Tajna broń? Generatywna sztuczna inteligencja w rękach studentów: szanse i wyzwania
Anna Małgorzata Kamińska
Abstrakt
Abstrakt
Cel/Teza: Artykuł analizuje szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji z perspektywy studentów polskiego szkolnictwa wyższego.
Koncepcja/Metody badań: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w formie ankiety internetowej, przeprowadzonej wśród studentów wybranych polskich uczelni.
Wyniki i wnioski: Wyniki badań ujawniły powszechną adopcję GenAI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym deficycie wiedzy studentów w zakresie efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z tych narzędzi oraz braku spójnych regulacji uczelnianych.
Oryginalność/Wartość poznawcza: Artykuł wypełnia lukę badawczą w polskim kontekście i oferuje praktyczne rekomendacje dla instytucji edukacyjnych oraz decydentów polityki edukacyjnej.
Słowa kluczowe
Adopcja technologii. Edukacja. Generatywna sztuczna inteligencja. Szkolnictwo wyższe. Studenci. Sztuczna inteligencja.
Bibliografia
Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? Frenchs Forest: Pearson.
CEO.com.pl (2024). Jednolity System Antyplagiatowy wykryje teraz także prace napisane przez sztuczną inteligencję [online]. CEO.com.pl, [16.02.2025], https://ceo.com.pl/jednolity-system-antyplagiatowy-wykryje-teraz-takze-prace-napisane-przez-sztuczna-inteligencje-67381
Chan, C.K.Y., Hu, W. (2023). Students' Voices on Generative AI: Perceptions, Benefits, and Challenges in Higher Education [online]. arXiv preprint, arxiv.org, [16.02.2025], https://arxiv.org/abs/2305.00290
European Commission (2024). EU Artificial Intelligence Act [online]. EU Artificial Intelligence Act, [16.02.2025], https://artificialintelligenceact.eu/the-act/
Farrelly, T., Baker, N. (2023). Generative Artificial Intelligence: Implications and Considerations for Higher Education Practice. Education Sciences, 13(11), 1109, 1–14. https://doi.org/10.3390/educsci13111109
Fazlagić, J. (2022). Rozwój sztucznej inteligencji jako wyzwanie dla systemu edukacji. W: J. Fazlagić (red.) Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 25–37.
Fox, K., Shaw, C. (2023). Artificial Intelligence in Higher Education: Trick or Treat? [online]. Tyton Partners, [16.02.2025], https://tytonpartners.com/artificial-intelligence-in-higher-education-trick-or-treat/
Francis, N.J., Jones, S., Smith, D.P. (2025). Generative AI in Higher Education: Balancing Innovation and Integrity. British Journal of Biomedical Science, 81, 14048, 1–9. https://doi.org/10.3389/bjbs.2024.14048
García-Peñalvo, F.J., Vázquez-Ingelmo, A. (2023). What Do We Mean by GenAI? A Systematic Mapping of The Evolution, Trends, and Techniques Involved in Generative AI. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 8(4), 7–16. https://doi.org/10.9781/ijimai.2023.07.006
Grzesiak, M., Kluza, K., Potoczek, N.R., Szała, L. (2024). Beyond Traditional Learning: The LLM Revolution in BPM Education at University. In: C. Di Ciccio, et al. (eds.) Business Process Management: Blockchain, Robotic Process Automation, Central and Eastern European, Educators and Industry Forum. Cham: Springer Nature Switzerland, 406–415.
Kim, J., Yu, S., Detrick, R., Li, N. (2024). Exploring students’ perspectives on generative AI-assisted academic writing. Education and Information Technologies, 30 (1), 1265–1300. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12878-7
Kolasa, D., Guzdek, S. (2020). Tutoring akademicki jako forma edukacji spersonalizowanej na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W: J. Jęczeń, P. Guzdek, A. Petryk (red.) Personalizm w nauce i kulturze: studia i rozprawy. Lublin : Wydawnictwo KUL, 287–311.
Lee, S.S., Moore, R.L. (2024). Harnessing Generative AI (GenAI) for Automated Feedback in Higher Education: A Systematic Review. Online Learning, 28(3), 82–106. https://doi.org/10.24059/olj.v28i3.4593
Łodzikowski, K., Foltz, P.W., Behrens, J.T. (2024). Generative AI and Its Educational Implications [online]. arXiv preprint, arxiv.org, [16.02.2025], https://arxiv.org/abs/2401.08659
Luo, J. (2024). A critical review of GenAI policies in higher education assessment: a call to reconsider the “originality” of students’ work. Assessment & Evaluation in Higher Education, 49(5), 651–664. https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2309963
Mozelius, P. (2024). Generative AI and its Impact on Activities and Assessment in Higher Education: Some Recommendations From Master's Students. In: C. Gonçalves, J.C. Dias Rouco, C. Rouco (eds.) Proceedings of the International Conference on AI Research, 289–295. https://doi.org/10.34190/icair.4.1.3025
Mozelius, P., Håkansson Lindqvist, M., Cleveland-Innes, M., Jaldemark, J., Sundgren, M. (2024). Educating the Educators on Generative Artificial Intelligence in Higher Education. In: C. Gonçalves, J.C. Dias Rouco, C. Rouco (eds.) Proceedings of the International Conference on AI Research, 296–302. https://doi.org/10.34190/icair.4.1.3026
Pyżalski, J., Łuczyńska, A., red. (2024). Sztuczna inteligencja: prawdziwe zmiany w edukacji? [online]. Fundacja Szkoła z Klasą, [16.02.2025], https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/publikacja-sztuczna-inteligencja-prawdziwe-zmiany-w-edukacji/
Raszyd, K.I., Wesołowska, A., Tomaszewska, K. (2024). Sztuczna Inteligencja w nauce – jak studenci wykorzystują AI w edukacji wyższej. Akademia Zarządzania, 8(3), 373–400. https://doi.org/10.24427/az-2024-0053
Tillmanns, T., Filho, A.S., Rudra, S., Weber, P., Dawitz, J., Wiersma, E., Dudenaite, D., Reynolds, S. (2025). Mapping Tomorrow’s Teaching and Learning Spaces: A Systematic Review on GenAI in Higher Education. Trends in Higher Education, 4(1), 2, 1–26. https://doi.org/10.3390/higheredu4010002
Tzirides, A.O., Saini, A., Zapata, G., Searsmith, D., Cope, B., Kalantzis, M., Castro, V., Kourkoulou, T., Jones, J., Abrantes de Silva, R., Whiting, J., Kastania, N.P. (2023). Generative AI: Implications and Applications for Education [online]. arXiv preprint, arxiv.org, [16.02.2025], https://arxiv.org/abs/2305.07605
Yusuf, A., Pervin, N., Román-González, M., Md Noor, N. (2024). Generative AI in education and research: A systematic mapping review. Review of Education, 12(2), e3489. https://doi.org/10.1002/rev3.3489

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe