Eksploracja danych badawczych z zakresu humanistyki w serwisie Figshare
Samia Takhtoukh
https://orcid.org/0000-0001-8543-5537
Afiliacja: GERiiCO Laboratory University of Lille, Francja
Abstrakt
Cel/Teza: Celem artykułu jest zbadanie obecności danych badawczych z zakresu humanistyki w serwisie Figshare oraz próba odpowiedzi na pytanie, czy samo opublikowanie danych badawczych przekłada się na ich wyszukiwalność.
Koncepcja/Metody badań: Projekt badawczy zakładał zidentyfikowanie zbioru cyfrowych artefaktów z obszaru humanistyki w serwisie Figshare za pośrednictwem jego API oraz analizę ilościową w oparciu o zmienne: liczba artykułów z podziałem na dyscyplinę, zmiany ilościowe w ujęciu chronologicznym, liczba wyświetleń i pobrań artykułów z uwzględnieniem informacji o afiliacji zbioru danych badawczych.
Wyniki i wnioski: Zaangażowanie społeczności humanistów w deponowanie danych badawczych w serwisie Figshare jest różne zależnie od dyscypliny. Nawet jeśli dane badawcze są tam publikowane, to dla 50% z nich odnotowano niską liczbę wyświetleń. Oznacza to, że sama otwartość danych badawczych nie jest wystarczająca dla ich widoczności w sieci i nie zapewnia ponownego użycia. Ostateczny wniosek z badań wskazuje na to, że informacja o afiliacji z daną instytucją badawczą dołączona do artykułów zwiększa szanse na ich widoczność w serwisie.
Ograniczenia badań: Jednym z ograniczeń badań jest fakt, że analizie zostały poddane tylko artykuły opublikowane w serwisie Figshare, co uniemożliwia podjęcie badań nad przyczynami małej obecności danych badawczych z obszaru humanistyki. Istnieje zatem potrzeba przeprowadzenia podobnych badań w odniesieniu do innych platform publikowania danych badawczych. Uzyskane rezultaty są zbieżne z wynikami podobnych badań nad praktykami zarządzania danymi badawczymi.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Według wiedzy autorki, są to pierwsze badania nad obecnością danych badawczych z obszaru humanistyki w repozytorium danych badawczych Figshare
Słowa kluczowe
Dane badawcze; Figshare; Nauki humanistyczne; Otwarte dane
Bibliografia
Ali-Khan, S. E., Jean, A., MacDonald, E., Gold, E. R. (2018). Defining Success in Open Science. MNI Open Research[online], 2, 2, https://doi.org/10.12688/mniopenres.12780.2
Borgman, C. (2012). The Conundrum of Sharing Research Data. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 6(63), 1059–1078.
Borgman, C. L., Darch, P. T., Sands, A. E., Wallis, J. C., Traweek, S. (2014). The Ups and Downs of Knowledge Infrastructures in Science: Implications for Data Management. In: G. Buchanan (ed.). IEEE/ACM Joint Conference on Digital Libraries[online]. New York: IEEE Press Piscataway, https://doi.org/10.1109/JCDL.2014.6970177
Bornmann, L. (2015). Usefulness of Altmetrics for Measuring the Broader Impact of Research: A Case Study Using Data from PLOS and F1000Prime. Aslib Journal of Information Management[online], 67(3), 305–319, https://doi.org/10.1108/AJIM-09-2014-0115
Carbou, G. (2017). Analyser les textes à l’ère des humanités numériques. Les Cahiers du numerique, 13(3), 91–114.
Chowdhury, G., Ünal, Y., Kurbanoglu, S., Boustany, J., Walton, G. (2018, October). Research Data Management and Data Sharing Behaviour of University Researchers. [online], [13.08.2019], http://nrl.northumbria.ac.uk/34963/
European Commission. (2015). Validating the Results of the Public Consultation on Science 2.0: Science in Transition [online], [13.08.2019], http://www.eesc.europa.eu/resources/docs/validation-of-theresults-of-the-public-consultation-on-science-20.pdf
Figshare (2018). Figshare API User Documentation (2018, 7 September) [online], https://doi.org/10.6084/m9.figshare.4880372.v2
Girard, C. (2017). Les mécanismes de centralisation des données de la recherche. Étendre l’accès libre à l’hébergement libre. Revue française des sciences de l’information et de la communication [online], (11), https://doi.org/10.4000/rfsic.3255
Gorman, G. E. (2007). The DeLorean or the Mini? Online Information Review [online], 6(31), https://doi.org/10.1108/14684520710841739
HLEG (2010, October). High Level Expert Group on Scientific Data. Riding the Wave – How Europe Can Gain from the Rising Tide of Scientific Data [online], [20.05.2019], http://www.eurosfaire.prd.fr/7pc/bibliotheque/consulter.php?id=2043
Jacobson, M., Larrousse, N., Massol, M. (2014, 7 July). La question de l’archivage des données de la recherche en SHS (Sciences Humaines et Sociales)[online]. Archives et données de la recherche (ICA/SUV 2014), [13.08.2019], https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01025106/document
Konkiel, S., Scherer, D. (2013). New Opportunities for Repositories in the Age of Altmetrics. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology [online], 39(4), 22–26, https://doi.org/10.1002/bult.2013.1720390408
Koureas, D., Arvanitidis, C., Belbin, L. et al. (2016). Community Engagement: The “Last Mile” challenge for European Research e-Infrastructures. Research Ideas and Outcomes[online], 2, e9933, https://doi.org/10.3897/rio.2.e9933
Lehmans, A. (2017). Données ouvertes et redéfinition de la culture de l’information dans les organisations. Communication Organisation, 51(1), 15–26.
Neylon, C. (2017, 16 June). As a researcher... I’m a bit bloody fed up with Data Management [online].
Science in the Open [28.04.2019], https://cameronneylon.net/blog/as-a-researcher-im-a-bitbloody-fed-up-with-data-management/
Open Access (n. d.). Open Access – H2020 Online Manual [online], [20.07.2019], http://ec.europa.eu/research/participants/docs/h2020-funding-guide/cross-cutting-issues/open-access-data-management/open-access_en.htm
Prost, H., Schöpfel, J. (2015). Les données de la recherche en SHS. Une enquête à l’Université de Lille 3 [online], [13.08.2019], http://hal.univ-lille3.fr/hal-01198379/document
Reed, R. B. (2016). Figshare for Institutions. Journal of the Medical Library Association [online], 104(4), 376–378, https://doi.org/10.3163/1536-5050.104.4.031
Research Infrastructures (n.d.). Research Infrastructures, Including e-Infrastructures[online]. Horizon 2020 sections [28.04.2019], https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/research-infrastructures-including-e-infrastructures
Ruiz, R. M. (2018, 28 February). GDPR Tool for Handling Data-Subject Rights & Requests [online]. Figshare, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5853180.v2
Schöpfel, J. (2018). Towards a Data Culture in Social Sciences and Humanities [online], [13.08.2019], https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01846849
Snider, L. (2015, 21 June). Geography 101 – Periodos Ges – Hydrographical Iconography in Quire
of Beinecke MS408, Folios 75 through 84 [online]. Figshare, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.1309949.v4 Stuart, D., Baynes, G., Hrynaszkiewicz, I., Allin, K., Penny, D., Lucraft, M., Astell, M. (2018, 21 March).
Whitepaper: Practical Challenges for Researchers in Data Sharing [online]. Figshare, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5975011.v1
Styles, S. (2017, 10 July). The Commonest Speech Sounds: Prevalence Rates for Phonemes of the World [online]. Figshare, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5047747.v3
Swan, A., Brown, S. (2008). To Share or Not to Share: Publication and Quality Assurance of Research Data Outputs. A Report Commissioned by the Research Information Network [online]. University of Southampton Institutional Repository [13.08.2019], https://eprints.soton.ac.uk/266742/
Taylor, M., Plume. (2014). Party Papers or Policy Discussions: An Examination of Highly Shared Papers Using Altmetric Data. Research Trends [online], 36. [21.07.2019], https://www.researchtrends.com/issue-36-march-2014/highly-shared-papers/
Waltman, L., Costas, R. (2014). F1000 Recommendations as a Potential New Data Source for Research Evaluation: A Comparison With Citations. Journal of the Association for Information Science and Technology [online], 65(3), 433–445, https://doi.org/10.1002/asi.23040
Weber, N. M. (2013). The Relevance of Research Data Sharing and Reuse Studies. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology [online], 39(6), 23–26, https://doi.org/10.1002/bult.2013.1720390609
https://orcid.org/0000-0001-8543-5537
Afiliacja: GERiiCO Laboratory University of Lille, Francja
Biogram:
SAMIA TAKHTOUKH is a doctoral student at GERiiCO Laboratory, University of Lille (France). She holds a Computer Sciences engineer diploma from ENSIAS School in Morocco and a Research Master’s degree in Library and Information Science from University of Lille in 2016. Her area of investigation is humanities research infrastructures.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe