Zarządzanie informacją o nauce w kontekście otwartej nauki


Katarzyna Materska 
https://orcid.org/0000-0002-9194-380X

Afiliacja: Institute of Media Education and Journalism, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Celem artykułu jest omówienie wzajemnych relacji między otwartą nauką a teorią i praktyką zarządzania informacją o nauce, szczególnie widoczną w systemach typu CRIS (Current Research Information System), ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu wymagań oceny w nauce, polityki open science oraz interoperacyjności systemów CRIS.
Koncepcja/Metody badań: Temat został opisany z wykorzystaniem krytycznego przeglądu naj­nowszej literatury (2015–2019) prezentującej badania międzynarodowe w wybranych aspektach. Przedstawiono podejścia skoncentrowane na instytucjach i naukowcach.
Wyniki i wnioski: Wyłaniający się nowy ekosystem otwartej nauki zmienia sposób prowadzenia badań i modyfikuje sposób ich monitorowania i oceny. CRIS musi uwzględniać nowe procesy transformacji i miary oceny badań. Oznacza to większą przejrzystość i większą interakcję z indywidualnym bada­czem, interesariuszami instytucjonalnymi, krajowymi i międzynarodowymi. Pełna interoperacyjność i otwarte standardy są pożądane, aby poprawić wykrywalność i możliwość ponownego wykorzystania wyników badań i metadanych do różnych celów.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Pokazanie znaczenia nowych tendencji w zarządzaniu infor­macją o nauce w systemach CRIS dla naukowców i organizacji prowadzących badania na poziomie instytucjonalnym, krajowym i międzynarodowym.

Słowa kluczowe

Current research information system (CRIS); Informacja o nauce; Komunikacja naukowa; Otwarta nauka; Zarządzanie informacją o nauce


Azeroual, O., Saake, G., Abuosba, M., Schöpfel, J. (2018). Text Data Mining and Data Quality Management for Research Information Systems in the Context of Open Data and Open Science [online]. In: N. Ibnlkhayat, A.A. Bachr, A. Benchakroun, O. Roudiés (eds.). Third International Colloquium on Open Access – Open Access to Science Foundations, Issues and Dynamics. ESI –CNRTS, 28–30 November 2018, Rabat, Morocco, [30.07.2019], https://icoa2018.sciencesconf.org/data/actes_icoa18_fr.pdf

Biesenbender, S., Herwig, S. (2019). Support Structures to Facilitate the Dissemination and Implementation of a National Standard for Research Information – the German Case of the Research Core Dataset. Procedia Computer Science, 146, 131–141.

Biesenbender, S., Petersohn, S., Thiedig, C. (2019). Using Current Research Information Systems (CRIS) to Showcase National and Institutional Research (Potential): Research Information Systems in the Context of Open Science. Procedia Computer Science, 146, 142–155.

Brennan, N. (2018). CRIS Systems as Key e-Infrastructure Elements to Support Open Science Implementation within the European Research Area [online], In: CRIS2018: 14th International Conference on Current Research Information Systems, Umeĺ, June 13–16, 2018, [1.06.2019], https://dspacecris.eurocris.org/handle/11366/695

Bryant, R., Clements, A., Feltes, C., Groenewegen, D., Huggard, S., Mercer, H., Missingham, R., Oxnam, M., Rauh, A., Wright, J. (2017a). Research Information Management: Defining RIM and the Library’s Role [online], Dublin, OH: OCLC Research, [12.04.2019], https://doi:10.25333/C3NK88

Bryant, R., Dortmund, A., Malpas, C. (2017b). Convenience and Compliance: Case Studies on Persistent Identifiers in European Research Information, 8 [online], Dublin, Ohio: OCLC Research [12.04.2019], https://doi:10.25333/C32K7

Bryant, R, Clements, A., de Castro P., Cantrell, J., Dortmund, A., Fransen J., Gallagher P., Mennielli M. (2018). Practices and Patterns in Research Information Management: Findings from a Global Survey [online], Dublin, OH: OCLC Research, [12.04.2019], https://doi.org/10.25333/BGFG-D241

Castro, P. de (2018). The Role of Current Research Information Systems (CRIS) in Supporting Open Science Implementation: the Case of Strathclyde. ITlib.Informačné technológie a knižnice [online], Special Issue, 21–30, [30.05.2019], https://dx.doi.org/10.25610/itlib-2018-0003

Clements, A., Proven, J. (2015). The Emerging Role of Institutional CRIS in Facilitating Open Scholarship [online]. St Andrews Research Repository, [30.07.2019], https://research-repository.st-andrews.ac.uk/bitstream/handle/10023/6867/LIBER2015-Abstract-Emerging_Role_CRIS_Open_Scholarship.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dvořák, J., Bollini, A., Rémy, L., Schirrwagen, J. (eds.) (2017). OpenAIRE Guidelines for CRIS Managers v. 1.1.1. [online]. OpenAIRE, [30.07.2019], https://openaire-guidelines-for-cris-managers.readthedocs.io/en/v1.1.1/

European Commission (2015). Open Innovation, Open Science, Open to the World – a Vision for Europe [online]. Publication Office of the European Union [30.07.2019], http://publications.europa.eu/resource/cellar/3213b335-1cbc-11e6-ba9a-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_2

European Commission (2017). Evaluation of Research Careers Fully Acknowledging Open Science Practices. Rewards, Incentives and/or Recognition for Researchers Practicing Open Science [online].

European Commission, Working Group on Rewards under Open Science. Publication Office of the European Union [12.04.2019], https://ec.europa.eu/research/openscience/pdf/os_rewards_wgreport_final.pdf

Nielsen, M. (2012). Reinventing Discovery: The New Era of Networked Science. Princeton: PrincetonUniversity Press.

O’Carroll, C., Kamerlin, C.L., Brennan, N., Hyllseth, B., Kohl, U., O’Neil, G., Van Den Berg, R. (eds.) (2017). Providing Researchers with the Skills and Competencies They Need to Practise Open Science. Open Science Skills Working Group Report [online]. Publication Office of the European Union [30.07.2019], https://ec.europa.eu/research/openscience/pdf/os_skills_wgreport_final.pdf

OpenAire (2018). Empowering Open Science: Kick Off of the OpenAIRE-Advance H2020 project [online]. OpenAire Advance [30.07.2019], https://www.openaire.eu/empowering-open-sciencekick-off-of-the-openaire-advance-h2020-project

Ribeiro L., de Castro P., Mennielli M. (2016). Final Report: EUNIS – EuroCRIS Joint Survey on CRIS and IR. Copyright, Fair Use, Scholarly Communication, etc., [online], 5, [30.07.2019], https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1004&context=scholcom

Riechert M., Biesenbender, S., Quix, Ch. (2017). Developing and Standardising Definitions for Research Information: Framework and Methods of Successful Process Documentation. Procedia Computer Science, 106, 260–267.

Rybinski H., Skonieczny L., Koperwas J., Struk W., Stepniak J., Kubrak W. (2017). Integrating IR with CRIS – a Novel Researcher-Centric Approach. Program, 51(3), 298–321.

Rybinski, H., Kubrak, W., Koperwas, J., Skonieczny, L., Struk, W. (2018). Omega-Psir – Institutional CRIS at Polish Universities. ITlib. Informačné technológie a knižnice [online], Special Issue, 36–44, [30.05.2019], https://dx.doi.org/10.25610/itlib-2018-0005

Science Europe (2016). Science Europe Position Statement on Research Information Systems [online].

Science Europe [30.07.2019], https://www.scienceeurope.org/our-resources/position-statementon-research-information-systems/

Stvilia, B., Wu, S., Lee, D. J. (2019). A Framework for Researcher Participation in Research Information

Management Systems. The Journal of Academic Librarianship, 45(3), 195–202.


Opublikowane: 2019-09-23



Katarzyna Materska  katarzyna.materska@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-9194-380X

Afiliacja: Institute of Media Education and Journalism, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw,  Polska

Biogram:

Dr. habil. KATARZYNA MATERSKA, PhD, is Professor at the Institute of Media Education and Journalism (Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw). She is a researcher in the area of information and knowledge management, communication (including openness) in science, changes in the area of scientific libraries. Selected publications: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy (Warszawa, Wydaw. SBP, 2007); Information heuristics of information literate people (2014), published in: S. Kurbanoğlu, S. Špiranec, E. Grassian, D. Mizrachi, R. Catts (eds), Information Literacy. Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century, ECIL 2014, Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978–3-319–14136-7_7

Contact to the Author:
katarzyna.materska@gmail.com
Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw
Institute of Media Education and Journalism
Dewajtis 5
01-815 Warsaw, Poland




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe