UNPLUGGED – CO-WORKING – CO-LIVING – EMERGING ADULTHOOD? NOWE ZJAWISKA SPOŁECZNE A BIBLIOTEKI


MAGDALENA WÓJCIK 
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Instytut Studiów Informacyjnych Uniwersytet Jagielloński,  Polska

Abstrakt

Teza/cel – Przedmiot artykułu stanowią wybrane nowe zjawiska społeczne, które według American Library Association (ALA) mogą mieć największy wpływ na działania i przyszłość bibliotek. Celem jest omówienie potencjalnych konsekwencji wytypowanych zjawisk dla usług bibliotecznych. Metoda – Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. W oparciu o materiały publikowane w serwisie www ALA oraz wyszukiwanie prowadzone w katalogu Biblioteki Narodowej i katalogu WorldCat, bazie abstraktowej LISTA, repozytorium ELIS oraz wybranych bazach wielodziedzinowych określono stan badań nad nowymi zjawiskami społecznymi z perspektywy bibliotekoznawczej. Pod uwagę wzięto wyłącznie prace opublikowane w języku polskim i angielskim w latach 2010-2018. Wyniki – Przeprowadzona analiza piśmiennictwa pozwala stwierdzić, że wskazane przez ALA trendy społeczne nie są często omawiane na gruncie bibliotekoznawstwa. W oparciu o materiały publikowane w serwisie www ALA można jednak sądzić, że wskazane trendy społeczne mogą mieć istotny wpływ na oczekiwania użytkowników względem bibliotek. Wnioski – Przeprowadzona analiza pozwala wysnuć wniosek, że omówione trendy społeczne mogą wpływać na potrzeby i przyzwyczajenia użytkowników, a tym samym na zakres i sposób świadczenia usług bibliotecznych. Biblioteki jako instytucje usługowe działające w przestrzeni społecznej muszą monitorować nowe zjawiska kulturowe, ekonomiczne czy technologiczne i dostosowywać swój sposób działania do aktualnej sytuacji.

Słowa kluczowe

Usługi biblioteczne; Użytkownicy bibliotek; Zadania bibliotek; Zjawiska społeczne


American Library Association (2018). Centre for Future of Libraries – Trends [online], [dostęp: 10.10.18]. Dostępny w WWW: <http://www.ala.org/tools/future/trends>

Chimczak, Przemysław (2017). Coliving. Mieszkania adresowane do generacji Y jako sposób na przyciąganie talentów [online], [dostęp: 14.11.18]. Dostępny w WWW: <http://2030.um.warszawa.pl/wp- content/uploads/2017/10/RAPORT-COLIVING_Przemys%C5%82aw-Chimczak.pdf>

Gmiterek, Grzegorz; Kotuła, Sebastian (2017). Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece. Warszawa: Wydaw. SBP.

Hollingsworth, Margaret. (2015). A quiet place for student veterans. Community College Journal of Research and Practice, vol. 39.11, pp. 1070-1073

Kuźma, Elżbieta (2015). Co może zaoferować biblioteka naukowa swoim czytelnikom w dobie wzrastającej komputeryzacji życia codziennego? W: Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu: V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14-16 września 2015. Praca zbiorowa pod red. H. Brzezińskiej-Steci J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 317-326.

Lumley, Risa M. (2014). A coworking project in the campus library: supporting and modeling entrepreneurial activity in the academic library. New Review of Academic Librarianship, vol. 20.1, pp. 49-65.

McVicker, Claudia. (2017). Last Child in the Library? A Survey of Use of E-books versus Traditional Books. Children and Libraries, vol. 15.4, pp. 4-7.

Schopfel, Joachim; Roche, Julien; Hubert, Gilles (2015). Co-working and innovation: new concepts for academic libraries and learning centres. New Library World, 116.1/2, pp. 67-78.

Schwartz, Seth J. (2016). Turning point for a turning point: Advancing emerging adulthood theory and research. Emerging Adulthood, vol. 4.5, pp. 307-317.

Wakaruk, Amanda; Truitt, Marc (2011). An Unplugged Space: Would your users value a gadget-free quiet zone in your library? [online], [dostęp: 11.12.18]. Dostępny w WWW: <https://era.library.ualberta.ca/items/41138dbf-b39c-43fd-981e-217d5d1d7983>

Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydaw. SBP.

Wójcik, Magdalena (2013). Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: WUJ.

Wójcik, Magdalena (2016). Najnowsze trendy w IT – potencjał dla bibliotek. Przegląd Biblioteczny, z. 4, s. 575-589.

Wrocławska, Maria; Jerzyk-Wojtecka, Justyna red. (2011). Biblioteka jako „trzecie miejsce” – międzynarodowa konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: materiały konferencyjne. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.

Pobierz

Opublikowane: 2020-12-29



MAGDALENA WÓJCIK  magda.wojcik@uj.edu.pl
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X

Afiliacja: Instytut Studiów Informacyjnych Uniwersytet Jagielloński,  Polska

Biogram:

Dr hab. Magdalena Wójcik, adiunkt w Instytucie Studiów Informacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wykorzystania najnowszych technologii informacyjnokomunikacyjnych w usługach instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek (Kraków, 2018), Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki (Kraków, 2013), Internet of Things – potential for libraries, „Library Hi Tech” 2016, vol. 34, issue 2, p. 404-420 oraz Holograms in libraries – the potential for education, promotion and services, „Library Hi Tech” 2018, vol. 36, issue 1, pp. 18-28.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe