The Wpływ SEO (Search Engine Optimization) wyszukiwarek internetowych na rozwój AI


Emilia Jastrzębska 

Afiliacja: ,  Polska

Abstrakt

Celem badania było sprawdzenia jak silny wpływ na generowanie odpowiedzi przez sztuczną inteligencję, a co za tym idzie również i pobieranie przez nią danych, na podstawie których kształtuje swoje zdolności poznawcze, ma architektura informacji wyszukiwarek internetowych oraz w jaki sposób pozycjonowanie wyników wyszukiwania wpływa na dobór przez AI źródeł informacji. Za narzędzia które pozwoliły na dokonanie badania posłużyły dwie wyszukiwarki oraz zależne z ich ramienia Duże Modele Językowe, kolejno: Google i Gemini oraz Microsoft Bing i Copilot. Do uzyskania jak najbardziej obiektywnych wyników, historia przeglądarek za pośrednictwem których badanie było przeprowadzone, została wyczyszczona. Odbyło się to cztery razy: na samym wstępie – przed momentem gdy pytania zostały zadane chatbotowi, następnie po zakończonym procesie odpytywania AI, a przed wpisaniem przez autorkę pracy tych samych zapytań do wyszukiwarki (proces powtórzony dla obu wyszukiwarek i chatbotów). Na początku sprawdzone zostały programy sztucznej inteligencji, poprzez zadanie im sześciu pytań z czterech różnych zakresów: zagadnienie naukowe, z życia codziennego, pytanie teoretyczne oraz filozoficzno-egzystencjonale. Z sześciu postawionych pytań Copilot'owi jedynie dwa nie uzyskały odpowiedzi opierającej się na jakimkolwiek źródle, dlatego też pominięte zostają one pominięte w ostatecznym podsumowaniu. Dane, które wskazują na wysoki wskaźnik korelacji pomiędzy odpowiedziami jakie udziela sztuczna inteligencja, a pierwszym uzyskanymi wynikami wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, sugerują iż SEO ma istotne znaczenie nie tylko we wspomaganiu źródeł, z których AI czerpie informacje ale i w jej ciągłym rozwoju i doskonaleniu. Sztuczną inteligencja o wiele chętniej i szybciej będzie czerpała wiedzę z linków znajdujących się na samym szczycie hierarchii. Uśredniony wskaźnik tej korelacji wynosi w przybliżeniu to 79,17%. Jest to pierwsze badanie tego typu, które obrazuje znaczenie architektury informacji oraz wpływy użytkowników poprzez pozycjonowanie wyników na rozwój sztucznej inteligencji.

Słowa kluczowe

AI, Copilot, Duże modele językowe, Gemini, Google, Microsoft, pozycjonowanie wyników



Opublikowane: 2025-02-26



Emilia Jastrzębska  emilia.jas.kontakt@gmail.com

Afiliacja: ,  Polska





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe