The Implementation of Online Training for Library Employees as an Activity Increasing Competencies in the Promotion of Culture on the Internet


Łukasz Wojciechowski 
http://orcid.org/0000-0002-9403-6412

Afiliacja: Faculty of Administration and Social Sciences of the Higher School of Economics and Innovation (WSEI) in Lublin,  Polska

Abstrakt

Thesis / purpose of the article ‒ The aim of the article is to analyse the process of on-line training for library employees as an activity increasing competencies in the field of promoting culture on the Internet. Research methods ‒ The training process concerning areas that have a direct or indirect impact on the subsequent activities of library employees on the Internet is discussed. Various forms of online training are indicated, among which priority is given to the division into synchronous and asynchronous training. Results and conclusions ‒ Libraries, as cultural institutions, play a special role in providing access to information and cultural events. This scope of activity is of exceptional importance in the case of local communities, in particular those located outside large urban centres. Therefore, business continuity is very important, even in unusual situations such as the COVID-19 pandemic


Bogacki, Sylwester; Dmowski, Artur; Wołowiec, Tomasz (2019). Procedury systemu kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego. International Journal of Legal Studies, no. 6/2019, pp. 137-161.

Bramley, Peter (2001). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: Wydaw. ABC Kraków.

Caro, Susanne (2016). Digitizing Your Collection: Public Library Success Stories. Chicago: ALA Editions.

Ćwiklicki, Marek, ed. (2015). Podstawowe zagadnienia kontroli zarządczej. Poradnik dla jednostek samorządu terytorialnego. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.

Griffin, Ricky W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.

Gonera, Karolina (2016). Szkolenia pracowników i ich wpływ na awanse i odejścia z organizacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, no. 429, pp. 31-39.

Holcomb, Stephanie; Dunford, Amy; Fopefoluwa, Idowu (2019). Public Libraries: A Community’s Connection for Career Services. New Brunswick: John J. Heldrich Center for Workforce Development.

Janczak, Józef; Nowak Andrzej (2013). Bezpieczeństwo informacyjne. Wybrane problemy. Warszawa: Wydaw. ASW.

Jezierska, Małgorzata (2018). Środowiskowe funkcje bibliotek publicznych i ich wpływ na finansowanie bibliotek. In: Pieniądze dla bibliotek, czyli fundraising biblioteczny. Materiały z VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pod red. J. Żochowskiej. Białystok: Zakład Poligraficzny ARES S.C., pp. 251-271.

Kopciał, Piotr (2013). Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, no. 9, Year 7, pp. 79-99.

Mayo, Andrew (2002). Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych.

Mizerski, Adam (2018). Zgodne z RODO zarządzanie bezpieczeństwem oparte na ryzyku. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 355, pp. 45-60.

Oleksyn, Tadeusz (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.

Szałkowski, Adam, ed. (2002). Rozwój pracowników – Przesłanki, cele, instrumenty. Warszawa: Poltext.

Wojciechowski, Łukasz (2020). Wybrane aspekty ochrony danych osobowych w administracji publicznej i biznesie w obliczu pandemii COVID-19. Lublin: Innovatio Press.

Wyrzykowski, Mirosław (2000). Status informacyjny obywatela. In: Prawo i ład społeczny. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Annie Turskiej. Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego.

Younghee, Noh; Rosa, Chang (2020). A Study on the Impact of Satisfaction with Public Libraries on Using and Recommending Intention. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, vol. 10 Issue 3, s. 69-85.


Opublikowane: 2020-12-31



Łukasz Wojciechowski 
http://orcid.org/0000-0002-9403-6412

Afiliacja: Faculty of Administration and Social Sciences of the Higher School of Economics and Innovation (WSEI) in Lublin,  Polska

Biogram:

Łukasz Wojciechowski holds a PhD in social sciences in the field of political science, and is Assistant Professor at the Faculty of Administration and Social Sciences of WSEI in Lublin, Deputy Director of the Institute of Public Administration and Business, an entrepreneur (Statuo.pl, Kontrolazarzadcza. pl) and workshop trainer. He is a certified auditor of information security management system in accordance with ISO27001. Dr Wojciechowski specializes in information security policy, with particular emphasis on the protection of personal data, and in management control carried out in public administration entities. He is the author of several dozen scientific publications, including a monograph entitled „Selected aspects of personal data protection in the face of the COVID-19 pandemic” (Innovatio Press, Lublin 2020). Organizer and participant in several dozen scientific conferences and seminars, he actively participates in international projects, including ProfEdu and Erasmus + Staff Mobility. He is a permanent collaborator of the Polish Librarians Association as a trainer conducting trainings and webinars, and is co-creator of the GDPR Code for libraries.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe