Patreon w bibliotece jako nowa forma mecenatu kultury


MAGDALENA WÓJCIK 
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Instytut Studiów InformacyjnychUniwersytet Jagielloński,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Przedmiotem artykułu jest społeczne finansowanie działalności publicznej za pomocą serwisu dla twórców i odbiorców kultury o nazwie Patreon. Celem jest dokonanie analizy możliwości wykorzystania platform crowdfundingowych oraz serwisów społecznego mecenatu kultury, takich jak Patreon w projektowaniu i finansowaniu usług bibliotecznych. Metoda – Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Dokonano systematycznego wyszukiwania według przyjętych kwerend w bazie abstraktowej LISTA celem ustalenia stanu badań. Uzupełniająco przeszukano także zasoby bazy Web of Science oraz zasoby indeksowane przez wyszukiwarkę zasobów naukowych Google Scholar. Wyniki – W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że społeczne finansowanie działań bibliotek nie jest aktualnie tematem często poruszanym w bibliotekoznawczej literaturze przedmiotu. Wnioski – Platformy crowdfundingowe oraz serwisy społecznego mecenatu kultury mogą stanowić szansę na finansowanie innowacyjnych usług bibliotecznych zgodnych z oczekiwaniami i preferencjami użytkowników. 

Słowa kluczowe

Crowdfunding; Mecenat; Społeczne finansowanie kultury; Usługi biblioteczne; Web 2.0.


Crowdfunding – webinaria (2015) [online], [dostęp: 16.05.2019]. Dostępny w WWW: <http://sbp.pl>

Czajkowska, Agnieszka (2017). Crowdfunding jako instrument finansowania przedsiębiorstw. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 18, z. 11, s. 13-24.

Dilworth, Kathryn; Henzl, Laura Sloop (2016). Successful Fundraising for the Academic Library: Philanthropy in Higher Education. Cambridge: Chandos Publishing.

Garczynski, Joyce V. (2017). Fundraising: How to Raise Money for Your Library Using Social Media. Cambridge: Chandos Publishing.

Głowacki, Jakub, et al. (2009). Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.

Guobin, Huang; Hongyang, Di; Fengxuan, Wang (2015). Study of Crowdfunding Application to Library World. Library and Information Service, vol. 7, p. 17.

Griffante, Andrea (2015). Mecenat i religia – fundacja „Dzieło Nowego tysiąclecia” jak forma mecenatu kultury Kościoła katolickiego w Polsce. Roczniki Kulturoznawcze, nr 6.2, s. 84-91.

Kędzierska-Szczepaniak, Angelika; Szopik-Depczyńska, Katarzyna (2017). Polskie platformy crowdfundingowe na przykładzie Polakpotrafi. pl. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 89, s. 45-55.

Kozioł-Nadolna, Katarzyna (2015). Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 854, s. 671-683.

Krawczyk, Anna (2005). Mecenat dla kultury. Zarządzanie w Kulturze, nr 6, s. 165-169.

Lewandowska, Kamila (2015). W stronę partnerstwa. Przemiany w relacjach kultury i biznesu w Europie. Marketing i Rynek, nr 22, s. 19-25.

Orzech, Anna Jadwiga (2014). Wolontariat, crowdfunding, biblioteka! O projekcie „Robotyka w bibliotece” [online], [dostęp: 15.05.2019]. Dostępny w WWW: <http://dobrastronainternetu.pl>

Patreon (2013) ) [online], [dostęp: 11.06.2019]. Dostępny w WWW:

Przekaż książkę i dorzuć się do kanapy dla Czytelników – crowdfunding biblioteki (2012) [online], [dostęp: 12.06.2019]. Dostępny w WWW: <http://crowdfunding.pl>

Reinsfelder, Thomas L.; Pike, Caitlin A. (2018). Using library funds to support open access publishing through crowdfunding: Going beyond article processing charges. Collection Management, vol. 43.2, pp. 138-149.

Riley-Huff, Debra A., et al. (2016). Crowdfunding in libraries, archives and museums. The bottom line, vol. 29.2, pp. 67-85.

Szulborska-Łukaszewicz, Joanna (2002). Mecenat miasta Krakowa nad artystami i twórcami kultury. Zarządzanie w Kulturze, nr 3, s. 65-73.

Stachyra, Grażyna (2017). Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju. Studia Medioznawcze, nr 68.1, s. 29-41.

Warsztaty z crowdsourcingu i crowdfundingu (2017) [online], [dostęp: 13.05.2019]. Dostępny w WWW: <http://bu.umk.pl>.

Ying, Wei (2017). Research on Socialized Service of Library Based on the Concept of Crowdfunding. Library Work and Study, vol. 4, p. 9.

Yukun, Duan; Yang, Dai (2016). Research of Crowdfunding Model of Rural Library in the Background of Internet. New Century Library, vol. 6, p. 7.

Żochowska, Jolanta red. (2018). Pieniądze dla bibliotek, czyli fundraising biblioteczny: VI ogólnopolska konferencja naukowa, Białystok, 29-30 czerwca 2017 r.: pr. zbior. Białystok: Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia: Zakład Poligraficzny Ares.

Pobierz

Opublikowane: 2021-08-16



MAGDALENA WÓJCIK 
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Instytut Studiów InformacyjnychUniwersytet Jagielloński,  Polska

Biogram:

Dr hab. Magdalena Wójcik, prof. UJ, dyrektor Instytutu Studiów Informacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wykorzystania najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek (Kraków, 2018), Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki (Kraków, 2013), Internet of Things – potential for libraries, „Library Hi Tech” 2016, vol. 34, issue 2, pp. 404-420, Holograms in libraries – the potential for education, promotion and services, „Library HiTech” 2018, vol. 36, issue 1, pp. 18-28, Wearable computing in libraries – applications that meet the needs of users and librarians, Library Hi Tech, vol. 37, Issue 4, pp. 735-751, Augmented Reality in Education, Scope of Use and Potential. In: Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer, 2020.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe