (2014). Credibility perceptions of content contributors and consumers in social media.

MEETProceedings of the American Society for Information Science and Technology, 51(1), 1–4.

Savolainen, R. (2011). Judging the quality and credibility of information in Internet discussion fo-rums. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(7), 1243–1256.

Surowiecki, J. (2004). The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies, and Nations. New York: Doubleday.

Weinberger, D. (2002). Small Pieces Loosely Joined: A Unified Theory of the Web . Cambridge, MA: Perseus.

Weinberger, D. (2015). Is there a library-sized hole in the internet? [online], [12.07.2016], http://www.researchinformation.info/news/news_story.php?news_id=1847

Zhao, J. C.; Fu, W. T.; Zhang, H.; Zhao, S.; Duh, H. B. L. (2015). To Risk or Not to Risk? Improving Financial Risk-Taking of Older Adults by Online Social Information, [online], [12.07.2016], http://home.uchicago.edu/hanzhe/research/1208peereffects_WP.pdf


Opublikowane: 2016-09-01



Magdalena Shishenkova  magdalena.shishenkova@etu.univ-lille3.fr

Afiliacja: Laboratoire GERiiCO, Universite de Lille, France,  Francja

Biogram:

MAGDALENA SHISHENKOVA holds Master of Information Science degree from University of Montreal,
Canada and works as a Clinical Research Associate. She is a doctoral candidate at the University of Lille.
Her interests are in the field of knowledge organization and credibility of information.


Contact to the Author:
magdalena.shichenkova@etu.univlille3.fr
GERiiCO Laboratory
Université de Lille 3
Domaine universitaire du «Pont de Bois», BP 60149, 59653 – Villeneuve d’Ascq Cédex, France





CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe