Polskie repozytoria instytucjonalne jako miejsce dla otwartych zasobów naukowych i edukacyjnych
Ewa Głowacka
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
Abstrakt
Cel/teza: Otwarte repozytoria cyfrowe to obecnie bardzo dynamicznie rozwijający się rodzaj źródeł informacji naukowej. Celem artykułu jest omówienie wyników badań nad stanem funkcjonujących w Polsce naukowych repozytoriów tworzonych przez wyższe uczelnie i inne jednostki naukowe.
Koncepcja/metody badań: Przedstawiono polskie repozytoria naukowe od strony ich rozwoju, liczebności, struktury zasobów oraz funkcji. Zdecydowano się na analizę jedynie takich inicjatyw, które gromadzą zasoby nowe, a nie – jak w przypadku licznie funkcjonujących w Polsce bibliotek cyfrowych – zdigitalizowane kolekcje dziedzictwa narodowego. Pomocą w wyborze serwisów były listy repozytoriów naukowych zawartych w portalu Uwolnij Naukę, EBIB oraz w bazie Agregator CEON. Każdy z serwisów przebadano oddzielnie. Dla przedstawienia liczby inicjatyw zagranicznych oraz funkcji repozytoriów polskich i obcych wykorzystano serwis OpenDOAR oraz literaturę przedmiotu. Wyniki i wnioski: Autorce udało się odnaleźć 33 aktualnie funkcjonujące polskie otwarte repozytoria naukowe. Ogółem zgromadziły one ok. 270 tys. różnorodnych zasobów, przede wszystkim prac dyplomowych i doktorskich, artykułów z czasopism oraz materiałów dydaktycznych. Projekty te rozwijają się bardzo aktywnie, zważywszy na to, że mają jeszcze bardzo krótką historię. Tworzenie repozytoriów przynosi wiele korzyści dla uczelni. Zaliczymy do nich wzrost jej prestiżu jako skutek wzrostu widoczności badań naukowych prowadzonych na wydziałach, promowanie kadry naukowej, wspieranie edukacji studentów poprzez ułatwienie im dostępu do materiałów dydaktycznych.
Zastosowania praktyczne: Wyniki analizy polskich repozytoriów pokazują obraz ich obecnego stanu rozwoju oraz mogą stanowić zachętę do deponowania prac oraz korzystania z ich zasobów.
Słowa kluczowe
Open Access; Polskie repozytoria instytucjonalne; Polskie repozytoria dziedzinowe; Zasoby cyfrowe
Deskryptory Biblioteki Narodowej
2001-; Digitalizacja; Internet; Open Access; Repozytoria instytucjonalne; Repozytoria otwarte; Polska;Bibliografia
Bednarek-Michalska B. (2011). Rola bibliotek naukowych we wdrażaniu rozwiązań otwartych. Repozytorium Open Access – model dla uczelni [online]. [19.05. 2016], http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i5/i7/i8/i0/r5780/BednarekMichalskaB_RolaBibliotek.pdf
Bednarek-Michalska B.(2012) Repozytoria surowych danych – dlaczego biblioteki powinny je znać? [online]. Biuletyn EBIB, 135,[20.11.2015], http://www.nowyebib.info/images/stories/numery/135/135_michalska_.pdf
Karwasińska E. (2012). Polskie repozytoria otwarte. [online] Biuletyn EBIB, 20.08.2016], http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/157/296
Przyłuska J.; Radomska A. (2010). Repozytorium tematyczne publikacji powstałych w ramach sieci doskonałości ECNIS [online]. Forum Bibl. Med., 1(5), [29.08.2016], http://cybra.lodz.pl/Content/4644
Przyłuska J.; Radomska, A.; Kłosiński, R. (2007). Budowanie repozytorium dziedzinowego – doświadczenia Biblioteki Naukowej Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi i Biblioteki Politechniki Łódzkiej [online]. W: EBIB Materiały konferencyjne nr 18. [29.08.2016], http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/mat18/przyluska_radomska_klosinski.php
RCIN (2014). Informacje o Projekcie RCIN [online], [29.08.2016], http://www.rcin.org.pl/dlibra/text?id=aboutRCIN
Rychlik, M.; Karwasińska, E. (b.d.). Repozytoria otwarte – zielony kanał Open Access [online]. [24.08.2016], http://elearning.pwste.edu.pl/moodle/mod/book/view.php?id=93&chapterid=28
Rychlik M. (2011). Co repozytorium instytucjonalne oferuje swojej społeczności akademickiej? – na przykładzie repozytorium AMUR oraz repozytoriów na świecie [online]. [29.08.2016], http://fbc.pionier.net.pl/details/nn2Zvh5
Sidor M. (2014). Repozytorium instytucjonalne – jego funkcje i narzędzia w komunikacji naukowej w oparciu o doświadczenia WSB – [Preprint] [on-line]. [29.08.2016], http://repozytorium.wsb-nlu.edu.pl/handle/11199/4384
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
Biogram:
Dr hab. Ewa Głowacka pracuje w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliologii UMK. Obecnie jest jego dyrektorem. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół elektronicznych zasobów informacji, zarządzania jakością i oceną jakości zasobów informacyjnych, zarządzania informacją, zarządzania wiedzą,
architektury informacji.
Kontakt z autorką:
egt@umk.pl
Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
ul. Władysława Bojarskiego 1
87–100 Toruń
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe