Repozytorium Narodowego Instytutu Środków Audiowizualnych (L’Institut national de l’audiovisuel, Inathèque, INA) w Paryżu jako źródło informacji o polskim filmie w badaniach medioznawczych


Barbara Głębicka-Giza 

Afiliacja: ,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Repozytorium INA w Paryżu poddane zostało analizie informatologiczno-filmoznawczej, w zakresie możliwości jego wykorzystania do badań medioznawczych nad recepcją zagraniczną polskiego kina w okresie 1945-1989. Koncepcja/Metody badań: Przenalizowano bazę danych INA – pod kątem wpływu użycia konkretnych strategii wyszukiwawczych na możliwość uzyskania maksymalnie pełnego obrazu obecności tematu polskiego kina we francuskich mediach audiowizualnych. Wyniki i wnioski: Baza INA daje obraz całościowy, ze względu na zakres posiadanych zbiorów, jak i wielorakie możliwości jego analizy. Posługując się słowami kluczowymi oraz hasłami przedmiotowymi dowiedziono, że zainteresowanie kinem polskim we francuskich masowych mediach audiowizualnych jest obecne i zauważalne, a silnie wzmaga się w okresach przełomów politycznych. Oryginalność/wartość poznawcza: Tekst wnosi nową wiedzę zarówno informatologiczną, jak filmoznawczą - dzięki opisowi nieznanych w Polsce źródeł.

Słowa kluczowe

Archiwum audiowizualne. Inathèque. Kino polskie. Media francuskie.


Andolfi, L., (2023). Digital Archives and Cultural Heritage: The Inathèque, http://Inatheque.ina.fr/. American Journalism 40 (2), 258-259.
Dudek, P., Kowalska, A. red. (2010). Narodowe Archiwum Cyfrowe. Wizja, Projekt, Ludzie. Warszawa: Narodowe Archiwum Cyfrowe.
Giza, B., Gierszewska, B., Bator, M. red. (2022). Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Golka, B. (2001). System medialny Francji, Warszawa: Elipsa Dom Wydawniczy.
Hendrykowski, M., (2015). Metodologia nowej historii filmu, Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 26, 311-313.

Jarosz, D., Pasztor, M. (2008). Stosunki polsko – francuskie 1944 – 1980. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Kandulski, S. (2012). Niebieska jak niebo, biała jak wapno, czerwona jak krew. Cała prawda o rewolucji francuskiej na podstawie filmu „Danton” w reżyserii Andrzeja Wajdy, Człowiek i społeczeństwo [online] t. XXXIV, 163-176. [13 X 2023];
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6136/1/kand.pdf
Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.

Płażewski, J. (1993). 75 najważniejszych międzynarodowych festiwali filmowych za granicą. Warszawa: Film Polski.
Sirecka – Wołodko, M. (2011). Zagraniczna polityka kulturalna Polski w latach 1956-1970. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szczepańska, A. (2021). Une histoire visuelle de Solidarność. Paris : Éditions de la Maison des sciences de l’homme.

Opublikowane: 2025-02-26



Barbara Głębicka-Giza  barbara.glebicka-giza@mail.umcs.pl

Afiliacja: ,  Polska





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe