KSIĄŻKA ZABAWKA – CIĄGLE NIEROZSTRZYGNIĘTY PROBLEM Z DEFINICJĄ POJĘCIA I WYODRĘBNIENIEM PODTYPÓW GATUNKU
MONIKA JANUSZ-LORKOWSKA
https://orcid.org/0000-0002-4411-6537
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski e-mail: m.janusz-lorko@uw.edu.pl , Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – Celem artykułu jest przegląd dotychczasowych ujęć pojęcia „książka zabawka” w polskim środowisku badawczym oraz próba wyprowadzenia dla tego typu książki kolektywnej i jednorodnej definicji. Spiritus movens dla podjęcia takowych działań to problem z przeprowadzaniem badań dotyczących książki zabawki z powodu braku obowiązującej definicji pojęcia przedmiotu badań. Metody badań – analiza porównawcza, granulacja wiedzy na podstawie case study, indukcja i wnioskowanie aproksymatywne. Wyniki/wnioski – Badania na temat udziału i wielkości w rynku książki dziecięcej jej podtypu, jakim jest książka zabawka, były prowadzone w latach 2017-2019, ale konkluzje z nich nie zostały wyciągnięte z powodu braku danych dot. książki zabawki w Polsce, co wynika przede wszystkim z faktu braku jednorodnej definicji książki zabawki.
Słowa kluczowe
Książka zabawka; Książka pop-up; Typy książek dla dzieci; Rynek książek dla dzieci
Bibliografia
Chrobak, Małgorzata (2001). Książka czy zabawka, czyli o nowym rozdziale literatury dla dzieci. W: Sezamie, otwórz się! Z nowszych badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą. Red. A. Baluch i K. Gajda. Kraków, s. 50.
Cieś likowski, Jerzy (1985). Zabawa jako struktura pewnych tekstów literackich dla dzieci. W: Literatura osobna. Warszawa 1985, s. 65.
Dąbrowska, Ewa (2016). Współczesna książka-zabawka w Bibliotece Jagiellońskiej. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, nr 1 (43).
Dunin, Janusz (1991). Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych. Wrocław.
Has-Tokarz, Anita (2019). Przyjemność (z) konsumowania... Książki kucharskie jako element systemów rozrywki dla dzieci (konteksty kultury konsumpcyjnej i medialnej). Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3982 „Literatura i Kultura
Popularna” XXV, 2019. s. 143; DOI: 10.19195/0867-7441.25.8.
Kątny, Marek (2008). Znaczenie książeczki-zabawki dla rozwoju osobowości dziecka w wieku przedszkolnym. W: VIII Kielecki Festiwal Nauki, 15-30 września 2007. Red. Z. Steciak. Kielce, s. 97.
Kotuła, Sebastian Dawid (2012). Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa.
Lewandowicz-Nosal, Grażyna (2007). Książki zabawki. Guliwer, nr 1, s. 72.
Maroń, Agnieszka (2011). Harmonijki, tarcze, klapki i żaluzje – książka zabawka na przestrzeni dziejów. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, nr 4, s. 61.
Maroń, Agnieszka (2014). Książka zabawka na polskim rynku wydawniczo-księgarskim w PRL-u. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. Red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, t. 4. Katowice, s. 295-309.
Mochocka, Aleksandra (2009). Między interaktywnością a intermedialnością.
Książka jako przestrzeń gry. Homo Ludens, nr 1, s. 162.
Pacek, Jarosław (2016). Pole semantyczne terminu „książka elektroniczna”. Zagadnienia Informacji Naukowej, z. 1.
Socha, Irena (2017). hasło: „książka dla dzieci i młodzieży”. W: Encyklopedia książki. Red. A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat, t. 2. Wrocław, s. 112.
Sołtysiewicz, Anna (2015). Książki zabawki – defi nicje i podział gatunkowy. W:
Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą IV. Red. J. Dzieniakowska, M. Olczak-Kardas, Kielce.
Sołtysiewicz, Anna (2015). Książki zabawki jako typ książki dla dzieci. Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne, t. 3. Kraków.
Urban, Alicja (2018). Współczesna książka interaktywna dla dzieci na przykładzie twórczości Hervé’a Tulleta. Acta Universitatis Wratislaviensis No 3906 „Studia o Książce i Informacji” nr 37, s. 163-175.
Zając, Michał (2008). Książki zabawki: długa historia i dzień dzisiejszy. Świat Książki Dziecięcej ‒ dodatek do „Poradnika Bibliotekarza”, nr 3, s. 1-4.
https://orcid.org/0000-0002-4411-6537
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski e-mail: m.janusz-lorko@uw.edu.pl , Polska
Biogram:
Absolwentka studiów na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz w Instytucie Historii Sztuki UW. W przeszłości dziennikarka i recenzentka książek dla dzieci w „Rzeczpospolitej” i „Przekroju”, prowadząca autorską audycję „Biblioteka Małego Człowieka” w Polskim Radiu RdC. Obecnie doktorantka WDIB UW. Zainteresowania badawcze: promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, książka dla dzieci, fotobook, relacje tekstu i obrazu w mediach.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe