ANALIZA STRUKTURY PRZEDSTAWICIELI NOWEJ DYSCYPLINY – NAUK O KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ I MEDIACH


EWA GŁOWACKA 
https://orcid.org/0000-0001-9538-9386

Afiliacja: Instytut Badań Informacji i Komunikacji, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych,Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

MAŁGORZATA KISILOWSKA 
https://orcid.org/0000-0001-5733-5424

Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book StudiesUniversity of Warsaw,  Polska

MARZENA ŚWIGOŃ 
https://orcid.org/0000-0003-3600-8349

Afiliacja: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,  Polska

Abstrakt

Teza/cel – dla badania określono dwa cele. Jednym z nich było opisanie deklaracji przynależności naukowców prowadzących do 2018 r. badania i/lub kształcenie w dyscyplinach, które współtworzą w Polsce nauki o komunikacji społecznej i mediach. Drugim – charakterystyka przedstawicieli nowej dyscypliny pod względem wybranych cech. Metody badań – badania ilościowe, analiza statystyczna, dane pozyskiwano z dostępnych źródeł otwartych. Wyniki – Najliczniej w nowej dyscyplinie reprezentowani są bibliolodzy i informatolodzy oraz dawni przedstawiciele nauk o polityce. Wnioski – proces formowania NoKSiM trwa, co wymaga dalszych badań nad rozwojem ilościowym i jakościowym nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Słowa kluczowe

Bibliologia i informatologia; Nauki o komunikacji społecznej i mediach; Nauki o mediach; Nauki o polityce


Hofman, Iwona (2019). Paradygmaty nowej dyscypliny. Studia Medioznawcze, vol. 20, nr 4, s. 308-317.

Jabłonowski, Marek; Mielczarek, Tomasz (2019). Komunikowanie społeczne i media – federacja, a nie inkorporacja. Studia Medioznawcze, vol. 19, nr 4, s. 13-27.

Koredczuk, Bożena (2019). Book Studies Communication in Selected Communication Systems and their Influence on the Location of the Discipline in the Current Obligatory Classification of Fields and Scientific Disciplines – an Outline of the Research Problem. Przegląd Biblioteczny, spec. issue, pp. 20-31.

Koredczuk, Bożena; Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2019). Bibliologia i informatologia w naukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność? Studia Medioznawcze, vol. 20, nr 3, pp. 212-224.

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2019). Media i komunikowanie społeczne: federacja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny. Studia Medioznawcze, vol. 20, nr 2, s. 118-129.

Osiński, Zbigniew (2019). Analysis of the Thematic Overlap Between Library and

Information Science and Other Sub-disciplines of the Social Communication and Media Sciences in Poland. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, vol. 57, no 2A, pp. 28-44.

Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2019). Information Science Under the Conditions

Created by the New Classification of Fields and Scientific Disciplines: Opening a Balance Sheet. Przegląd Biblioteczny, spec. issue, pp. 9-19.

Pobierz

Opublikowane: 2022-07-29



EWA GŁOWACKA  egt@umk.pl
https://orcid.org/0000-0001-9538-9386

Afiliacja: Instytut Badań Informacji i Komunikacji, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych,Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Biogram:

Prof. dr hab. Ewa Głowacka pracuje w Katedrze Badań Przestrzeni Informacyjnej w Instytucie Badań Informacji i Komunikacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Jej zainteresowania badawcze to: architektura informacji, kompetencje informacyjne i medialne, komunikacja naukowa w naukach społecznych, ekologia informacji, zarządzanie jakością w systemach informacyjnych.

33% udział w przeprowadzonych badaniach i opracowaniu artykułu.

MAŁGORZATA KISILOWSKA 
https://orcid.org/0000-0001-5733-5424

Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book StudiesUniversity of Warsaw,  Polska

Biogram:

Dr hab. Małgorzata Kisilowska pracuje na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują kompetencje informacyjne, czytelnictwo i recepcję mediów, komunikację naukową.

33% udział w przeprowadzonych badaniach i opracowaniu artykułu

MARZENA ŚWIGOŃ 
https://orcid.org/0000-0003-3600-8349

Afiliacja: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,  Polska

Biogram:

Prof. dr hab. Marzena Świgoń pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, kieruje Katedrą Badań Mediów. Członkini Komitetu Naukoznawstwa Polskiej Akademii Nauk; Senior Academic Associate ‒ CIBER Research Ltd. Redaktor naczelna czasopisma „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”. Zainteresowania naukowe: komunikacja naukowa, dzielenie się wiedzą, zarządzanie wiedzą i zachowania informacyjne.33% udział w przeprowadzonych badaniach i opracowaniu artykułu





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe