BIBLIOTEKARSTWO AGREGACYJNE


Jacek Wojciechowski 

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Nowe technologie komunikowania wywołały w bibliotekarstwie prognozy kryzysu. Jednak usługi biblioteczne nadal są intensywnie realizowane. Natomiast pojawiła się konieczność wzmożenia bezpośredniej oferty ponadusługowej oraz nastawienia na integracyjne kontakty środowiskowe. Wyraźnie teraz ograniczane przez zdalne formy komunikowania. Także, merytorycznie konieczne, sieciowe powiązania strukturalno-organizacyjne bibliotek osłabiły ich relacje otoczeniowe. Istnieje teraz pilna potrzeba wygenerowania lub odtworzenia dobrych skojarzeń bibliotek w potocznej świadomości. W następstwie bezpłatności oraz ogólnej dogodności korzystania, a także bogatej i powtarzalnej oferty, zarówno usługowej, jak też ponadusługowej – w trybie aranżacji relacji bezpośrednich. To powinna być środowiskowo ważna instytucja i przestrzeń wspólnotowa. Metody badań – Analiza dokumentów pozwoliła określić zarys koncepcji bibliotekarstwa odnowionego. Wyniki i wnioski – Bibliotekarstwo ma nadal służyć celom tradycyjnym. Mianowicie edukacji i samokształceniu, intelektualizacji, zadaniom poznawczym oraz informacji, jak też szeroko pojętej rekreacji. Oraz także powinnościom nowym, bądź zregenerowanym, więc agregacji wspólnotowej oraz środowiskowej integracji. A wszystko to razem powinno sprzyjać wzbogacaniu świadomości i rozwojowi osobowości każdego, kto z jakąkolwiek biblioteką wejdzie w kontakt.

Słowa kluczowe

Bibliotekarstwo; Integracja; Lokalność; Oferta ponadusługowa; Otoczenie środowiskowe; Promocja; Relacje bezpośrednie i zdalne; Usługi; Wspólnotowość


A review of the provision of social and emotional learning in Australia United States, Poland and Portugal (2017). Journal of Relationships Research, nr 8, pp. 1-13.

Aleszin, Leonid (2018). Bibliotekowiedienije. Istoria bibliotek i ich sowremien nojesostojanije. Moskwa: Forum/Infra-M.

Alstad, Colleen; Curry, Ann (2003). Public space, public discourse and public libraries. Libres, 2003, nr 1, pp. 1-17.

Arpientiewa, M.R. (2018). Sowremiennaja biblioteka w kontekstie hintagogiki. W: Rumiancewskije cztienija ’18. T. 1. Moskwa: Paszkow dom, s. 38-46.

Asselin, Marlene; Doiron Ray (2013). Linking Literacy and Libraries in Global Communities. Farnham: Ashgate Publishing Limited. Botsmanová, Rachel (2018). Komu se dá věřit? Jak nás technologie sblížily a proč by nás mohly rozeštvat. Brno: Host, 2018.

Bramham, Peter; Wagg, Stephen (2014). An Introduction to Leisure Studies. Principles and practice. London: Sage Publications Ltd.

Chachlikowska, Aldona (2016). Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu jako „trzecie miejsce”. Biblioteka R. 20, s. 153-181.

Chandler, Daniel; Munday, Rod (2011). Dictionary of Media and Communication. Oxford: Oxford University Press.

Compact Oxford English Dictionary (2018). Ed. 3, rev. Red. Catherine Soanes, Sara Hawker. Oxford: Oxford University Press.

Crisp, Richard J. (2015). Social Psychology: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Czang, Heng Czi (2017). Gotowy li biblioteki k bolszim pieremienam. W: Bibliotecznoje dieło za rubieżom – 2016. Moskwa: Paszkow dom, 2017.

Favier, Laurence (2014). The library as place at the digital age. W: Nauka o informacji w okresie zmian. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 195-205.

Galluzzi, Anna (2014). Libraries and Public Perception: A Comparative Analysis of the European Press. Oxford: Chandos Publishing.

Gorman, Michael (2015). Our Enduring Values Revisited. Librarianship in an ever-changing world. Chicago: ALA Editions.

Gorman, Michael (2005). Our Own Selves. More Meditations for Librarians. Chicago: American Library Association.

Horrigan, John B. (2016). Libraries 2016. Washington: Pew Research Center. IFLA trend report 2016 update (2016). The Hague: IFLA.

Jack, Belinda (2019). Reading. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Kiriłłowna, Anastasja (2012). Marketingowyje komunikacji dla biblioteki: informacjonnaja kultura i rozru-szenije stereotipow. W: Menedżment wuzowskich bibliotek. Rol uniwersiteta w formowanji informacjonnoj kultury specjalista XX wieka. Minsk: Izdatielskij Centr BGU, s. 181-187.

Klauze, Małgorzata (2017). Biblioteka Raczyńskich jako centrum działań kulturalno-społecznych w poznańskim środowisku lokalnym. Obecne projekty i strategie przyszłej działalności. W: Rola biblioteki w środowisku lokalnym. Wrocław: Korporacja Bibliotekarzy Wrocławskich. Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu, 2017, s. 83-88.

Koryś, Izabela (2018). Teraźniejszość i przyszłość bibliotek. Co wyobrażenia dotyczące przyszłości mówią o współczesnych bibliotekach oraz ich potencjalnych użytkownikach? Rocznik Biblioteki Narodowej T. XLIX., s. 217-240.

Krawiec, Monika (2017). Misja Biblioteki Politechniki Poznańskiej w środowisku lokalnym. [W:] Rola biblioteki w środowisku lokalnym. Wrocław: Korporacja Bibliotekarzy Wrocławskich. Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu, 2017, s. 11-23.

Kuźmina, I.A. (2018). Sowremiennaja biblioteka kak kulturnyj centr w epochu geokultury. W: Rumiancewskije cztienija ’18. T. 2. Moskwa: Paszkow dom, s. 89-93.

Lewicka, Maria; Bańka, Augustyn (2008). Psychologia środowiskowa. W: Psychologia. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, s. 497-544.

Maxwell, Nancy Kalikow (2006). Sacred Stacks. The Higher Purpose of Libraries and Librarianship. Chicago: American Library Association.

McCook, Kathleen de la Peña (2004). Introduction to Public Librarianship. New York: Neal-Schuman Publishers Inc., 2004.

McDonald, Andrew (2010). Libraries as places: challenges for the future. In: Envisioning future academic library services. Initiatives, ideas, and chal lenges. London: Facet Publishing, pp. 31-54.

Michnowa, Irina (2017). Prostranstwo wozmożnostiej. Zamietki na poliach bibliotecznowo dieła. Sbornik polemiczeskich statiej. Moskwa: Rossijskaja Gosudarstwiennaja Biblioteka dla Mołodieżi.

Mumford, Michael D.; Elliott, Samantha; Martin, Robert; McIntosh, Tristan (2018). Creative thinking in the real world. W: The Nature of Human Creativity. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 147-165.

Nahotko, Marek (2016). Działalność informacyjna. W: Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 123-156.

Nicholson, Kirstie (2017). Innovation in Public Libraries. Learning from International Library Practice Kidlington: Chandos Publishing. O’Beirne, Rónán (2010). From Lending to Learning. The Development and Extension of

Public Libraries. Oxford: Chandos Publishing.

Osburn, Charles B. (2009). The Social Transcript. Uncovering Library Philosophy. Westport: Libraries Unlimited.

Osłowska, Iwona (2018). Biblioteki – nowoczesne przestrzenie kultury. Przegląd Biblioteczny, nr 4, s. 554-582.

Pateman, John; Williment, Ken (2013). Developing Community-Led Public Libraries. Evidence from the UK and Canada. Farnham: Ashgate Publishing Limited.

Perini, Michael (2016). The Academic Librarian as Blended Professional. Reassessing and Redefining the Role. Oxford: Chandos Publishing.

Podręczny słownik bibliotekarza (2011). Warszawa: Wydaw. SBP.

Rankin, Carolynn; Brock, Avril (2009). Delivering the Best Start. A Guide to Early Years Libraries London: Facet Publishing.

Rawinskij, Dmitrij (2013). Biblioteki i grażdanskoje obszczestwo: izuczaja zarubieżnyj opyt. Sankt Peterburg: Rossijskaja nacjonalnaja biblioteka.

Sierowa, Olga (2016). Arbitry usług biblioteki (po materiałam ankietowanija). W: Nacjonalnaja biblioteka i jeje czitatiel: problemy transformacji. Sankt Peterburg: Rossijskaja nacjonalnaja biblioteka, s. 58-71.

Smith Aldrich, Rebekkah (2018). Sustainable Thinking. Ensuring Your Library’s Future in an Uncertain World. Chicago: ALA Editions.

Sosińska-Kalata, Barbara; Roszkowski, Marcin: Organizacja informacji i wiedzy. W: Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 305-357.

Standard pro dobry knihovni fond (2017). Praha: Národní knihovna Česke republiky. Knihovnický institut.

Stiepanow, Wadim (2018). Ludi wmiesto knig: kluczewyje naprawlenija diejatielnosti sowremiennoj biblioteki. W: Rumiancewskije cztienija ’18. T. 3. Moskwa: Paszkow dom, s. 101-105.

Stiepanow, Wadim (2014). Osnownyje naprawlenija diejatielnosti bibliotek w sistiemie cyfrowych komunikacji. W: Rumiancewskije cztienija ’13. T. 2. Moskwa: Paszkow dom, s. 198-205.

Stolz, Dorothy; Griffith, Gail; Kelly, James; Smith, Muffie; Wheeler, Lynn (2018).

Transform and Thrive. Ideas to Invigorate Your Library and Your Community. Chicago: ALA Editions. Taborska, Iwona (2018). Synergia działań bibliotekarzy i naukowców [online]. Biuletyn EBIB, 2018, nr 6 [dostęp: 22.04.2020]. Dostępny w WWW: < http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/36/37>.

The state of America’s libraries 2016 (2016). A report from American Library Association. Chicago: ALA.

Trávníček, Jiří (2017). Česká čtenářská republika. Generace, fenomény, životopisy. BrnoPraha: HOST.

Wojciszke, Bogdan (2009). Sprawczość i wspólnotowość jako podstawowe wymiary spostrzegania świata społecznego. W: Nowe idee w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, s. 256-273.

Wojciszke, Bogdan; Doliński, Dariusz (2008). Psychologia społeczna. W: Psychologia. T. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, s. 293-447.

Zimmermann, Jens (2015). Hermeneutics. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Pobierz

Opublikowane: 2020-12-29



Jacek Wojciechowski  jwck@wp.pl

Afiliacja: Uniwersytet Warszawski Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii,  Polska

Biogram:

Prof. zw. dr hab. (em.), b. dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, b. kierownik Katedry Bibliotekarstwa UJ. Zajmuje się problematyką bibliotekarstwa, czytelnictwa, psychologii komunikacji i socjologii literatury. W dorobku ma ponad 1100 publikacji (naukowych ok. 600), w tym 16 naukowych monografii. Recenzuje bieżące piśmiennictwo naukowe, polskie i zagraniczne, w kwartalnikach Przegląd Biblioteczny oraz Kniżnica (słowackim) i w roczniku Biblioteka.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe