Wykorzystanie serwisu Facebook przez polskie biblioteki uniwersyteckie w czasie ich zamknięcia spowodowanego pandemią COVID-19. Analiza porównawcza udostępnianych postów


GRZEGORZ GMITEREK 
https://orcid.org/0000-0002-5692-1824

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i BibliologiiUniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Cel artykułu – Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy treści postósyteckich, funkcjonujących w ramach uczelni publicznych, na fanpage’ach tych instytucji w serwisie Facebook. Metody badań – Dla określenia tematyki postów (zgromadzonych za pomocą narzędzia Fanpage Karma), posłużono się dziesięcioma kodami, do których przyporządkowano poszczególne posty. Pod uwagę wzięto wiadomości udostępniane podczas wiosennego i zimowego zamknięcia bibliotek, spowodowanego pandemią Covid-19. Narzędzie Fanpage Karma wykorzystano również do wskazania, które z udostępnianych treści były najbardziej popularne wśród użytkowników, wraz z podaniem wskaźników określających tę popularność. Wyniki i wnioski – Z przeprowadzonych badań wynikają następujące kluczowe wnioski: Serwis Facebook był w badanych okresach wykorzystywany przez wszystkie analizowane biblioteki uniwersyteckie. We wszystkich przypadkach fanpage’y i publikowanych na ich łamach wiadomości, biblioteki spotykały się z uwagą i reakcją użytkowników. Choć reakcja ta, w zależności od instytucji, występowała w różnym stopniu nasilenia. W analizowanych okresach najwięcej postów bibliotecznych odnosiło się do kolekcji i usług bibliotecznych, prezentacji zasobów i usług innych instytucji oraz informacji na temat funkcjonowania biblioteki w okresie jej zamknięcia. 

Słowa kluczowe

Biblioteki uniwersyteckie; COVID-19; Facebook; Lockdown; Media społecznościow


Al-Daihani S. M.; Abrahams, A. (2018). Analysis of Academic Libraries’ Facebook Posts: Text and Data Analytics. The Journal of Academic Librarianship,44(2), pp. 216-225. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.02.004

Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego (17 listopada 2020). Facebook. Pobrane 29 grudnia 2020 r.: https://www.facebook.com/Biblioteka.Glowna.Uniwersytetu.Szczecinskiego/posts/8553254268050587MNiSW.

Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku (10 listopada 2020). Facebook. Pobrane 29 grudnia 2020 r.: https://www.facebook.com/Biblioteka.Glowna.UwB/posts/4558631727542044.Fanpage Karma. (2018). Fanpage Karma. Pobrane 29 grudnia 2020 r.: https://www.fanpagekarma.com/dashboard?h=TpiSIZ9Hu.

Gmiterek, G. (2018). Biblioteka w Środowisku Społecznościowego Internetu i Interaktywnych Technologii (w 2017 r.). W: K. Chałubińska-Jentkiewicz, K. Kakareko, & Jacek Sobczak (eds.), Biblioteki i archiwa na jednolitym rynku cyfrowym (s. 27-44). Silva Rerum.

Gmiterek, G. (2021). Polish University Libraries Social Networking Services During the COVID-19 Pandemic Spring Term Lockdown. A Comparative Exploration. The Journal of Academic Librarianship, 43(3).

Harrison, A.; Burress, R.; Velasquez, S.; Schreiner, L. (2017). Social Media Use in Academic Libraries: A Phenomenological Study. The Journal of Academic Librarianship, 47(3). https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102331.

Jak zmienić datę posta lub ustawić wcześniejszą datę, aby post był wyświetlany w przeszłości na osi czasu strony na Facebooku? (b. d.). Centrum pomo-cy Facebooka. Pobrane 29 grudnia 2020 r.: https://www.facebook.com/help/301591769889792.

Jaskowska, B. (2012). Bądźmy tam gdzie oni! Elementy social media marketingu w bibliotece. Repozytorium CEON. Pobrane 23 stycznia 2021 r. z https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2518.

Jones, M. J.; Harvey, M. (2019). Library 2.0: The effectiveness of social media as a marketing tool for libraries in educational institutions. Journal of Librarianship and Information Science, vol. 51 (1), pp. 3-19. https://doi.org/10.1177% 2F0961000616668959.

Lamberti, M.; Theus, M. (2016). Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach. Biblioteka, 20(29), pp. 183-206. https://doi.org/10.14746/b.2016.20.11 .

Magoi, J. S.; Aspura, MK Y. I.; Abrizah, A. (2017). Social Media Engagement in Developing Countries: Boon or Bane for Academic Libraries? Information Development. https://doi.org/10.1177%2F0266666917748985.

McCallum, I. (2015). Use of social media by the library: Current practices and future opportunities. A White Paper from Taylor & Francis. Australian Library

Journal, 64 (2), pp. 161–162. https://doi.org/10.1080/00049670.2015.1040364.

Przybysz, J.; Pioterek, P. (2015). Media społecznościowe w służbie bibliotek. W: Biblioteki bez użytkowników...? : Diagnoza problemu: V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14-16 września 2015 : praca zbiorowa pod redakcją

Haliny Brzezińskiej-Stec i Jolanty Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 339-356.

Puksza, K.; Witkowska, E. (2018). Facebook, Instagram, blog... i co dalej? – Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku w mediach społecznościowych. Biuletyn EBIB, nr 1 (178). Pobrane 23 stycznia 2021 r. z https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8975/1/K_Puksza_E_Witkowska_Facebook_Instagram_blog.pdf.

Stach-Siegieńczuk, A.; Bartosik, P. (2013). Analiza wykorzystania technologii Web 2.0 na przykładzie wybranych europejskich stron internetowych bibliotek uniwersyteckich. Pedagogiczna Biblioteka Cyfrowa. Pobrane 23 stycznia 2021 r. z http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/docmetadata?id=3479&from=publication.

Szerksznis, Ż.; Lamberti, M.; Theus, M. (2012). Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu w Web 2.0 - rozwój przyjaznej komunikacji cyfrowej i wynikające z niej korzyści. Repozytorium AMUR. Pobrane 23 stycznia 2021 r. z https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3557/1/poster.pdf.

Szybowska, U. (2019). Media społecznościowe a kształtowanie wizerunku biblioteki akademickiej. Biblioteka Główna Wojskowej Akademii Technicznej. Pobrane 23 stycznia 2021 r. z https://bg.wat.edu.pl/images/pliki/polbit/urszula_szybowska_media_spolecznosciowe_a_ksztaltowanie_wizerunku_biblioteki_akademickiej.pdf.

Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego – publiczne uczelnie akademickie. Portal Gov.pl. Pobrane 29 grudnia 2020 r. z: https://www.gov.pl/web/nauka/wykaz-uczelnipublicznych-nadzorowanych-przez-ministra. Accessed November 29, 2020.

Pobierz

Opublikowane: 2021-08-15



GRZEGORZ GMITEREK 
https://orcid.org/0000-0002-5692-1824

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i BibliologiiUniwersytet Warszawski,  Polska





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe