GenAI in scholarly communication in light of interviews with humanists, theologians and artists in the early stages of their careers in 2023 and 2024

Abstrakt

Cel: W artykule przedstawiono opinie na temat wpływu GenAI na różne aspekty komunikacji naukowej w świetle wywiadów z przedstawicielami trzech dziedzin: humanistyki, teologii oraz dziedziny sztuki.

Metody: Wywiady podłużne odbyły się w dwóch turach – wiosną 2023 i 2024 roku (projekt NCN nr 2022/45/B/HS2/00041) z badaczami z następujących dyscyplin: lingwistyka, literaturoznawstwo, historia, archeologia, filozofia, polonistyka, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce, teologia, sztuki muzyczne, sztuki filmowe oraz plastyczne.

Rezultaty: Stwierdzono dużą różnicę w doświadczeniach w korzystaniu z GenAI przez polskich respondentów pomiędzy dwiema turami wywiadów; chociaż po roku wzrosło zainteresowanie GenAI, ale nadal było to raczej dopiero rozpoznawanie i wstępna eksploracja zjawiska.

Wartość: Wyniki mogą być wykorzystane do przyszłych analiz porównawczych, zarówno w czasie, jak i wśród respondentów z różnych dziedzin oraz krajów. Opisany tu fragment wyników z polskich wywiadów jest także wkładem do międzynarodowej analizy Harbingers 3.

Słowa kluczowe

początkujący naukowcy


Ansari, A.N., Ahmad, S. & Bhutta, S.M. (2023). Mapping the global evidence around the use of ChatGPT in higher education: A systematic scoping review. Education and Information Technologies. DOI: 10.1007/s10639-023-12223-4
Conroy, G. (2023). Scientists used ChatGPT to generate an entire paper from scratch — but is it any good? Nature 619, 443-444. DOI: 10.1038/d41586-023-02218-z
Duarte, F. (2024). Number of ChatGPT Users (June 2024). Blog Post. Exploding Topics. https://explodingtopics.com/blog/chatgpt-users
Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., … & Wright, R. (2023). “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 1026242. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642
European Research Council (2023). Foresight: Use and impact of Artificial Intelligence in the scientific process. Retrieved from https://erc.europa.eu/sites/default/files/2023-12/AI_in_science.pdf
Fui-Hoon Nah, F., Zheng, R., Cai, J., Siau, K., & Chen, L. (2023). Generative AI and ChatGPT: Applications, challenges, and AI-human collaboration. Journal of Information Technology Case and Application Research, 25(3), 277-304. DOI: 10.1080/15228053.2023.2233814
Gioia, Denny (2021). A Systematic Methodology for Doing Qualitative Research. The Journal of Applied Behavioral Science, 57(1), 20-29.
Herman, E., Nicholas, D., Abrizah, A., Revez, J., Rodrí guez Bravo, B., Swigon, M., Clark, D., Xu, J., Watkinson, A. (2024, in press). The impact of AI on the post-pandemic generation of early career researchers: what we know or can predict from the published literature. Learned Publishing.
Hosseini, M., Gao, C. A., Liebovitz, D. M., Carvalho, A. M., Ahmad, F. S., Luo, Y., MacDonald, N., Holmes, K.L. & Kho, A. (2023). An exploratory survey about using ChatGPT in education, healthcare, and research. Plos One, 18(10), e0292216. DOI: 10.1371/journal.pone.0292216
Imran, M., & Almusharraf, N. (2023). Analyzing the role of ChatGPT as a writing assistant at higher education level: A systematic review of the literature. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep464. DOI: 10.30935/cedtech/13605
Ji, Z., Lee, N., Frieske, R., Yu, T., Su, D., Xu, Y., Ishii, E., Bang, Y.J., Madotto, A. & Fung, P. (2023). Survey of hallucination in natural language generation. ACM Computing Surveys, 55(12), 1-38. DOI: 10.1145/3571730
Magnani, Giovanna; Gioia, Denny (2023). Using the Gioia Methodology in international business and entrepreneurship research. International Business Review, 32(2), 102097.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis [28 paragraphs]. Forum QualitativeSozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204
Nordling, L. (2023). How ChatGPT is transforming the postdoc experience. Nature, 622, 655-657. DOI: 10.1038/d41586-023-03235-8
Salah, M., Al Halbusi, H., & Abdelfattah, F. (2023). May the force of text data analysis be with you: Unleashing the power of generative AI for social psychology research. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, 1(2). DOI: 10.1016/j.chbah.2023.100006
Susarla, A., Gopal, R., Thatcher, J. B., & Sarker, S. (2023). The Janus effect of Generative AI: Charting the path for responsible conduct of scholarly activities in information systems. Information Systems Research, 34(2), 399-408. DOI: 10.1287/isre.2023.ed.v34.n2
Van Noorden, R., & Perkel, J. M. (2023). AI and science: what 1,600 researchers think. Nature, 621(7980), 672-675. DOI: 10.1038/d41586-023-02980-0
Zielinski, C., Winker, M.A., Aggarwal, R., Ferris, L.E., Heinemann, M., Lapeña, J.F., Pai, S.A., Ing, E., Citrome, L., Alam, M., Voight, M., Habibzadeh, F., for the WAME Board. (2023). Chatbots, Generative AI, and scholarly manuscripts. WAME recommendations on Chatbots and Generative Artificial Intelligence in relation to scholarly publications. WAME. May 31, 2023. Retrieved from https://wame.org/page3.php?id=106

Anonimizacja:
Xx1
Xx2
Xx3

Opublikowane: 2025-04-08



Marzena Świgoń  marzena.swigon@uwm.edu.pl
https://orcid.org/0000-0003-3600-8349






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe