GenAI in scholarly communication in light of interviews with humanists, theologians and artists in the early stages of their careers in 2023 and 2024
Abstrakt
Cel: W artykule przedstawiono opinie na temat wpływu GenAI na różne aspekty komunikacji naukowej w świetle wywiadów z przedstawicielami trzech dziedzin: humanistyki, teologii oraz dziedziny sztuki.
Metody: Wywiady podłużne odbyły się w dwóch turach – wiosną 2023 i 2024 roku (projekt NCN nr 2022/45/B/HS2/00041) z badaczami z następujących dyscyplin: lingwistyka, literaturoznawstwo, historia, archeologia, filozofia, polonistyka, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce, teologia, sztuki muzyczne, sztuki filmowe oraz plastyczne.
Rezultaty: Stwierdzono dużą różnicę w doświadczeniach w korzystaniu z GenAI przez polskich respondentów pomiędzy dwiema turami wywiadów; chociaż po roku wzrosło zainteresowanie GenAI, ale nadal było to raczej dopiero rozpoznawanie i wstępna eksploracja zjawiska.
Wartość: Wyniki mogą być wykorzystane do przyszłych analiz porównawczych, zarówno w czasie, jak i wśród respondentów z różnych dziedzin oraz krajów. Opisany tu fragment wyników z polskich wywiadów jest także wkładem do międzynarodowej analizy Harbingers 3.
Słowa kluczowe
początkujący naukowcy
Bibliografia
Ansari, A.N., Ahmad, S. & Bhutta, S.M. (2023). Mapping the global evidence around the use of ChatGPT in higher education: A systematic scoping review. Education and Information Technologies, 29, 11281–11321. doi: 10.1007/s10639-023-12223-4.
Capurro, R. (2020). The age of Artificial Intelligences: A personal reflection. International Review of Information Ethics, 28.
Conroy, G. (2023). Scientists used ChatGPT to generate an entire paper from scratch — but is it any good? Nature, 619, 443–444. doi: 10.1038/d41586-023-02218-z
Duarte, F. (2024). Number of ChatGPT users (June 2024) [online]. Exploding Topics. Retrieved from: https://explodingtopics.com/blog/chatgpt-users.
Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., ... & Wright, R. (2023). “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 1026242. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642.
European Research Council (2023). Foresight: Use and impact of Artificial Intelligence in the scientific process [online]. https://erc.europa.eu/sites/default/files/2023-12/AI_in_science.pdf.
Floridi, L. (2023). The Ethics of Artificial Intelligence: principles, challenges, and opportunities. Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oso/9780198883098.001.0001.
Fui-Hoon Nah, F., Zheng, R., Cai, J., Siau, K., & Chen, L. (2023). Generative AI and ChatGPT: Applications, challenges, and AI-human collaboration. Journal of Information Technology Case and Application Research, 25(3), 277–304. doi: 10.1080/15228053.2023.2233814.
Gioia, D. (2021). A systematic methodology for doing qualitative research. Journal of Applied Behavioral Science, 57(1), 20–29.
Herman, E., Nicholas, D., Abrizah, A., Revez, J., Rodríguez Bravo, B., Swigon, M., Clark, D., Xu, J., Watkinson, A. (2024). The impact of AI on the post-pandemic generation of early career researchers: What we know or can predict from the published literature. Learned Publishing, 37(4), e1623. doi: 10.1002/leap.1623.
Hosseini, M., Gao, C. A., Liebovitz, D. M., Carvalho, A. M., Ahmad, F. S., Luo, Y., MacDonald, N., Holmes, K.L. & Kho, A. (2023). An exploratory survey about using ChatGPT in education, healthcare, and research. Plos One, 18(10), e0292216. doi: 10.1371/journal.pone.0292216.
Imran, M., & Almusharraf, N. (2023). Analysing the role of ChatGPT as a writing assistant at higher education level: A systematic review of the literature. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep464. doi: 10.30935/cedtech/13605.
Ji, Z., Lee, N., Frieske, R., Yu, T., Su, D., Xu, Y., Ishii, E., Bang, Y.J., Madotto, A. & Fung, P. (2023). Survey of hallucination in natural language generation. ACM Computing Surveys, 55(12), 1–38. doi: 10.1145/3571730.
Magnani, G. & Gioia, D. (2023). Using the Gioia Methodology in international business and entrepreneurship research. International Business Review, 32(2), 102097.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis [28 paragraphs]. Forum QualitativeSozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204.
Nicholas, D., Swigon, M., Clark, D., Abrizah, A., Revez, J., Herman, E., Rodrigues-Bravo, B., Xu, J., Watkinson, A. (2024). The impact of generative AI on the scholarly communications of early career researchers: An international, multi-disciplinary study. Learned Publishing, 37(4), e1628. doi: 10.1002/leap.1628.
Nordling, L. (2023). How ChatGPT is transforming the postdoc experience. Nature, 622, 655–657. doi: 10.1038/d41586-023-03235-8.
Salah, M., Al Halbusi, H., & Abdelfattah, F. (2023). May the force of text data analysis be with you: Unleashing the power of generative AI for social psychology research. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, 1(2). doi: 10.1016/j.chbah.2023.100006.
Susarla, A., Gopal, R., Thatcher, J. B., & Sarker, S. (2023). The Janus effect of Generative AI: Charting the path for responsible conduct of scholarly activities in information systems. Information Systems Research, 34(2), 399–408. doi: 10.1287/isre.2023.ed.v34.n2.
Świgoń, M. (2023a). Early career researchers in art, humanities and theology at the time of external crises – in light of the first round of longitudinal interviews of spring 2023. Zagadnienia Informacji Naukowej, 61(1), 52–70.
Świgoń, M. (2023b). How do early career researchers perceive success in their fields? – report on interviews with humanists, theologians and scientists-artists in Poland. Zagadnienia Informacji Naukowej, 61(2), 32–49. doi: 10.36702/zin2023.02.02.
Świgoń, M., Nicholas, D. (2023). Scholarly communication of early career researchers – organisation of international research with the participation of Poles and its Polish follow-up. Media – Kultura – Komunikacja społeczna, 19, 133–148. doi: 10.31648/mkks.8595.7008.
Van Noorden, R., & Perkel, J. M. (2023). AI and science: What 1,600 researchers think. Nature, 621, 672–675. doi: 10.1038/d41586-023-02980-0.
Zielinski, C., Winker, M.A., Aggarwal, R., Ferris, L.E., Heinemann, M., Lapeña, J.F., Pai, S.A., Ing, E., Citrome, L., Alam, M., Voight, M., Habibzadeh, F. (2023). Chatbots, Generative AI, and scholarly manuscripts. WAME recommendations on Chatbots and Generative Artificial Intelligence in relation to scholarly publications [online]. WAME. [May 31, 2023]. Retrieved from: https://wame.org/page3.php?id=106.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe