Początkujący naukowcy w dziedzinach artystycznych, humanistycznych i teologicznych w Polsce w dobie kryzysów zewnętrznych – w świetle pierwszej rundy wywiadów podłużnych z wiosny 2023 roku

Abstrakt

Cel: Opisano wpływ kryzysów zewnętrznych, tzn. pandemii, wojny w Ukrainie, inflacji i reform nauki i szkolnictwa wyższego na pracę badaczy rozpoczynających swoje kariery naukowe.

Metody badań: Grupę respondentów stanowili początkujący badacze z nauk humanistycznych, teologicznych oraz dziedziny sztuki. Przeprowadzono jakościową analizę swobodnych wypowiedzi z pierwszej rundy wywiadów pogłębionych. Polski projekt (2023-) jest kontynuacją dwóch międzynarodowych projektów Harbingers, które obejmowały wywiady podłużne z młodymi naukowcami w kontekście zmian technologicznych (2016–2018) oraz pandemii (2020–2022).

Wyniki i wnioski: Wykorzystując cytaty z wywiadów z wiosny 2023 roku, opisano wpływ kryzysów zewnętrznych na pracę początkujących badaczy z trzech dziedzin. Najczęściej w tej grupie przyznawano się do odczucia przepracowania, czasami – niedowartościowania, rzadziej – wypalenia zawodowego. Wybrzmiały problemy finansowe młodego pokolenia polskich naukowców.

Oryginalność: Podjęto próbę scharakteryzowania warunków funkcjonowania polskich badaczy rozpoczynających kariery w dziedzinach artystycznych, humanistycznych i teologicznych.

Słowa kluczowe

Początkujący naukowcy; Humaniści; Naukowcy-artyści; Teologowie; Pandemia; Wojna; Inflacja; Reformy nauki i szkolnictwa wyższego; Polska


Donina, D.; Pokorska, A.; Antonowicz, D.; Jaworska, M. (2022). A cultural perspective of higher education governance reform in Poland: divergent interpretations by rectors across distinct categories of universities, Journal of Higher Education Policy and Management, 6(44), 596–612.

Interdyscyplinarne Laboratorium Badań Wojny w Ukrainie (2022). Ukraińscy naukowcy w czasie wojny – wyniki badania. [19.07.2023] https://inter-lab-wojna-ukraina.up.krakow.pl/2022/11/16/ukrainscy-naukowcy-w-czasie-wojny-wyniki-badania/

Karwowski, M. (2021). Wyniki badania dotyczącego zdrowia psychicznego doktorantów. Krajowa Reprezentacja Doktorantów w ramach projektu PhD Mental Health. [19.07.2023] https://forumakademickie.pl/zycie-akademickie/wyniki-badania-dotyczacego-zdrowia-psychicznego-doktorantow/

Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis [28 paragraphs]. Forum QualitativeSozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20, [19.07.2023] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204

Nicholas, D.; Herman, E.; Boukacem-Zeghmouri, Ch.; Watkinson, A.; Sims, D.; Rodríguez Bravo, B.; Świgoń, M.; Abrizah, A.; Xu, J.; Serbina, G.; Jamali, H. R.; Tenopir, C.; Allard, S. (2022). Early career researchers in the pandemic-fashioned ‘new scholarly normality’: voices from the research fronline. Profesional de la información, 5(31), e310510.

Świgoń M.; Nicholas, D. (2023, w druku/in press), „Komunikacja naukowa badaczy na wczesnym etapie kariery – organizacja międzynarodowych badań z udziałem Polaków oraz ich polskiej kontynuacji”/Scholarly communication of early career researchers – organisation of international research with the participation of Poles and its Polish follow-up. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, (19). DOI: 10.31648/mkks.8595

Świgoń, M.; Nicholas, D. (2017). Postawy i zachowania młodych naukowców – doniesienie z pierwszego etapu badań międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem polskich respondentów, Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, 55, 2(110), 156–170.


Opublikowane: 2023-10-19



Marzena Świgoń  marzena.swigon@uwm.edu.pl
https://orcid.org/0000-0003-3600-8349


Biogram:

MARZENA ŚWIGOŃ, profesor nauk społecznych, dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, redaktor naczelna czasopisma „Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” (Wydaw. UWM); reprezentowana dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach; publikacje: M. Świgoń (2015). Dzielenie się wiedzą i informacją (Wydaw. UWM); M. Świgoń (2013). Personal Knowledge and Information Management – conception and exemplification. “Journal of Information Science”, 39(6); M. Świgoń (2012). Zarządzanie wiedzą i informacją. (Wydaw. UWM).

Kontakt do Autorki:
e-mail: marzena.swigon@uwm.edu.pl
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydział Humanistyczny
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Kurta Obitza 1
10-725 Olsztyn, Polska





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe