Ochrona znaków towarowych przez biblioteki w świetle zawartości bazy danych TMview


Adam Jachimczyk 

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Teza/Cel artykułu – Celem artykułu jest przedstawienie aktywności europejskich bibliotek w zakresie rejestracji znaków towarowych.
Metody badań – Analiza ilościowa objęła następujące zagadnienia: kraj, w którym dokonano zgłoszenia znaku towarowego, biblioteki z największą liczbą znaków zgłoszonych do rejestracji, rok zgłoszenia, status znaku, rodzaj biblioteki, rodzaj i typ znaku towarowego. Źródłem danych była baza TMview zarządzana przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
Wyniki i wnioski – Ogółem zidentyfikowano 380 zgłoszeń pochodzących z 24 krajów. Próbę rejestracji znaku podjęło 166 bibliotek. Tylko w 14 krajach biblioteki narodowe dokonały takiego zgłoszenia, biblioteki publiczne zrobiły to w 22 krajach, a biblioteki naukowe w 16. Bazy danych znaków towarowych mogą być wykorzystywane do identyfikowania produktów i usług oferowanych bibliotekom, jak również pokazywać różne formy aktywności związanej z promowaniem książki i czytelnictwa na określonym obszarze.

Słowa kluczowe

Biblioteki; TMview; Znaki towarowe


Augustyn, Renata; Kawecka, Urszula (2011). System identyfikacji wizualnej biblioteki jako element komunikacji z czytelnikiem [online], Biuletyn EBIB, (5), s. 1-7 [dostęp: 11.11.2019]. Dostępne w WWW: <http://www.ebib.pl/images/stories/numery/123/123_augustyn.pdf>.

Castaldi, Carolina (2018). To trademark or not to trademark: The case of the creative and cultural industries. Research Policy, 47(3), pp. 606-616. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.01.006.

Curyło, Monika (2018). System identyfikacji wizualnej jako element tożsamości biblioteki akademickiej. W: Biblioteka w chmurze czy chmury nad biblioteką, s. 35–53 [online], [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/71596?search-result=true&query=cury%C5%82o+system&current-scope=&rpp=10&sort_by=score&order=desc>.

Flikkema, Meindert; De Man, Ard-Pieter; Castaldi, Carolina. (2014). Are Trademark Counts a Valid Indicator of Innovation? Results of an In-Depth Study of New Benelux Trademarks Filed by SMEs. Industry and Innovation, 21(4), pp. 310-331. https://doi.org/10.1080/13662716.2014.934547.

Fluda-Krokos, Agnieszka (2017). Logo bibliotek akademickich jako element identyfikacji wizualnej. W: Інформаційний простір бібліотеки: Польсько-український досвід: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, 18–19 травня 2017 року, Львів, Україна / Національний університет «Львівська політехніка», Науковотехнічна бібліотека ; за редакцією Р. Самотий ; [редколегія: А. Андрухів, Р. Самотий, Н. Мосієнко, С. Палюх], s. 368-389 [online], [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/42346/1/Inf-prostir-biblioteky__2018-368-389.pdf>.

Grabowska, Hanna (2011). Zarządzanie marką w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu [online], Zarządzanie Biblioteką, (1), s. 111-122 [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1740>.

Hariff, Subnum, Rowley, Jennifer (2011). Branding of UK public libraries. Library Management, 32(4/5), pp. 346-360. https://doi.org/10.1108/01435121111132338.

Hood, David; Henderson, Kay (2005). Branding in the United Kingdom public library service. New Library World, 106(1/2), pp. 16-28. https://doi.org/10.1108/03074800510575320

Irvin, David (2018). The Patent Office in the Library. Public Services Quarterly, 14(4), pp. 392–398. https://doi.org/10.1080/15228959.2018.1487360.

Kępiński, Jakub (2015). Czy znak towarowy może być utworem? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 77(2), s. 177. https://doi.org/10.14746/rpeis.2015.77.2.12.

Kruszewski, Tomasz (2011). Logo instytucji non profit – modele stosowane w bibliotekach. Biblioteka, 15(25), s. 231-244. https://doi.org/10.14746/b.2011.15.9.

Leśniewski, Jędrzej (2014). Znak towarowy jako narzędzie tworzenia wizerunku wybranych wydawnictw i bibliotek. W: IV Wrocławskie Spotkania Bibliotekarzy. Red. Danuta Dudziak, Mirosław Ziółek, s. 327-337 [online], [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://depot.ceon.pl/handle/123456789/5035>.

Mercer, John (2010). A mark of distinction: Branding and trade mark law in the UK from the 1860s. Business History, 52(1), pp. 17-42. https://doi.org/10.1080/00076790903281033.

Millot, Valentine. (2009). Trademarks as an Indicator of Product and Marketing Innovations (OECD Science, Technology and Industry Working Papers 6. https://doi.org/10.1787/224428874418.

Mishra, Neha (2008). Registration of Non-Traditional Trademarks [online]. Journal of Intellectual Property Rights, (13(1)), pp. 43-50 [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3147369>.

Newton, David (2010). Historical trademarks – A resource for business research. World Patent Information, 32(4), pp. 275-276. https://doi.org/10.1016/j.wpi.2010.05.004.

Opłaty za ochronę – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej [online], [dostęp: 2.11. 2019]. Dostępny w WWW: <https://www.uprp.pl/oplaty-za-ochrone-oraz-przedluzenie-prawa-ochronnego-na-znak-towarowy/Lead05,540,1763,4,index,pl,text/>.

Opłaty zgłoszeniowe – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej [online], [dostęp: 2.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.uprp.pl/oplaty-zgloszeniowe/Lead05,173,1755,4,index,pl,text/>.

Patent Nr 118696. (1967) [online], [dostęp: 29.10.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.tmdn.org/tmview/welcome#>.

Pomoc PL. [online], [dostęp: 29.10.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.tmdn.org/ website-framework/tmdsview/tmview/helpFiles/pl/help.html#53>.

Roughen, Patrick (2016). System Branding in Three Public Libraries: Live Oak Public Libraries, Charlotte Mecklenberg Library, and Richland Library. Library Philosophy and Practice (e-Journal), (1442), p. 35.

Roughen, Patrick (2017). Ownership of Intellectual Property in the Library Complex [online], Library Philosophy and Practice (e-journal), (1635), pp. 1-23 [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1635/>.

Skubisz, Ryszard (b.d.). Znaki towarowe. Ewolucja przedmiotu ochrony prawnej [online], [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.uprp.pl/uprp/_gAllery/15/50/15507/Znaki_towarowe._Ewolucja_przedmiotu_ochrony_prawnej_-_prof._dr_hab._Ryszard_Skubisz_UMCS.pdf>.

Sneed, Martha Crockett (2000). Fully Disclosed Yet Merely Descriptive: Intricacies of Training the Patent and Trademark Information Professional. Journal of Library Administration, 29(1), pp. 59-78. https://doi.org/10.1300/J111v29n01_05.

Studziński, Szymon (2016). Nowoczesne sposoby ochrony marki – abstrakcyjne znaki towarowe. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, (8(2)), s. 505-520 [online], [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: .

TMview. (b.d.) [online], [dostęp: 29.10.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.tmdn.org/ tmview/welcome>.

Trademark Registration. (b.d.) [online], [dostęp: 2.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.inta.org/TrademarkBasics/FactSheets/Pages/TrademarkRegistrationFactSheet.aspx>.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Dz.U. 2001 nr 49 poz. 508, (2001).

Włoszczyńska, Anna (2008). Rola logo i identyfikacji wizualnej bibliotek narodowych [online], Zagadnienia Informacji Naukowej, (2), s. 63-93 [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny

w WWW: <http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=1810&from=publication&>.

Wojciechowska, Maja; Kamińska, Joanna; Żołędowska-Król, Beata; Jaskowska, Bożena (2019). Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP.

Wojciechowski, Jacek (2006). Stereotyp określa świadomość [online], Przegląd Biblioteczny, (4) [dostęp: 11.11.2019]. Dostępny w WWW: <https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/63615?search-result=true&query=stereotyp+okre%C5%9Bla+%C5%9Bwiado-mo%C5%9B%C4%87&current-scope=&rpp=10&sort_by=score&order=desc>.

Wójcik, Magdalena (2019). Marka i kształtowanie wizerunku biblioteki. W: Zarządzanie biblioteką. Red. Mai Wojciechowskiej. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP.

Zhang, Li (2009). Developing a Systematic Patent Search Training Program. The Journal of Academic Librarianship, 35(3), pp. 260-266. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2009.03.010.

Pobierz

Opublikowane: 2019-12-31



Adam Jachimczyk  a.jachimczyk@uw.edu.pl

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Adam Jachimczyk, dr, adiunkt w Katedrze Bibliografii i Dokumentacji na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: zastosowanie technologii informatycznej w działalności informacyjnej. Opublikował m.in.: Internetowe zasoby bibliograficzne instytutów badawczych oraz jednostek Polskiej Akademii Nauk (2016). W: J. Franke i J. Woźniak-Kasperek (red.) Bibliografia: historia, teoria, praktyka: praca zbiorowa. Warszawa: SBP; razem z M. Chrapek i Z. Chrapkiem: Web directories: selected features and their impact on directory quality (2016). Program-Electronic Library and Information Systems, vol. 50 no 3; czy Otwarte dane badawcze. Casus polskich instytutów badawczych (2015). Zagadnienia Naukoznawstwa, nr 4.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe