JOURNAL OF LIBRARY ADMINISTRATION. ANALIZA BIBLIOMETRYCZNA ARTYKUŁÓW NAUKOWYCH OPUBLIKOWANYCH W LATACH 2001-2020


BARTŁOMIEJ WŁODARCZYK 
https://orcid.org/0000-0001-9229-4656

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Teza/cel – Celem pracy jest przedstawienie charakterystyki artykułów opublikowanych w latach 2001-2020 w czasopiśmie „Journal of Library Administration” przy użyciu metod bibliometrycznych. Analizie poddano wszystkie artykuły naukowe wraz ze źródłami oraz publikacje, w których zacytowano teksty z badanego periodyku. Metody badań – Wszystkie dane zostały pobrane z bazy Scopus. Przeanalizowano je z użyciem programu LibreOffice Calc oraz VOSviewer. Wyniki ‒ Analiza pokazuje, że w czasopiśmie publikują głównie autorzy amerykańscy i z innych krajów anglojęzycznych. Pojedyncze artykuły zamieszczają w nim osoby z innych krajów, np. z: Niemiec, Estonii, Gruzji czy Grecji. Wśród autorów cytowanych źródeł i prac cytujących artykuły z „Journal of Library Administration” również przeważają osoby z krajów anglojęzycznych. Warto podkreślić, że są to nie tylko naukowcy zatrudnieni na uczelniach, ale również bibliotekarze-praktycy. Tematyka artykułów koncentruje się wokół administrowania i zarządzania bibliotekami akademickimi, co potwierdzają czasopisma stanowiące podstawę źródłową oraz te cytujące artykuły z analizowanego periodyku, należące głównie do kategorii bibliotekoznawstwo i nauka o informacji. Wśród nich brakuje jednak czasopism z zakresu nauk o zarządzaniu. Wnioski – „Journal of Library Administration” jest przykładem periodyku o średnim poziomie prestiżu, który znalazł się w polskim wykazie czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Pomimo dominacji amerykańskiej autorami artykułów są osoby z wielu państw świata, jednak brakuje wśród nich Polaków. Wydaje się, że warto byłoby, aby na łamach „Journal of Library Administration” oraz innych zagranicznych czasopism bibliotekoznawczych ukazywało się więcej artykułów pokazujących polskie osiągnięcia w zakresie rozwoju bibliotek. Autorami nie muszą być wyłącznie naukowcy, ale mogą być nimi również bibliotekarze, którzy mogliby przedstawić praktyczne rozwiązania stosowane w swoich instytucjach.

Słowa kluczowe

Journal of Library Administration; Czasopisma bibliotekoznawcze; Piśmiennictwo bibliotekoznawcze – autorzy; Bibliografia załącznikowa; Cytowania; Bibliometria


Agarwal, N. K., & Islam, M. A. (2020). Journal of the Association for Information Science and Technology: analysis of two decades of published research. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, vol. 57, no. 1.

Baas, J., Schotten, M., Plume, A., Côté, G., & Karimi, R. (2020). Scopus as a curated, high-quality bibliometric data source for academic research in quantitative science studies. Quantitative Science Studies, vol. 1, no. 1, pp. 377-386.

Drabek, A. (2007). Analiza czasopism z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej: (na podstawie bazy danych Journal Citation Reports Social SciencesEdition 1999-2004). W: Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych. Red. E. Gondek & D. Pietruch-Reizes. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 130-147.

Encheva, M. (2016). Teaching information literacy courses in the context of library and information science education in Bulgaria: challenges and innovative approaches. Journal of Library Administration, vol. 56, no. 5, pp. 595-602.

Engseth, E., & Ramler, G. (2019). Collaboration across borders, or piiride-ülene koostöö: Estonians and Americans working together towards accessible archival collections. Journal of Library Administration, vol. 59, no. 5, pp. 565-577.

Farrell, M. (2019). Leadership reflections: who are your peeps? Journal of Library Administration, vol. 59, no. 4, pp. 422-430.

Frey, E. F. (1981). Journal of Library Administration. Bulletin of the Medical Library Association, vol. 69, no. 2, pp. 272-273.

Furner, J. (2009). Forty years of the Journal of Librarianship and Information Science: a quantitative analysis, part I. Journal of Librarianship and Information Science, vol. 41, no. 3, pp. 149-172.

Garibashvili, I. (2015). Libraries in Georgia in 2004-2015. Journal of Library Administration, vol. 55, no. 7, pp. 549-561.

Girven, W. J. (2017). Academic subject specialist and special librarians: exploring a shared interest in developing information literacy skills. Journal of Library Administration, vol. 57, no. 8, pp. 911-921.

Heath, F. (2009). Documenting the global conversation: relevancy of libraries in a digital world. Journal of Library Administration, vol. 49, no. 5, pp. 519-532.

Hjørland, B. (2018). Library and information science (LIS), part 1. Knowledge Organization, vol. 45, no. 3, pp. 232-254.

Huang, M., Shaw, W.-C., & Lin, C.-S. (2019). One category, two communities:subfield differences in “Information science and library science” in Journal Citation Reports. Scientometrics, vol. 119, no. 2, pp. 1059-1079.

Kim, M. C., Feng, Y., & Zhu, Y. (2020). Mapping scientific profile and knowledge diffusion of Library Hi Tech. Library Hi Tech, ahead-of-print.

Lantzy, T., Matlin, T., & Opdahl, J. (2020). Creating a library-wide collection management cycle: one academic library’s approach to continuous collection assessment. Journal of Library Administration, vol. 60, no. 2, pp. 155-166.

Larivière, V., Sugimoto, C. R., & Cronin, B. (2012). A bibliometric chronicling of library and information science’s first hundred years. Journal of the American Society for Information Science and Technology, vol. 63, no. 5, pp. 997-1016.

Matesic, G. D. (2009). Every step you change: a process of change and ongoing management. Journal of Library Administration, vol. 49, no. 1-2, pp. 35-49.

Mokhtari, H., Barkhan, S., Haseli, D., & Saberi, M. K. (2021). A bibliometric analysis and visualization of the Journal of Documentation: 1945–2018. Journal of Documentation, vol. 77, no. 1, pp. 69-92.

Pitkin, G. M. (2013). Editor’s Statement. Journal of Library Administration, vol. 53, no. 2–3, pp. 97-99.

Posner, M. (2013). No half measures: overcoming common challenges to doing digital humanities in the library. Journal of Library Administration, vol. 53, no. 1, pp. 43-52.

QualityMetrics. (n.d.). Qualitymetrics LLC. [dostęp: 8.06.2021]. Dostępny w WWW: <http://qualitymetricsllc.com/>.

Rousseau, R., Egghe, L., & Guns, R. (2018). Becoming metric-wise: a bibliometric guide for researchers. Cambridge: Chandos Publishing.

Saunders, L., & Corning, S. (2020). From cooperation to collaboration: toward a framework for deepening library partnerships. Journal of Library Administration, vol. 60, no. 5, pp. 453-469.

ShanghaiRanking (n.d.). ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects – Library & Information Science. [dostęp: 8.06.2021]. Dostępny w WWW:

www.shanghairanking.com/rankings/gras/2021/RS0515>.

Taylor, M., & Heath, F. (2012). Assessment and continuous planning: the key to transformation at the University of Texas Libraries. Journal of Library Administration, vol. 52, no. 5, pp. 424-435.

Taylor & Francis Group. (n.d.). Journal of Library Administration editorial board. [dostęp: 8.06.2021]. Dostępny w WWW: <https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?show=editorialBoard&journalCode=wjla20>.

Tsay, M. (2011). A bibliometric analysis and comparison on three information science journals: JASIST, IPM, JOD, 1998–2008. Scientometrics, vol. 89, no. 2, pp. 591-606.University of Illinois Urbana Champaign (n.d.). Martha Kyrillidou. [dostęp:

06.2021]. Dostępny w WWW: <http://ischool.illinois.edu/people/marthakyrillidou>.

University of Nevada (2017). Mary “Maggie” Farrell named dean of university libraries. [dostęp: 8.06.2020]. Dostępny w WWW: <http://www.unlv.edu/news/release/unlv-university-libraries-names-mary-maggie-farrell-new-dean>.

University of Tennessee Knoxville (2018). Home | Carol Tenopir. [dostęp: 8.06.2021]. Dostępny w WWW: <https://scholar.cci.utk.edu/carol-tenopir/>.

University of Texas at Austin (2003). Fred Heath appointed director of libraries at the

University of Texas at Austin. [dostęp: 8.06.2021]. Dostępny w WWW: <https://news.utexas.edu/2003/05/15/fred-heath-appointed-director-of-libraries-at-the-university-of-texas-at-austin/>.

van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, vol. 84, no. 2, pp. 523-538.

Wormell, I. (2000). Libri’s golden jubilee in a bibliometric mirror. Libri, vol. 50, no. 2, pp. 75-84.

Young, A. P. (2006). Library Quarterly, 1956-2004: an exploratory bibliometric analysis. The Library Quarterly, vol. 76, no. 1, pp. 10-18.

Zaugg, H. (2020). The development, design, and implementation of a library assessment framework. Journal of Library Administration, vol. 60, no. 8, pp. 909–924

Pobierz

Opublikowane: 2022-07-29



BARTŁOMIEJ WŁODARCZYK  bm.wlodarczyk@uw.edu.pl
https://orcid.org/0000-0001-9229-4656

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Dr Bartłomiej Włodarczyk, adiunkt w Katedrze Bibliografii i Dokumentacji na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego głównym obszarem zainteresowań jest organizacja wiedzy. Opublikował m.in. KABA subject headings and the National Library of Poland Descriptors in light of Wojciech Wrzosek’s theory of historiographical metaphors and different historiographical traditions. „Knowledge Organization” 2020, vol. 47, no. 1, pp. 56-71; What does a „reliable source” mean? Types and structure of references in the Polish Wikipedia articles about historical persons. „ZIN – Studia Informacyjne” 2020, vol. 58, no. 2, pp. 45-63; (z M. Roszkowskim) COVID-19 and the social organization of knowledge in Wikipedia. A study of social representations. „Journal of Documentation” 2021.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe