Zachowania informacyjne młodzieży a elementy edukacji informacyjnej w Polsce
Justyna Jasiewicz
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski, Polska
Abstrakt
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę na potrzeby rozprawy doktorskiej, dotyczącej kompetencji informacyjnych młodzieży w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Zaprezentowano dane ilustrujące wykorzystywanie poszczególnych źródeł informacji w procesie edukacji szkolnej przez młodzież z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz ocenę wiarygodności informacji pochodzących z tych źródeł. Wyniki badań zestawiono z analizą Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, obydwu z 2009 r. Dzięki takiemu podejściu wskazana została wyraźna rozbieżność pomiędzy potrzebami i zachowaniami informacyjnymi młodych ludzi a celami kształcenia informacyjnego nakreślonymi w Podstawach programowych.
Słowa kluczowe
Kompetencje informacyjne; Edukacja informacyjna; Zachowania informacyjne młodzieży; Potrzeby informacyjne; Ocena wiarygodności informacji; Źródła informacji
Bibliografia
Batorowska, Hanna (2009). Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji. Warszawa: Wydaw. SBP.
Bukowska, Dorota; Kłos, Ewa; Kowalczyk; Piotr, Polańska, Elżbieta (2009). Komentarz do podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej [online]. Podstawa programowa z komentarzami Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum: przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/edukacja-przyrodnicza>.
Castells, Manuel (2003). Galaktyka Interentu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
Głomb, Krzysztof, Stefanowski, Ryszard, Wojnarowski, Jacek (2010). Polska Cyfrowa Równych Szans. Memoriał w sprawie koniecznych zmian w zarządzaniu rozwojem społeczeństwa informacyjnego w Polsce [online]. Stowarzyszenie: Miasta w Internecie [dostęp: 29.08.2011] Dostępny w World Wide Web: <http://www.mwi.pl/aktualnosci/206-memorial-polski-internet-rownych-szans.html>.
Gunter, Barrie; Rowlands, Ian; Nicholas, David (2009). The Google Generation: Are ICT Innovations Changing Information Seeking Behaviour? London: Chandos Publishing.
Jasiewicz-Hall, Justyna (2010). Pokolenie „cyfrowych tubylców” w Internecie. Zachowania informacyjne młodzieży – najnowsze dane empiryczne oraz przegląd literatury przedmiotu. "Przegląd Biblioteczny", z. 3, s. 303-321.
Jasiewicz-Hall, Justyna (2011). Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Barbary Zybert. Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny [dok. niepubl.].
MEN (2009a). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego [online]. Reforma programowa, Rozporządzenie o podstawie programowej w całości [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf>.
MEN (2009b). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. [online]. Reforma programowa, Rozporządzenie o podstawie programowej w całości [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf>.
Osiecka-Chojnacka, Justyna (2009). E-szkoła [online]. Studia BAS nr 3 (19) Społeczeństwo informacyjne, pod red. D. Grodzkiej Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://parl.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/23A7171DCFEC11E4C125767F00491759/$file/BAS_03_09-13_1.pdf>.
Pilch, Tadeusz; Bauman, Teresa (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak.
Piotrowska, Renata (2010). Kompetencje informacyjne uczniów. Analiza porównawcza standardów i programów kształcenia. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Bogumiły Staniów. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny [dok. niepubl.].
Próchnicka, Maria (2007). Information literacy jako nowa sztuka wyzwolona. W: Książka, biblioteka i informacja. Między podziałami i wspólnotą. Pod red. J. Dzieniakowskiej. Kielce: Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej, s. 433-455.
Information and communication technology (1999). [online]. London: Department for Education and Employment; Qualifications and Curriculum Development Agency. National Curriculum [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://curriculum.qcda.gov.uk/uploads/ICT%201999%20programme%20of%20study_tcm8-12058.pdf>.
Rada Monitoringu Społecznego (2009). Zintegrowana baza danych 2000-2009 (indywidualni respondenci) [online]. Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków [dostęp: 29.08.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.diagnoza.com>.
Shapiro, Jeremy J., Huges, Shelley K. (1996). Information literacy as liberal art. "Educom Review", vol. 31, iss. 2, pp. 31-35.
Virkus, Sirie (2003). Information literacy in Europe: a literature review. "Information Research", vol. 8, no. 4, pp 1-35.
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski, Polska
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe