TRADYCYJNY NIE ZNACZY ARCHAICZNY – METODY NOWOCZESNEGO ŚWIADCZENIA I PROMOCJI USŁUG BIBLIOTECZNYCH BEZ UŻYCIA NOWYCH TECHNOLOGII


MAGDALENA WÓJCIK 
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Uniwersytet JagiellońskiInstytut Studiów Informacyjnych,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na działa- nie instytucji kultury, w tym także bibliotek. Pozostaje odpowiedzieć na pytanie: jak będzie wyglądała działalność bibliotek bezpośrednio po pandemii. W arty- kule rozważany jest scenariusz, w którym użytkownicy zmęczeni długotrwałym i wymuszonym przebywaniem w środowisku sieciowym (edukacja, praca, czas wolny itp.) zapragną powrotu – przynajmniej na jakiś czas – do usług świadczo- nych stacjonarnie w sposób tradycyjny. Metoda – Wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Dokonano systematycznego wyszukiwania w bazach Scopus Web of Science oraz popularnej wyszukiwarce zasobów naukowych Go- ogle Scholar. Poszukiwano publikacji wydanych w latach 2011-2021 w języku polskim lub angielskim. Wyniki – Przeprowadzona analiza stanu badań poka- zała, że problematyka świadczenia i promocji usług bibliotecznych była tematem często poruszanym w literaturze przedmiotu, jednak metody świadczenia i pro- mocji usług określane jako tradycyjne są sporadycznie opisywane jako główny przedmiot rozważań. Co więcej, teksty skupione wyłącznie na usługach trady- cyjnych mają często wydźwięk negatywny i odnoszą się głównie do powodów ich wycofywania z oferty bibliotecznej na rzecz usług elektronicznych.  Wnioski – Technologia odgrywa ważną rolę w działalności współczesnych bibliotek, jednak analiza piśmiennictwa poświęconego usługom bibliotecznym pozwala stwierdzić, że możliwe jest również nadal efektywne i atrakcyjne świadczenie usług oraz ich promocja w formach tradycyjnych.

Słowa kluczowe

Biblioteki; Usługi biblioteczne; Promocja usług; Tradycyjne metody promocji


Antczak, Mariola; Walczak-Niewiadomska, Agata red. (2017). Nowoczesne techno- logie czy tradycyjne metody? O tendencjach w krzewieniu kultury czytelniczej młodego pokolenia. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego; Warszawa: Wydaw. SBP.

Bhattacharya, Anindya (2016). Library 3.0 and its impact on modern library ser- vices. International journal of Next generation Library and Technologies, vol. 2, is- sue 1, pp. 1-12.

Bobilewicz, Grażyna (2019). Alternatywne biblioteki w przestrzeni publicznej współczesnych miast świata (od natury do kultury). Prace Filologiczne. Litera- turoznawstwo [PFLIT], vol. 2.9 (12), s. 55-68.

Bobrowska, Aneta (2021). Metody promocji książki. Zarządzanie Biblioteką, nr 1, s. 109-123.

Brzezińska-Stec, Halina red.; Żochowska, Jolanta red. (2015). Biblioteki bez użyt- kowników...?: diagnoza problemu: V ogólnopolska konferencja naukowa, Supraśl, 14-16 września 2015: praca zbiorowa. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku.

Carlson, Jake; Kneale, Ruth (2011). Embedded librarianship in the research context: Navigating new waters. College & Research Libraries News, vol. 72, issue 3, pp. 167-170.

Chachlikowska, Aldona (2016). Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu jako „trzecie miejsce”. Biblioteka, nr 20 (29), s. 153-182.

Costello, Laura (2020). Survey of Canadian Academic Librarians Outlines Integration of Traditional and Emerging Services. Evidence Based Library and Information Practice, vol. 15, issue 3, pp. 184-186.

Duncan, Adrian St Patrick (2020). A library at the touch of a finger-tip: an analysis of mobile library services at the University of the West Indies, Mona campus.

Library Hi Tech News, vol. 38, issue 1, pp. 14-17.

Działek, Jarosław; Murzyn-Kupisz, Monika (2014). Rola bibliotek w budowaniu i wzmacnianiu zasobów kapitału społecznego w województwie małopolskim.

Zarządzanie Biblioteką, nr 1/6, s. 9-32.

Gmiterek, Grzegorz (2013). iPad dla czytelników i bibliotekarzy-możliwości wykorzystania tabletu w ramach usług informacyjno-bibliotecznych. E-mentor, nr 52/5, s. 40-47.

Kroski, Ellyssa (2019). Escape Rooms and other immersive experiences in the library. Chicago: American Library Association.

Lepkowska, Emilia; Wolniewicz-Pujanek, Iwona; Jeszke, Łukasz (2018). Przeglądusług współczesnej biblioteki akademickiej. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, nr 2 (52), s. 146-159.

Meere, Damien, et al. (2010). Evolution of modern library services: The progression into the mobile domain. M-libraries, vol. 2, pp. 61-72.

Nowoczesny. W: Słownik języka polskiego PWN [online]. Dostępny w WWW: <https://sjp.pwn.pl>.

Rak, Dorota (2021). Cyfrowa emigracja: próba konceptualizacji zjawiska. Media i Społeczeństwo, nr 13, s. 166-182.

Pine, B. Joseph; Gilmore, James H. (2011). The experience economy. Boston: Harvard Business Press.

Reinecke, Leonard, et al. (2017). Digital stress over the life span: The effects of communication load and internet multitasking on perceived stress and psychological health impairments in a German probability sample. Media Psycho- logy, vol. 20, issue 1, pp. 90-115.

Schmidt, Aaron; Etches, Amanda (2014). Useful, Usable, Desirable: Library User Ex- perience. Chicago: ALA.

Simonjetz, Monika (2021). Kultura, nauka, edukacji. Uniwersalność bibliotek pub- licznych. Nowe formy i techniki pracy z użytkownikiem. W: Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP, s. 193-208.

Tradycyjny. W: Słownik języka polskiego PWN [online]. Dostępny w WWW: <https://sjp.pwn.pl>.

Wojciechowska, Maja; Cyrklaff-Gorczyca, Magdalena (2019). Mobilnie, Interaktywnie, Kompetentnie. Usługi, Media i Technologie Informacyjno-Komunikacyjne w Nowoczesnej Bibliotece. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP.

Wojciechowski, Jacek (2017). Obszary wiedzy i bibliotekarstwie. Warszawa: SBP. Wójcik, Magdalena (2018). Library User Experience, czyli o budowaniu doświadczenia użytkownika w bibliotece. Przegląd Biblioteczny, R. 86, zeszyt 3, s. 392-402.

Wójcik, Magdalena (2018). Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek. Kraków: WUJ.

Wójcik, Magdalena (2020). Unplugged–Co-Working–Co-Living–Emerging Adulthood? Nowe Zjawiska Społeczne A Biblioteki. Przegląd Biblioteczny, R. 88, z. 2, s. 172-181.

Pobierz

Opublikowane: 2022-10-31



MAGDALENA WÓJCIK 
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Uniwersytet JagiellońskiInstytut Studiów Informacyjnych,  Polska

Biogram:

Dr hab. Magdalena Wójcik, profesor UJ, dyrektor Instytutu Studiów   Informacyjnych   Uniwersytetu   Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wykorzystania   najnowszych   technologii   informacyjno-komunikacyjnych w usługach instytucji książki. Najważ- niejsze publikacje to: Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek (Kraków, 2018), Web 2.0 w działalności usługowej   instytucji   książki   (Kraków,   2013),   Internet   of Things – potential for libraries, „Library Hi Tech” 2016, vol.

34, issue 2, pp. 404-420, Holograms in libraries – the potential for education, promotion and services, „Library Hi Tech” 2018, vol. 36, issue 1, pp. 18-28, Wearable computing in libraries – applications that meet the needs of users and librarians, Library Hi Tech, vol. 37, issue 4, pp. 735-751, Augmented Reality in Education, Scope of Use and Potential. In: Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer, 2020.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe