TIKTOK JAKO INSTRUMENT KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ BIBLIOTEK


Anna Lubińska 
https://orcid.org/0000-0002-1109-3324

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Wrocławski,  Polska

Abstrakt

Teza/cel. TikTok jest obecnie jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych na świecie. Używa się go zarówno w komunikacji, jak i promocji. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie platformy TikTok jako instrumentu komunikacji marketingowej oraz miejsca serwisu w polityce marketingowej bibliotek w zakresie promocji i budowania relacji z czytelnikiem. Metody. Przedstawiona charakterystyka została stworzona w oparciu o analizę zawartości polskich profilów bibliotecznych na TikToku z uwzględnieniem klucza kategoryzacyjnego. Wyniki/wnioski. W artykule przedstawiono specyfikę treści zamieszczanych na bibliotecznych profilach, a także dokonano oceny ich skuteczności oraz atrakcyjności pod kątem promocji bibliotek. Wykazano, że omawiana platforma może być skutecznym narzędziem promocji bibliotek, zwłaszcza wśród młodzieży, jeśli używana jest we właściwy dla niej sposób.

Słowa kluczowe

Media społecznościowe; Social media; Marketing; Biblioteki


Polskie biblioteki na TikToku – lista
1. Gminna Biblioteka Publiczna w Wilkasach, https://www.tiktok.com/@biblioteka_wilkasy?lang=pl-PL
2. Gminna Biblioteka Publiczna w Bulkowie, https://www.tiktok.com/@bibliotekabulkowo?lang=pl-PL
3. Gminna Biblioteka Publiczna w Czernicy, https://www.tiktok.com/@bibliotekaczernica?lang=pl-PL
4. Gminna Biblioteka Publiczna w Czernicy, filia nr 4 w Ratowicach, https://www.tiktok.com/@bibliotekaratowice?lang=pl-PL
5. Miejska Biblioteka Publiczna w Legionowie. Poczytalnia, https://www.tiktok.com/@bibliotekalegionowo?lang=pl-PL
6. Biblioteka Publiczna Gminna im. św. Faustyny Kowalskiej, Świnice Warckie, https://www.tiktok.com/@bibliotekaswinicewarckie?lang=pl-PL
7. Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy, https://www.tiktok.com/@bibliotekabemowo?lang=pl-PL
8. Gminna Biblioteka Publiczna w Lipowej, https://www.tiktok.com/@bibliotekalipowa?lang=pl-PL
9. Miejska Biblioteka Publiczna w Rawie Mazowieckiej, https://www.tiktok.com/@bibliotekarawa?lang=pl-PL
10. Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wieluniu, https://www.tiktok.com/@powiatowabibliowielun?lang=pl-PL
11. Gminna Biblioteka Publiczna w Trzcinicy, https://www.tiktok.com/@bibliotekatrzcinica?lang=pl-PL
12. Filia biblioteczna w Bieńkowicach, https://www.tiktok.com/@biblioteka17?lang=pl-PL
13. Biblioteka Akademicka PSW w Białej Podlaskiej, https://www.tiktok.com/@bibliotekaakademicka?lang=pl-PL
14. Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ursus, filia „Niedźwiadek”, https://www.tiktok.com/@bibliotekarki?lang=pl-PL
15. Biblioteka SP7 Jaworzno, https://www.tiktok.com/@bibliotekasp7jaworzno?lang=pl-PL
16. Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu, https://www.tiktok.com/@bibliotekakalisz?lang=pl-PL
17. Gminna Biblioteka Publiczna w Lnianie, https://www.tiktok.com/@biblioteka_lniano?lang=pl-PL
18. Gminna Biblioteka Publiczna w Łysomicach, filia Ostaszewo, https://www.tiktok.com/@bibliotekaostaszewo?lang=pl-PL
19. Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Gorzowie Śląskim, filia w Kozłowicach, https://www.tiktok.com/@bibliotekakozlowice?lang=pl-PL
20. Gminna Biblioteka Publiczna w Ostrowi Mazowieckiej z/s w Nagoszewie, https://www.tiktok.com/@biblioteka_nagoszewo?lang=pl-PL
21. Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy, https://www.tiktok.com/@bibliotekamokotow?lang=pl-PL
22. Biblioteka Publiczna Gminy Dzierżoniów im. Władysława Reymonta, https://www.tiktok.com/@biblioteka.uciechow?lang=pl-PL
23. Miejska Biblioteka Publiczna w Kobyłce, https://www.tiktok.com/@mbp_w_kobylce?lang=pl-PL
24. Filia Turzno - Gminna Biblioteka Publiczna w Łysomicach, https://www.tiktok.com/@marzena366?lang=pl-PL
25. Bibliotekarki Barwice (Biblioteka Publiczna w Barwicach?), https://www.tiktok.com/@bibliotekarkibarwice?lang=pl-PL
26. Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Głuchołazach, https://www.tiktok.com/@bibliotekaglucholazy?lang=pl-PL
27. Biblioteka Gdynia, https://www.tiktok.com/@bibliotekagdynia?lang=pl-PL
28. Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Trzebini, https://www.tiktok.com/@biblioteka_trzebinia?lang=pl-PL
29. Biblioteka Pedagogiczna w Białej Podlaskiej, https://www.tiktok.com/@biblioteka_ped?lang=pl-PL
30. Miejska Biblioteka Publiczna w Dobczycach, https://www.tiktok.com/@biblioteka.dobczyce?lang=pl-PL
31. Gminna Biblioteka Publiczna w Borowie, https://www.tiktok.com/@biblioteka_borow?lang=pl-PL
32. Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu, https://www.tiktok.com/@wojewodzka_wroclaw?lang=pl-PL
33. Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie, https://www.tiktok.com/@mbp_chrzanow?lang=pl-PL
34. Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Gniewkowie, https://www.tiktok.com/@biblioteka_gniewkowo?lang=pl-PL
35. Zespół Szkół nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Łukowie, https://www.tiktok.com/@bibliotekawalejach?lang=pl-PL
36. Miejska Biblioteka Publiczna w Mysłowicach, https://www.tiktok.com/@bibliotekamyslowice?lang=pl-PL&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1

Opracowanie
Bogan, Kelsey (2020). TikTok and the libraries. A powerful partnership. SCIS. School Catalogue Information Service [online], [dostęp: 20.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Całek, Agnieszka (2018). Analiza obrazu. W: Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, pod red. A. Szymańskiej, M. Lisowskiej-Magdziarz i A. Hess. Kraków: IDiKS Uniw. Jagiellońskiego, s. 361-378.
Czy młodzież potrzebuje biblioteki? TikTok-owy challenge na Bemowie. BibliotekiWarszawy.pl [online], 5.06.2020 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Digital 2021: Poland (2021). DataReportal.com [online], 11.02.2021 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Eco, Umberto (1996). Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki. Warszawa: PIW.
Gaziński, Radosław (2005). Zmienna czy trwała natura biblioteki naukowej? W: Biblioteki naukowe w kulturze i cywilizacji. Działania i codzienność, pod red. H. Ganińskiej. Poznań: Biblioteka Główna Politechniki Poznańskiej, s. 2-13.
Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra (2019). Gdańsk, Warszawa: Infuture Hatalska Foresight Institute [online]. Dostępny w WWW: .
Gurdak, Danuta (2015). Profesjonalizm, nowe narzędzia komunikacji i informacji w poszukiwaniu użytkowników bibliotek – czy to na pewno działa? W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Supraśl, 14-16 września 2015, pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 169-182.
Iqbal, Mansoor (2021). TikTok Revenue and Usage Statistics [online], 22.04.2021 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Iwanowska, Magdalena (2016). Zrozumieć media (społecznościowe). Perspektywa psychologiczna. W: Media, biznes, kultura. Rzeczywistość medialna. Formy, problemy, aspiracje, pod red. M. Łosiewicz, A. Ryłko- Kurpiewskiej, Gdynia: Novae Res, s. 169-185.
Janusz-Lorkowska, Monika (2019). iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen. Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 2, s. 139-158.
Kęsy, Marek (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka Informatyki, vol. 6, s. 74-92.
Kim są polscy użytkownicy TikToka? Edycja II (2021). GetHero.pl [online]. Dostępny w WWW: .
Kołodziejska, Jadwiga (2006). Szerokie okno biblioteki. Warszawa: SPB.
Krupa, Zenon (2006). Internet – zagrożenie czy uzupełnienie tradycyjnej biblioteki? W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź: Politechnika Łódzka, s. 309-319.
Lamberti, Maria, Theus Monika (2016). Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach. Biblioteka, nr 20 (29), s. 183-205.
Langer, Beata (2018). Wykorzystanie fotograficznego serwisu społecznościowego Instagram w działalności wybranych bibliotek krajowych i zagranicznych. Bibliotheca Nostra, nr 2 (52), s. 206-224.
Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, s. 95-109.
Mohsin, Maryam (2021). 10 TikTok statistics that you nedd to know in 2021. Oberlo [online], 16.02.2021 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Obłoj, Michał (2020). TikTok – kreatywne DNA Twojej marki. Veneo. Creativity first! [online], 21.05.2020 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Patoła, Agata (2019). TikTok dla marketera – przewodnik dla opornych, OnlineMarketing. Magazyn, nr 46 [online], 16.12.2019 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Perzyńska, Violetta (2015). Biblioteka w dobie komercjalizacji wiedzy, czyli nowe formy aktywizacji bibliotekarzy i użytkowników biblioteki akademickiej. W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Supraśl, 14-16 września 2015 pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 95-108.
Przybysz, Janina, Pioterek, Paweł (2015). Media społecznościowe w służbie bibliotek. W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Supraśl, 14-16 września 2015, pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 339-356.
Puksza, Katarzyna, Witkowska, Ewa (2018). Facebook, Instagram, blog… i co dalej? – Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku w mediach społecznościowych. Biuletyn EBIB, nr 1 (178).
Sadowska Jadwiga, Zimnoch, Katarzyna (2015). Biblioteki i ich użytkownicy – od elitarności do powszechności? W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14-16 września 2015, red. H. Brzezińska-Stec, J. Żochowska, Białystok 2015, s. 17-36.
Sadowski, Robert (2021). TikTok rządzi? NewsPoint.pl [online], 19.02.2021 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Stadnik, Kamila (2020). Działania marketingowe na TiKToku – co może zyskać Twoja marka? Harbingers [online], 17.11.2020 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku. Wstępne wyniki (2020). Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Stępień, Justyna (2015). Oferta biblioteki a potrzeby i oczekiwania użytkowników. Wnioski z badań. W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Supraśl, 14-16 września 2015, pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 125-140.
Stępowski, Robert (2017). Video marketing w mediach społecznościowych. Rawa Mazowiecka: Roster.
TikTok w kampanii marki – nowy kanał promocji (b.d.). SocialSharks [online], [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Twenge, Jean Marie (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Sopot: Smak Słowa.
Wróblewski, Łukasz (2019). Rola i znaczenie aktywności online użytkowników mediów społecznościowych w kształtowaniu wizerunku instytucji kultury. Zarządzanie w Kulturze, 20, z. 2, s. 221-239.
Wróblewski, Marcin (2018). Marketing na TikTok – 3 wskazówki, jak zbudować kanał marki. SprawnyMarketing.pl [online], 30.11.2018 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Żyłowska, Katarzyna (2021). TikTok pozostaje najchętniej pobieraną aplikacją w I kwartale 2021 roku [online], 1.04.2021 [dostęp: 2.05.2021]. Dostępny w WWW: .
Pobierz

Opublikowane: 2022-07-29



Anna Lubińska  anna.lubinska@uwr.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-1109-3324

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Wrocławski,  Polska

Biogram:

absolwentka filologii polskiej oraz informacji naukowej i bibliotekoznawstwa na Wydziale Filologicznym
Uniwersytetu Wrocławskiego. Asystent w Zakładzie Teorii i Historii Książki w Instytucie Informacji Naukowej
i Bibliotekoznawstwa UWr. Pracuje nad rozprawą doktorską na temat bibliologicznych aspektów twórczości Umberta Eco. Do jej zainteresowań badawczych należą także literatura i kultura popularna oraz marketing książki.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe