Działania bibliotek i organizacji bibliotecznych na rzecz promowania inkluzywności i różnorodności w odniesieniu do społeczności LGBTQ+
Przemysław Krysiński
Afiliacja: , Polska
Natalia Pamuła
http://orcid.org/0000-0002-0686-7268
Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – Przedmiotem artykułu są działania stowarzyszeń bibliotecznych i bibliotek publicznych w zakresie promowania inkluzywności i otwarcia na problemy osób ze społeczności LGBTQ+. Celem jest zaprezentowanie wybranych inicjatyw podejmowanych z myślą o wspieraniu osób nieheteronormatywnych i przedstawienie bibliotek publicznych jako instytucji odgrywających istotną rolę w promowaniu różnorodności. Metoda – Zastosowano metodę wielokrotnego studium przypadku, za pomocą której dokonano przeglądu działań podejmowanych w ramach najważniejszych stowarzyszeń i organizacji bibliotecznych oraz zwrócono uwagę na przykładowe działania inicjowane przez biblioteki publiczne w Polsce i zagranicą. Wyniki – W wyniku przeprowadzonej analizy zauważono, że zagadnienia związane z promowaniem różnorodności w bibliotekach w odniesieniu do osób ze społeczności LGBTQ+ coraz częściej stanowią przedmiot zainteresowania członków stowarzyszeń bibliotecznych, funkcjonujących zarówno na szczeblu lokalnym, jak i międzynarodowym. Zgodnie z ich zaleceniami, coraz więcej bibliotek publicznych decyduje się na poszerzanie swojej działalność o wszelkiego rodzaju wydarzenia promujące otwartość i inkluzywność wśród lokalnej społeczności. Wnioski – Działania bibliotek wykraczające poza katalog typowych usług bibliotecznych wymagają głębszej analizy. Biblioteki mają szansę odgrywać istotną rolę w promowaniu właściwych postaw i w walce z uprzedzeniami, zwłaszcza w stosunku do osób nieheteronormatywnych, co ma wyjątkowe znaczenie w Polsce – kraju, w którym przez ostatnie lata osoby ze społeczności LGBTQ+ wielokrotnie stawały się celem ataków ze strony partii rządzącej, przedstawicieli polskiego rządu czy głowy państwa.
Słowa kluczowe
Biblioteki; Inkluzywność; LGBTQ ; Różnorodność; Społeczność LGBTQ ; Stowarzyszenia
Bibliografia
"1969": The Stonewall Uprising (2024). [online] [21.02.2024], https://guides.loc.gov/lgbtq-studies/stonewall-era.
B.2 Intellectual Freedom (Old Number 53). About ALA (2024). [21.02.2024], https://tinyurl.com/3pxpy3pw.
About. ALIA (2024). [online] [21.02.2024], https://rainbow.alia.org.au/about.
Aktualności/Dzień Dumy w Bibliotece (2023). [online] [26.02.2024], https://bibliotekagdynia.pl/pl/artykuly/dzien-dumy-w-bibliotece.
Barbara Gittings. LGBT 50th Anniversary July 4, 2015 (2015). [online] [21.02.2024], https://lgbt50.org/barbara-gittings.
Biblioteka Azyl (2024). [online] [23.02.2024], https://labirynt.com/bibliotekaazyl.
Biblioteka Queer w BUW (2024). [online] [26.02.2024], https://partycypacyjny.uw.edu.pl/course/view.php?id=92.
Biblioteka Queer w BUW-ie! (2022). [online] [26.02.2024], https://rownowazni.uw.edu.pl/biblioteka-queer-w-buw-ie.
Chaimbault-Petitjean T. (2019). Working on LGBTQ+ issues in a library association: the French Légothèque working group [online] [21.02.2024], https://library.ifla.org/id/eprint/2820/1191-chaimbault-en.pdf.
Das Centrum (2024). [online] [21.02.2024], https://www.csgkoeln.org.
Factora J. (2023). In Ontario, Butch Bikers Formed a Human Chain to Protect a Drag Queen Story Hour [online] Them [29.02.2024], https://www.them.us/story/butch-bikers-protect-drag-queen-story-hour.
Floods A. (2019). Protest seeks to stop US libraries supporting Drag Queen Story Hour [online] The Guardian [21.02.2024], https://www.theguardian.com/books/2019/aug/07/protest-seeks-to-stop-us-libraries-supporting-drag-queen-story-hour.
GLBT Controlled Vocabularies and Classification Schemes (2024). [online] [21.02.2024], https://www.ala.org/rt/rrt/popularresources/vocab.
Hensman Kettrey H., Davis A. J. (2023). Tennessee’s drag ban rehashes old culture war narratives [online] The Conversation [29.02.2024], https://theconversation.com/tennessees-drag-ban-rehashes-old-culture-war-narratives-201623.
Historie Støtteforeningen (2024). [online] [23.02.2024], https://stf-lgbt-bibl.dk/lgbt-stotteforening-bibliotek/historie.
Homosaurus Vocabulary Site (2024). [online] [23.02.2024], https://homosaurus.org/about.
IA Archives & Library: About (2024). [online] [23.02.2024], https://lgbtqiowa.org/about.
IFLA LGBTQ Users Special Interest Group (2024). [online] [21.02.2024], https://iflalgbtqusers.wordpress.com.
Integracyjny Klub Czytelniczy (2024). [online] [23.02.2024], https://www.falarownosci.org/integracyjny-klub-czytelniczy.
Kuga M. (2018). Some Libraries Are Facing Backlash Against LGBT Programs — And Holding Their Ground (2024). [online] BuzzFeed [29.02.2024], https://www.buzzfeednews.com/article/mitchellkuga/librarians-drag-queen-story-hour-lgbt-safe-spaces
Lamarche U. (2017). Drag Queen Story Hour Puts the Rainbow in Reading [online] The New York Times [29.02.2024], https://www.nytimes.com/2017/05/19/style/drag-queen-story-hour-puts-the-rainbow-in-reaLGBTQ
LGBTQ Initiative (2024). [online] [23.02.2024], https://www.nypl.org/lgbtq-initiative.
LGBT+ Library (2024). [online] [23.02.2024], https://lgbt.dk/en/lgbt-library.
LGBTQ+ Titles Targeted for Censorship: Stand Against Book Banning (2023). [online] [23.02.2024], https://www.nypl.org/blog/2023/06/23/lgbtq-titles-targeted-censorship-stand-against-book-banning.
LGBTQ Users Special Interest Group (2024). [online] [21.02.2024], https://www.ifla.org/units/lgbtq.
Libraries Respond: Drag Queen Story Hour (2024). [online] [dostęp: 29 lutego 2024]. Dostępny w WWW: https://www.ala.org/advocacy/libraries-respond-drag-queen-story-hour.
Libraries Respond: Services to LGBTQIA+ People (2024). [online] [21.02.2024], https://www.ala.org/advocacy/diversity/librariesrespond/Services-LGBTQ.
Love & Resistance: Stonewall 50 (2019). [online] [23.02.2024], https://www.nypl.org/events/exhibitions/stonewall50.
Mediateka MeMo: Galerie (2024). [online] [26.02.2024], https://memo.lodz.pl/galerie.
Mildner P., Zgorzelska M. (2016). Kształtowanie więzi czytelnik – biblioteka [w:] Biblioteka na miarę – przestrzeń, zasoby, usługi, pod red. M. Świrad i B. Żmigrodzkiej, Wrocław, s. 28.
Montague R. A. (2015). Leading and Transforming LGBTQ Library Services [online] [21.02.2024], https://library.ifla.org/id/eprint/1288/1/128-montague-en.pdf.
Moody O. (2023). Drag queen storytime ignites German culture war [online] The Times [29.02.2024], https://www.thetimes.co.uk/article/drag-queen-storytime-ignites-german-culture-war-6bgdkbvkz.
Morawiec B. M. (2019). Biblioteka w Trelleborgs w Szwecji otrzymała certyfikat LGBT [online] Lustro Biblioteki [27.02.2024], https://lustrobiblioteki.pl/2019/10/biblioteka-w-trelleborgs-w-szwecji-otrzymala-certyfikat-lgbt.
Na mapie Torunia pojawił się Równik, bezpieczna przystań dla osób LGBT+ (2024). [online] [23.02.2024], https://queer.pl/news/205204/na-mapie-torunia-pojawil-sie-rownik-bezpieczna-przystan-dla-osob-lgbt.
O’Brian J. (2018). The Psychology of Drag [online] Psychology Today [29.02.2024], https://www.psychologytoday.com/us/blog/all-things-lgbtq/201801/the-psychology-drag.
Organisation IHLIA (2024). [online] [21.02.2024], https://ihlia.nl/en/about-us/organisation.
Our Manifesto (2024). [online] [23.02.2024], https://lgbtqiowa.org/lial-manifesto.
Over the Rainbow Book List Committee (2024). [online] [21.02.2024], https://www.ala.org/rt/rrt/about/committees/glb-otr.
Rainbow Round Table History Timeline (2024). [online] [21.02.2024], https://www.ala.org/rt/rrt/about/history.
Różnorodność w akcji: koszalińskie spotkania i dialogi (2024). [online] [23.02.2024], https://www.falarownosci.org/services-1.
Sage A. (2023). Drag queens barred from reading to children in French library [online] The Times [29.02.2024], https://www.thetimes.co.uk/article/drag-queens-barred-from-reading-to-children-in-french-library-bxp2h0pzh.
Tęczowe książki (2024). [online] [23.02.2024], https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zyqrnMooLwC7YF8ujhxe4eTuYp37nR27z3PbbQDV0gg/htmlview.ding.html?_r=0.
Tęczowe MeMo. Panel dyskusyjny: Jak wspierać dorastające osoby LGBTQ+? (2023). [online] [26.02.2024], https://biblioteka.lodz.pl/wydarzenia/teczowe-memo-panel-dyskusyjny-jak-wspierac-dorastajace-osoby-lgbtq.
Trelleborgs bibliotek är HBTQ-certifierat (2024). [online] [27.02.2024], https://bibliotek.trelleborg.se/sv/trelleborgs-bibliotek-%C3%A4r-hbtq-certifierat.
What is Drag Story Hour? (2024). [online] [29.02.2024], https://www.dragstoryhour.org/about.
Wooley S. (2020). Protesters surround drag queen reading event at library in Melbourne’s west (2024). [online] 7News [29.02.2024], https://7news.com.au/news/vic/protesters-surround-drag-queen-reading-event-at-library-in-melbournes-west-c-659729.amp.
Warszawski Miesiąc Równości (2024). [online] [21.02.2024], https://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/archiwum/17-wydarzenia-kulturalne/5405-warszawski-miesiac-rownosci.
Afiliacja: , Polska
http://orcid.org/0000-0002-0686-7268
Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe