Między prostotą a złożonością – prawo Hicka i prawo Teslera w projektowaniu interfejsów użytkownika
Jacek Tomaszczyk
Anna Matysek
Abstrakt
Cel/Teza: Celem artykułu jest zrozumienie dynamiki równowagi między prostotą a złożonością w projektowaniu interfejsów użytkownika oraz identyfikacja kluczowych strategii, które projektanci mogą wykorzystać do tworzenia intuicyjnych i efektywnych interfejsów użytkownika.
Koncepcja/Metody badań: Dokonano analizy piśmiennictwa z zakresu projektowania interfejsów i wrażeń użytkownika pod kątem zasad projektowania systemów w kontekście prawa Hicka i prawa Teslera.
Wyniki i wnioski: Dwa pozornie przeciwstawne pojęcia, prostota i złożoność, mogą być uwzględnione jednocześnie w projekcie interfejsu. Optymalna równowaga między nimi osiągana jest za pomocą różnych wzorców i strategii, takich jak progresywne ujawnianie funkcjonalności, hierarchizacja opcji, ukrywanie zaawansowanych możliwości.
Zastosowania praktyczne: Zastosowanie w projektowaniu zasad, które sprawiają, że interfejsy użytkownika są łatwe w obsłudze, a jednocześnie oferują pełen zakres funkcjonalności.
Oryginalność/Wartość poznawcza: W literaturze przedmiotu nie konfrontowano ze sobą praw stosowanych w projektowaniu interfejsów użytkownika.
Słowa kluczowe
Funkcjonalność; Interakcja człowiek-komputer; Prawo Hicka; Prawo Teslera; Projektowanie interfejsów użytkownika; Użyteczność
Bibliografia
Busby, R. D. (2021). Tesler’s Law and Learning Complexity [online]. [14.12.2023], https://digitalcommons.imsa.edu/pres_pr/64
Deary, I. J. (2000). Looking Down on Human Intelligence: From Psychometrics to the Brain. Oxford: Oxford University Press.
Design patterns. (b.d.). [9.04.2024], https://ui-patterns.com/patterns
Dewra, H. (2023, January 21). The Trade-off between Complexity and Ease of Use: Designing for the User: Tesler’s Law [online]. Medium, [14.12.2023], https://bootcamp.uxdesign.cc/the-trade-off-between-complexity-and-ease-of-use-designing-for-the-user-teslerslaw-b4342f3626c3
Dmytryshyna, O. (2023, June 30). Using Hick’s Law to help users make decisions [online]. LogRocket Blog, [12.12.2023], https://blog.logrocket.com/ux-design/using-hicks-law-help-users-make-decisions/
Helander, M. G. (2007). Using design equations to identify sources of complexity in human–machine interaction. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 8(2), 123–146. https://doi.org/10.1080/14639220601092442
Hick, W. E. (1952). On the Rate of Gain of Information. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 4(1), 11–26. http://dx.doi.org/10.1080/17470215208416600
Hyman, R. (1953). Stimulus information as a determinant of reaction time. Journal of Experimental Psychology, 45(3), 188–196. https://doi.org/10.1037/h0056940
Lidwell, W., Holden, K., Butler, J. (2010). Universal Principles of Design: 125 Ways to Enhance Usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better Design Decisions, and Teach through Design. Beverly MA: Rockport Publishers.
Liu, W., Gori, J., Rioul, O., Beaudouin-Lafon, M. (2020). How Relevant is Hick’s Law for HCI? In: Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ‘20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1–11. http://dx.doi.org/10.1145/3313831.3376878
Liu, W., Oulasvirta, A., Rioul, O., Beaudouin-Lafon, M., Guiard, Y. (2019). Information theory: An analysis and design tool for HCI [online]. In: International Conference on Human Factors in Computing Systems. Workshop on Computational Modeling in Human-Computer Interaction, May 2019, Glasgow, United Kingdom, https://hal.telecom-paris.fr/hal-02300784
Morville, P., Callender, J. (2011). Wzorce wyszukiwania: Projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Proctor, R. W., & Schneider, D. W. (2018). Hick’s law for choice reaction time: A review. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 71(6), 1281–1299. http://dx.doi.org/10.1080/17470218.2017.1322622
Sears, A., Jacko, J. A., Chu, J., Moro, F. (2001). The role of visual search in the design of effective soft keyboards. Behaviour & Information Technology, 20(3), 159–166. http://dx.doi.org/10.1080/01449290110049790
Soegaard, M. (2020, July 26). Hick’s Law: Making the choice easier for users [online]. The Interaction Design Foundation, [14.12.2023], https://www.interaction-design.org/literature/article/hick-s-law-making-the-choice-easier-for-users
Spillers, F. (2015, July 5). Progressive Disclosure [online]. Interaction Design Foundation, [13.12.2023], https://www.interaction-design.org/literature/book/the-glossary-of-human-computer-interaction/progressive-disclosure
Tidwell, J., Brewer, C., Valencia-Brooks, A. (2021). Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Voce, J., Havemann, L., Grussendorf, S., Coombs, A., Loughlin, C. (2014). RIG update: M25 learning technology group [online]. ALT Newsletter, [14.12.2023], https://newsletter.alt.ac.uk/2014/08/rig-update-m25-learning-technology-group/
Weave Media Team. (2023, June 29). Tesler’s Law: Designing for inevitable complexity [online]. Kubo, [12.12.2023], https://medium.com/kubo/teslers-law-designing-forinevitable-complexity-43e07d457f65
Yablonski, J. (2021). Prawa UX: Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe