Eye tracking jako jeden ze sposobów oceny doświadczeń użytkownika (UX)


Weronika Kortas 
https://orcid.org/0000-0002-4276-7651

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu ,  Polska

Adam Szalach 
https://orcid.org/0000-0001-8040-001X

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Akademia Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu ,  Polska

Abstrakt

Cel/Teza: Zastosowanie technologii eye trackingu jako metody i techniki pomiarowej w badaniach nad user experience otwiera nowe możliwości w zrozumieniu sposobu, w jaki ludzie odbierają i reagują na różnego rodzaju interakcje z technologią. Koncepcja/Metody badań: Śledzenie ruchu oka użytkownika podczas korzystania z interfejsów pozwala na dokładniejszą analizę, co przyciąga ich uwagę i jakie elementy wpływają na ich zachowanie. Analiza piśmiennictwa jest wykorzystana do uporządkowania terminologii oraz przedstawienia wybranych przykładów realizowanych badań. Wyniki i wnioski: Zastosowanie eye trackingu w badaniach nad UX umożliwia dogłębne zrozumienie reakcji użytkowników na interfejsy oraz identyfikację czynników wpływających na ich doświadczenie z produktami technologicznymi. Oryginalność/Wartość poznawcza: Artykuł koncentruje się na wykorzystaniu eye trackingu w kontekście badań nad user experience, co przynosi nowe spojrzenie na zrozumienie zachowań użytkowników w interakcjach z technologią, oraz wnosi wartość poprzez analizę literatury i przykłady badań.

Badania zostały przeprowadzone w ramach projektu BITSCOPE o nr 2021/03/Y/ST6/00002 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w ramach programu CHIST-ERA IV, który otrzymał dofinansowanie na podstawie Umowy Finansowej nr 857925 w ramach Programu finansowania badań naukowych i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020.

Słowa kluczowe

user experience, eye tracking, badania użytkowników, okulografia, użyteczność


• Batorski, D., Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe założenia metodologiczne. Studia Socjologiczne, 3(182). https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2006_nr3_s.99_132.pdf.
• Bergstrom, J. R., & Schall, A. J., eds. (2014). Eye tracking in user experience design. Morgan Kaufmann.
• Byrne, M. D., Anderson, J. R., Douglass, S., & Matessa, M. (1999). Eye tracking the Visual Search of Click-down Menus. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York, USA. DOI: 10.1145/302979.303118.
• Duchowski, A. T. (2017). Eye tracking methodology. Springer.
• Gordon, K., & Rohrer, Ch. (2022). A Guide to Using User-Experience Research Methods [online]. NN Group [15.01.2024], https://www.nngroup.com/articles/guide-ux-research-methods/
• Grzybowski, A. (2007). Badania elektrodiagnostyczne. Przegląd okulistyczny, 5(19), 1-2.
• Hervet, G., Guérard, K., Tremblay, S., & Saber Chtourou, M. (2011). Is Banner Blindness Genuine? Eye tracking Internet Text Advertising. Applied Cognitive Psychology, 25. DOI: 10.1002/acp.1742.
• Holmqvist, K., Andersson R. (2015). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press.
• Hughes, J. (2012). Editor’s Introduction: Internet Research Methods. In: Hughes, J., ed. (2012). Sage Internet Research Methods, pp. XXI–XXXIX. Sage Publications. DOI: doi.org/10.4135/9781446263327.
• Kowalczyk, K. (2023). Czym są badania ewaluacyjne? [online] Firmbee [17.01.2024], https://firmbee.com/pl/badania-ewaluacyjne.
• Lardinois, F. (2020). BMW launches gaze detection so your car knows what you’re looking at, [online] TechCrunch [17.01.2024], https://techcrunch.com/2020/01/07/bmw-launches-gaze-detection-so-your-car-knows-what-youre-looking-at/.
• Mościchowska, I., & Rogoś-Turek, B. (2017). Badania jako podstawa projektowania User Experience. Warszawa.
• Norman, D., & Nielsen, J. (2017). The Definition of User Experience (UX), [online]. NN Group, [15.01.2024], https://www.nngroup.com/articles/definition-user-experience/
• Osiński, G., Osińska, V., Niedźwiecka-Ambroziak, J., Krysiński, P., & Szalach, A. (2018). Analiza wizualna układów kompozycyjnych okładek książek metodą eye trackingu. Przegląd Biblioteczny, 86(3).
• Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie Żak
• Radek. (2024) Badania Eksploracyjne, [online]. The Story, [15.01.2024], https://thestory.is/pl/journal/badania-eksploracyjne/
• Siuda, P., ed. (2016). Metody Badań Online, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
• Szalach, A. (2019). Eye tracking as a method of testing the usability of e-learning portals. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 17, 289-304, DOI: 10.24917/20811861.17.20.
• Wąsikowska, B. (2015). Eye tracking in marketing research. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 36, 177-192. DOI: 10.18276/si.2015.36-13.

Opublikowane: 2025-02-26



Weronika Kortas  wkortas@umk.pl
https://orcid.org/0000-0002-4276-7651

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu ,  Polska

Biogram:

Dr Weronika Kortas pracuje jako adiunkt w Instytucie Badań Informacji i Komunikacji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze obejmują społeczności internetowe - zaspokajanie potrzeb informacyjnych i komunikacyjnych ich członków, projektowanie zorientowane na użytkownika, User Experience (UX) oraz czytanie społecznościowe. Najważniejsze publikacje: Miejsca czytelnicze na Facebooku. Perspektywa użytkowników (Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2023); Architektura Informacji. Badania i Praktyka (pod red. Ewy Głowackiej i Weroniki Kortas, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2022); Członkowie polskich grup w serwisie Facebook a zjawisko czytania społecznościowego (Przegląd Biblioteczny, R. 87 z. 2, 2019, s. 185-198).

Adam Szalach 
https://orcid.org/0000-0001-8040-001X

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Akademia Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu ,  Polska

Biogram:

Dr inż. Adam Szalach stopień doktora w zakresie nauk społecznych uzyskał na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w 2023 r. Absolwent oraz wykładowca Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu na wydziale Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na kierunkach Informatyka i Informatyka Medialna. W swojej pracy naukowej zajmuje się wykorzystaniem technologii eye tracking w analizie portali edukacyjnych, informacyjnych, architektury informacji witryn sieciowych oraz projektowaniem i oceną użyteczności interfejsów. Najważniejsze publikacje: Analiza wizualna układów kompozycyjnych okładek książek metodą eye trackingu, Przegląd Biblioteczny 2018. (86) nr 3; Eye tracking as a method of testing the usability of e-learning portals. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 2019, vol. 17





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe